Pseudoparking i rollercoster na Książkowej. A miało być bezpieczniej
dzisiaj, 09:56
Inwestycje budowlane, przebudowa dróg, przepustowość ulic i zmniejszenie korków wymagają zmian w organizacji ruchu. Robi się to przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa, ale też w celu usprawnienia przemieszczania się danym odcinkiem drogi.
Z jednej strony organizacja ruchu na warszawskim Tarchominie się poprawia. Nowe ścieżki rowerowe, zatoczki parkingowe, nowe znaki drogowe, świeżo pomalowane pasy na przejściach dla pieszych, sygnalizatory dźwiękowe..
Kiedy Tłuchowska będzie ulicą? Najważniejszy jest standard otoczenia Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Ulica Tłuchowska na Nowodworach to droga gruntowa bez pobocza, za to z wieloma dziurami i wszechobecnym po opadach deszczu błotem. Odkąd w sąsiedztwie powstała ulica Światowida, ta boczna uliczka stała się ważnym objazdem, głównie z powodu zakazu wjazdu w Sprawną od strony Modlińskiej. Były plany, aby szybko ją ucywilizować.
. Jezdnie, choć ciągle nie tworzą spójnej sieci, są coraz szersze, a chodniki mają widoczne krawężniki. Niestety, plusy nie mogą przesłonić minusów - jak mawiał klasyk. Wciąż jest wiele absurdów i niedoróbek.
Słupki, slalom z jednej strony ulicy na drugą, czy wyłaniające się zza zakrętu miejsca parkingowe zastawione nierzadko przez wysokie dostawczaki - przejazd ulicą Książkową na odcinku od Mehoffera do Strumykowej to dzisiaj jazda ekstremalna, chciałoby się rzec: bez trzymanki.
Bezpieczne czy absurdalne rozwiązanie?
W teorii ktoś chciał poprawić bezpieczeństwo, wyszło jak zawsze. Już można zaobserwować, jaki slalom robią tam śmieciarki, straż czy karetki pogotowia. A chodnikiem często spieszą dzieci do pobliskiej podstawówki czy grupki maluchów prowadzane na spacer z kilku okolicznych placówek przedszkolnych.
Z bezpieczeństwem nie ma to wiele wspólnego. W razie pożaru czy zagrożenia życia ulica dojazdowa do domów i bloków na odcinku Książkowa/Oczary straciła przepustowość. Wygląda na to, że bliżej tu do ruchu jednokierunkowego, wymuszonego przez gęsto usiane słupki, coraz częściej poprzewracane przez zaskoczonych, dynamicznie hamujących kierowców.
Taka organizacja ruchu byłaby bezpieczna tyko wówczas, gdyby ulica była jednokierunkowa. Zrobienie "strefy 30" nic nie zmienia. Po skręcie z Mehoffera w Książkową niewiele widać, gdyż miejsca parkingowe wzdłuż ulicy są zastawione, wyjazd przy skręcie w Książkową w lewo lub prawo ma praktycznie zerową widoczność. Tylko czekać na pierwszą kolizję.
Jest nadzieja
Sprawa pseudoparkingów przy Książkowej trafiła już na biurko burmistrza i naczelnika białołęckiego wydziału infrastruktury. Co z tym zrobią? Zobaczymy! Tymczasem rollercoaster na Książkowej to gwarancja dużej dawki adrenaliny. Komu brakuje, zapraszamy!
Maya M. Lancewicz
.