REKLAMA

Białołęka

komunikacja »

 

Tramwaj na Zieloną Białołękę: w tunelu czy na wiadukcie?

  27 czerwca 2012

alt='Tramwaj na Zieloną Białołękę: w tunelu czy na wiadukcie?'

W ostatnich miesiącach szeroko dyskutowana jest sprawa budowy linii tramwajowej z Bródna do wschodniej części naszej dzielnicy, zwanej Zieloną Białołęką. Przedstawiam kolejną porcję informacji.

REKLAMA

Pod koniec maja odbyło się podsumowanie I etapu prac nad koncepcją przeprowadzenia tramwaju przez obszar wielkiego węzła drogowego Trasy Toruńskiej (S8), ul. Głębockiej i przyszłej Trasy Olszynki Grochowskiej. Studium na zlecenie miasta wykonuje wybrana w przetargu firma DHV. Na majowe spotkanie w Biurze Drogownictwa i Komunikacji zaproszono kilkadziesiąt osób z zainteresowanych tym tematem miejskich biur i innych instytucji. Nie mogło oczywiście zabraknąć przedstawicieli urzędu dzielnicy Białołęka, pod przewodnictwem wiceburmistrza Piotra Smoczyńskiego i z moim udziałem.

Górą czy dołem?

Projektanci firmy DHV przedstawili wyniki dwóch miesięcy swojej pracy. Zaproponowano pięć wariantów przejścia linii tramwajowej przez Trasę Toruńską: dwa w tunelu oraz trzy na wiadukcie. W związku z szybko postępującą zabudową tego rejonu, nie było to łatwe zadanie. Zaprojektowane konstrukcje zaczynają się na południe od trasy, przechodzą pod lub nad nią i kończą się na północ od naszego ronda przy Głębockiej. Tramwaj ma specjalne wymagania. Nachylenie wszelkich podjazdów i zjazdów musi być bardzo łagodne (tylko 3%). W efekcie wiadukty i tunele są znacznie dłuższe niż dla samochodów. Najkrótszy zaproponowany przez DHV wiadukt ma 544 m długości (1026 m razem z nasypami), zaś najdłuższy tunel aż 982 m (1576 m razem z wykopami)!

W opracowaniu zaproponowano dwie lokalizacje parkingu P+R, po północnej i południowej stronie Trasy Toruńskiej. Projektanci zajęli się także rozwiązaniami skrzyżowań najważniejszych okolicznych dróg.

Kup bilet

Naszym zdaniem

Dokumentacja została udostępniona kilka dni wcześniej. Przygotowaliśmy więc szereg uwag do niej, które na spotkaniu przedstawiłem w imieniu białołęckiej delegacji.

Wydaje się, że z punktu widzenia naszej dzielnicy, najlepszym rozwiązaniem jest najkrótsza wersja tunelu. Schowanie linii poniżej poziomu terenu najlepiej ochroni przed hałasem okolicznych mieszkańców. Nie będzie też dodatkowych jednopoziomowych skrzyżowań tramwaju z ul. Głębocką, które występują w wariantach z wiaduktem, co zapewni lepszą płynność ruchu samochodów. Konieczne jest dodanie przystanków tramwaju przy Trasie Toruńskiej, które umożliwią szybką przesiadkę do autobusów poruszających się wzdłuż trasy w stronę mostu Grota i do Marek. Wnioskowaliśmy też o ulokowanie parkingu P+R po białołęckiej stronie.

W drugim etapie prac nad koncepcją, firma DHV po naniesieniu zgłoszonych poprawek, zajmie się szczegółowym opracowaniem wybranych wariantów wraz z oszacowaniem kosztów ich realizacji. Końcowa dokumentacja ma być gotowa w sierpniu.

REKLAMA

Metro taniej?

Ze spotkania wyszliśmy z jedną myślą: ależ to musi dużo kosztować! Trzeba zbudować bardzo długi wiadukt lub tunel wraz z kilkoma kilometrami torów, do ich połączenia z linią przy Cmentarzu Bródnowskim. Wszystko po to, aby dowieźć mieszkańców wschodniej Białołęki do stacji II linii metra przy skrzyżowaniu ul. Kondratowicza i Św. Wincentego. Nasuwa się więc oczywiste pytanie, czy (i kiedy) miasto będzie stać na tak drogą inwestycję?

I tu ponownie wracamy do naszej propozycji zmiany przebiegu II linii metra. Jak czytelnicy "Echa" zapewne pamiętają, kilka miesięcy temu zaproponowaliśmy przeniesienie końcowej stacji z Bródna (planowanej przy skrzyżowaniu Rembielińskiej i Kondratowicza) na wschodnią Białołękę, właśnie w interesujący nas rejon skrzyżowania Trasy Toruńskiej (S8) i ul. Głębockiej. Odległości są podobne, więc zmianę będzie można wykonać przy porównywalnych kosztach. W ten sposób powstanie jeden z największych węzłów przesiadkowych Warszawy. Nie będę po raz kolejny przypominał szeregu oczywistych argumentów skłaniających do wyboru tego rozwiązania. W jednym aspekcie opinia wszystkich jest zgodna. Zmiana z pewnością zapewni większe potoki pasażerów w metrze, a tym samym wzrośnie efektywność wykorzystania kolejki.

