Planują rozszerzyć strefę płatnego parkowania na Mokotowie. Jak to może wyglądać?
13 kwietnia 2023
Po raz ostatni rozszerzenie strefy płatnego parkowania w Warszawie nastąpiło z początkiem tego roku, gdy parkometry stanęły m.in. na północnym Mokotowie. Teraz plany są znacznie szerzej zakrojone.
Na niewielkim fragmencie Mokotowa strefa płatnego parkowania została wprowadzona ponad dekadę temu. Objęła wtedy mały fragment w rejonie Puławskiej o powierzchni 1,1 km2 z około 1500 miejscami postojowymi.
Płatne parkowanie na Mokotowie
Z początkiem tego roku strefa płatnego parkowania rozszerzyła się o kolejne obszary na północy dzielnicy (do linii Różanej i Gagarina), na których jest ok.
Włączyli parkometry na Mokotowie i Pradze. Płatna strefa coraz większa
Warszawska Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego rozszerzyła się o ulice wokół Łazienek Królewskich, Nową Pragę i północny Mokotów. W nowym kształcie zaczęła funkcjonować w poniedziałek 2 stycznia. Strefa powiększyła się łącznie o ponad 39 km dróg i liczy już 402,5 km.
30 km ulic i 3800 miejsc postojowych. W sumie na terenie dzielnicy Mokotów strefa obejmuje 85 ulic o łącznej długości 40 km i jest w niej około 5300 ogólnodostępnych miejsc postojowych. Na nowym obszarze strefy na Mokotowie stanęło 117 parkometrów.
- Po pierwszych dwóch miesiącach jej funkcjonowania widać, że dostępność miejsc postojowych na tym obszarze znacznie się poprawiła. Otrzymujemy też liczne głosy osób, które mieszkają na południe od granicy strefy. Tam sytuacja parkingowa wygląda znacznie gorzej i mieszkańcy mają dużą trudność w znalezieniu wolnego miejsca - poinformowali niedawno drogowcy. - Podczas konsultacji społecznych dotyczących kształtu strefy płatnego parkowania na Mokotowie pojawiały się liczne głosy, że strefa powinna być rozszerzona znacznie bardziej. Wyjaśnialiśmy wówczas, że ze względów logistycznych nie jest to możliwe. Mokotów jest ogromną dzielnicą, ma tylu mieszkańców co Częstochowa i więcej, niż Radom. Zaprojektowanie zmian w organizacji ruchu i ich wprowadzenie musi być zatem etapowane. Zobowiązaliśmy się wówczas, że wrócimy na Mokotów, aby zbadać sytuację parkingową kolejnych osiedli i przedstawić mieszkańcom do opinii projekty zmian na poszczególnych ulicach. Ten proces już się toczy. Zaczęliśmy od badań parkingowych. Objęły one dużą część dzielnicy, w której nie obowiązują opłaty za postój: Stary Mokotów, Wierzbno, Wyględów, Ksawerów i Sielce. Granicą analizowanego obszaru są ulice Woronicza, Modzelewskiego, Domaniewska, Cieszyńska, Idzikowskiego, Powsińska i Czerniakowska - wylicza Zarząd Dróg Miejskich.
Płatne parkowanie w Warszawie
Badania ZDM polegały na policzeniu wszystkich samochodów zaparkowanych na wszystkich ulicach powyższego obszaru. Pomiar odbywał się przez całą dobę przez siedem dni tygodnia. Badania były prowadzone w październiku i listopadzie ubiegłego roku, jeszcze przed rozszerzeniem SPPN.
- Wiemy już, że obecnie zapełnienia części ulic najbliższych rozszerzonej strefie są jeszcze większe - informują drogowcy.
Najwięcej aut parkuje na tym obszarze pomiędzy godzinami 9:00 i 18:00. Wówczas zapełnienie niektórych ulic sięga nawet ponad 120%. Oznacza to, że poza zajęciem wszystkich dostępnych miejsc parkingowych, część kierowców decyduje się na postój wbrew przepisom. W godzinach wieczornych i nocnych aut jest zwykle mniej, ale również bardzo trudno o wolne miejsce. Zapełnienie sięga wtedy 95-100%. Kolejnym krokiem mają być konsultacje z mieszkańcami. Wówczas drogowcy zaproponują zmiany w organizacji ruchu na każdej z ulic tego obszaru.
- Tak, jak przy poprzednich rozszerzeniach, zależy nam na tym, by projekty zmian były wnikliwie przeanalizowane przez mieszkańców, którzy najlepiej znają swoją okolicę i często zgłaszają cenne poprawki - informuje ZDM.
Konsultacje oraz wyniki badań parkingowych będą podstawą do podjęcia przez Radę Warszawy uchwały w sprawie rozszerzeniu SPPN na Mokotowie w 2024 roku.
(jr)
.