Sprawna kompletnie niesprawna. Kto za to odpowiada?
1 lutego 2024
Przy okazji niedawno przeprowadzonej przebudowy fragmentu ulicy Modlińskiej, do której przebito Światowida, można było zrobić porządek z niepozornie wyglądającą Sprawną. Zamiast tego - pojawił się zakaz wjazdu.
- Dlaczego przy okazji budowy skrzyżowania Światowida z ulicą Modlińską nie zadbano o wyburzenie starego domu na Sprawnej, aby od razu zbudować docelowe tej ulicy skrzyżowanie z Modlińską? Zamiast tego jest zakaz wjazdu z Modlińskiej w Sprawną, czyli np. ludzie wracający z zakupów w Selgrosie muszą jechać dookoła na Aluzyjną. To bez sensu - uważa nasz czytelnik.
Dlaczego OC w Warszawie jest takie drogie?
OC w Warszawie kosztuje znacznie więcej niż w mniejszych miejscowościach. Różnica jest naprawdę spora - nawet kilkaset złotych w skali roku! Gdzie tkwi źródło tych dysproporcji? Jakie czynniki determinują wysokość składek OC w stolicy? Przeczytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o przyczynach wyższych składek OC w stolicy.
Po co komu Sprawna?
- Kto to planował? Dlaczego nie zlikwidowano przy okazji zwężenia ul. Sprawnej i w tym miejscu nie powstało normalne skrzyżowanie z Modlińską? Czy jest szansa na wykup gruntu, na którym stoi stary dom na Sprawnej i zbudowanie normalnego skrzyżowania? - dopytuje.
Nasza redakcja, szukając odpowiedzi na te pytania, zgłosiła się do "wszystkich świętych" związanych z ulicą Modlińską i Sprawną. Początkowo urząd dzielnicy odesłał nas do Zarządu Dróg Miejskich jako zarządcy ulicy Modlińskiej. ZDM z kolei do Zarządu Transportu Miejskiego jako odpowiedzialnego za ostatnie zmiany na ul. Modlińskiej. ZTM "zawrócił" nas do... białołęckiego ratusza.
Białołęcki ratusz prosił
Jak wyjaśnia białołęcki ratusz, ZTM budując nowe skrzyżowanie ulic Modlińskiej i nowego odcinka Światowida objął inwestycją szerszy odcinek ulicy Modlińskiej.
- W trakcie przygotowań do inwestycji zwrócił się do nas z prośbą o opinię m.in. na temat organizacji ruchu dla zlokalizowanego po sąsiedzku skrzyżowania Sprawnej i Modlińskiej. Dwukrotnie (w lipcu 2020 roku i 2022 roku), na różnych etapach przygotowań i prac zwracaliśmy uwagę na to, że wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na odcinku Sprawnej pogorszy obsługę komunikacyjną osiedli położonych po zachodniej stronie ul. Modlińskiej - wyjaśnia rzeczniczka białołęckiego ratusza Marzena Gawkowska. - Pisaliśmy w naszych opiniach, że bezwzględnie należy zapewnić wszystkie relacje ruchu na wlocie ul. Sprawnej do ul. Modlińskiej, tj. utrzymać dwukierunkowy ruch pojazdów, jak również zapewnić relacje w prawo, prosto i w lewo z ul. Sprawnej. Zwracaliśmy uwagę, że zaprojektowanie wlotu ul. Sprawnej w Modlińską wyłącznie dla relacji skrętu w prawo drastycznie upośledzi obsługę komunikacyjną zabudowy położonej po zachodniej stronie ul. Modlińskiej (osiedla Winnica, Winnica Północna), szczególnie dojazd do położonych przy tej ulicy placówek oświatowych: trzech przedszkoli (łącznie dla 303 dzieci), dwóch filii szkół podstawowych (290 dzieci) oraz wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej, której przybywa z każdym kolejnym rokiem - podsumowuje Gawkowska.
Sprawna stała się niesprawna
- Zaznaczaliśmy, że zamknięcie możliwości wjazdu z Modlińskiej w Sprawną znacząco pogorszy warunki ruchu na sąsiednich ulicach: Aluzyjnej, Odkrytej i Dzierzgońskiej, na które przeniesie się część ruchu ze Sprawnej. Sygnalizowaliśmy też, że zaproponowane przez ZTM rozwiązanie jest niezgodne z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Dodatkowo wnosiliśmy, aby przy okazji przebudowy Modlińskiej został poszerzony chodnik na wlocie ul. Sprawnej do ul. Modlińskiej co najmniej do szerokości 2-2,5 m, bo obecnie chodnik ma szerokość zaledwie metra, którą dodatkowo zawęża słup oświetleniowo-energetyczny. Zwracaliśmy uwagę na to, że projektowana organizacja ruchu niejako sankcjonuje istniejący stan rzeczy, co naszym zdaniem będzie sprzyjało powstawaniu sytuacji zagrażających przede wszystkim bezpieczeństwu pieszych - dodaje Marzena Gawkowska.
Ulica Sprawna na swym końcowym, zwężonym odcinku znajduje się w liniach rozgraniczających ul. Modlińskiej, a tą drogą dzielnica już nie zarządza. Miejscowy plan z 2013 roku zakłada budowę jezdni serwisowej Modlińskiej w tym miejscu.
- Dlatego decyzję o kształcie wlotu Sprawnej w Modlińską podejmuje zarządca ul. Modlińskiej, czyli ZDM. Aby poszerzyć końcowy fragment Sprawnej, nie jest konieczne wyburzanie budynku. Można odgiąć drogę w północnym kierunku, bo tam istniejąca zabudowa odsunięta jest od jezdni ul. Sprawnej. Odległość pomiędzy istniejącymi budynkami umożliwia wybudowanie dwukierunkowego wlotu ul. Sprawnej z chodnikiem wzdłuż północnej krawędzi jezdni - informuje Marzena Gawkowska.
DB
.