Dlaczego więc taniej, jak napisałem powyżej? W przypadku przeniesienia stacji metra, możliwe będzie bardzo znaczące odsunięcie w czasie budowy linii tramwajowej z Bródna. Może to przynieść nawet kilkaset milionów złotych oszczędności, które można przeznaczyć na inny cel.

Waldemar Roszak
radny dzielnicy Białołęka

 

REKLAMA

Komentarze (8)

# milka

28.06.2012 15:04

A czy zaplanowano również zajezdnię dla tramwajów? bo gdzieś te tramwaje muszą dojeżdżać i zawracać, a na wysokości ul. Magicznej Głębocka się zwęża i nie ma miejsca na przeprowadzenie dalej torów tramwajowych. Planowanie tej inwestycji przypomina sytuację z mostem północnym, gdzie mieszkańcy tarchomina chcieli oczywiście tramwaje ale przez problemy z lokalizacją pętli nadal ich nie ma. Tu może być podobnie, więc po co te wszystkie drogie analizy? Aby później okazało się, że mieszkańcy poszczególnych osiedli oprotestują każdą decyzję bo nie chcą hałasu? Władze dzielnicy powinny raczej zainteresować się budową Trasy Olszynki Grochowskiej i innych dróg, bo jeden przystanek tramwajowy zaraz obok trasy Toruńskiej nie rozwiąże głównego problemu, czyli dojazdu w tą okolicę

 platformers

28.06.2012 23:36

Nowa zajezdnia ma być wybudowana na Annopolu

# Jaś

03.07.2012 14:53

Jaki jest sens budowy linii tramwajowej z Bródna do Zieloną Białołęki kiedy za moment 100-tysięczny Tarchomin z Nowodworami się zakorkuje?. Chyba tylko po to aby okoliczni rolnicy na pastwiska i pola mieli lepszy dojazd :)))))

REKLAMA

# bucksik

17.07.2012 22:52

Kto planuje wiadukt i tunel pod lub nad budowanym Lidl'em?

# aciek

16.08.2012 17:12

Chyba nie zajezdnię, tylko pętlę... Oj pachnie mi to koleżanką z pracy - nigdy tego nie odróżni... ;-)
#milka napisał(a) 28.06.2012 15:04
A czy zaplanowano również zajezdnię dla tramwajów? bo gdzieś te tramwaje muszą dojeżdżać i zawracać, a na wysokości ul. Magicznej Głębocka się zwęża i nie ma miejsca na przeprowadzenie dalej torów tramwajowych. Planowanie tej inwestycji przypomina sytuację z mostem północnym, gdzie mieszkańcy tarchomina chcieli oczywiście tramwaje ale przez problemy z lokalizacją pętli nadal ich nie ma. Tu może być podobnie, więc po co te wszystkie drogie analizy? Aby później okazało się, że mieszkańcy poszczególnych osiedli oprotestują każdą decyzję bo nie chcą hałasu? Władze dzielnicy powinny raczej zainteresować się budową Trasy Olszynki Grochowskiej i innych dróg, bo jeden przystanek tramwajowy zaraz obok trasy Toruńskiej nie rozwiąże głównego problemu, czyli dojazdu w tą okolicę

# z Dąbrówki

17.08.2012 16:08

Powiedz jej, że w zajezdni autobusy śpią ;)

REKLAMA

 platformers

17.08.2012 23:16

#z Dąbrówki napisał(a) 17.08.2012 16:08
Powiedz jej, że w zajezdni autobusy śpią ;)

Śpią i się leczą

# abrakadabra

16.01.2013 12:57

Przecież to oczywiste, że powinno się zrezygnowac z tych kosztownych analiz i planów budowy linii tramwajowej w tym miesjcu. Najrozsądniejszym rozwiązaniem jest właśnie NACISKANIE NA BUDOWĘ METRA!!! Byłoby dużo taniej i sprawniej, a na Bródnie przecież już są tory tramwajowe, więc ludzie mogą dojechać do metra bez jego dociągania do samych klatek schodowych. Zresztą na Bródnie i tak jest sprawna komunikacja i szerokie arterie drogowe, tam nigdy nie spotyka sie kotków takich, jak na Głębockiej. Poza tym - powinno sie naciskać na utworzenie wielkiego węzła przy TT i Głębockiej (dobry punkt przesiadkowy, miejsce na P+R i możłiwość kiedyś dalszej kontynuacji metra).
RADNI, WEŹCIE SIĘ DO ROBOTY!!!
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy