Nie zamierzam czarować mieszkańców
21 stycznia 2011
Rafał Miastowski ma 39 lat. Jest żonaty, wychowuje dwoje dzieci. Ukończył SGGW. W latach 2006-2008 był członkiem zarządu dzielnicy Bielany, nadzorując prace wydziału infrastruktury i wydziału zamówień publicznych. W latach 2008-2010 sprawował urząd burmistrza dzielnicy Wilanów.
Rafał Miastowski
- Na pewno oczekiwania u progu obecnej ka-dencji są duże. Nie zamierzam czarować mieszkań-ców pięknymi słowami czy hasłami. Po prostu będę sumiennie i rzetelnie pracował, a czas pokaże, co z tego wyniknie. Mam nadzieję, że mieszkańcy Bielan będą z tych czterech lat zadowoleni.
- Mieszkańcy obawiają się, że po otwarciu trasy mostu Północnego Bielany czeka paraliż komunikacyjny. Na drugą nitkę od lat czekają: ul. Broniewskiego, Kasprowicza czy stale za-korkowana Wólczyńska. W jaki sposób zamie-rza Pan zaradzić temu kryzysowi?
- Ważnym elementem poprawy warunków ko-munikacyjnych na Bielanach będzie budowa przez ZTM drugiej jezdni ul. Kaspro-wicza na odcinku Oczapowskiego - Przy Agorze. Na realizację tego zadania w 2010 r. została opracowana dokumentacja budowlana, mamy zezwolenie na budowę. Także w ubiegłym roku ZTM wystąpił do miasta o zabezpieczenie na tę inwestycję prawie 22 mln zł. Niestety, do dzisiaj zadanie nie zostało ujęte w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym Warszawy, dlatego jestem mocno zdeterminowany, aby tę inwestycję możliwie szybko rozpocząć. Budowa drugiej jezdni ul. Broniewskiego od Trasy AK do ul. Reymonta wraz z przebiciem do Wólczyńskiej oraz budowa dru-giej jezdni ul. Wólczyńskiej od Broniewskiego do Arkuszowej to kolejne planowane inwestycje drogowe na terenie Bielan. Musimy bardzo energicznie działać, gdyż na opracowanie dokumentacji i realizację robót nie ma zabezpieczonych pieniędzy w WPI.
- Po otwarciu bielańskiego odcinka I linii metra w sposób paradoksal-ny komunikacja miejska na Bielanach znacznie się pogorszyła. Zarząd Transportu Miejskiego wycofał wiele linii autobusowych i tramwajowych, stawiając na dojazd do metra. Zmiany boleśnie dotknęły bielańkich se-niorów, których pozbawiono bezpośredniego dojazdu m.in. do Szpitala Bielańskiego, na Dworzec Centralny czy na Pragę. Czy będzie Pan walczył o przywrócenie autobusu linii 520 na Chomiczówkę oraz o bezpośrednie połączenie Bielan z Pragą, które niegdyś zapewniała linia autobusowa 103 oraz tramwaj nr 6?
- Rzeczywiście, większość zmian nie uzyskało akceptacji. ZTM przyjął pro-pozycje dzielnicy i ułatwił dostęp z różnych rejonów do m.in. obiektów użyteczności publicznej (Szpital Bielański - linie: 103, 181, 197) oraz do stacji metra, a także skomunikowanie z pozostałą częścią miasta.
Według ZTMu wycofanie linii 520 z Chomiczówki jest uzasadnione. Dlatego ciężko będzie o powrót tej linii na Bielany. Obecnie 520 zastępuje bowiem linia 114 kursującą z wyższą częstotliwością i bardziej regularnie.
Odnośnie linii autobusowej 103 - po przeprowadzonych zmianach została ona skierowana do połączenia z zachodnią częścią miasta, tj. okolicami Dworca Za-chodniego, natomiast linię nr 6 wycofano z uwagi na remont wiaduktu przy moście Gdańskim oraz prace prowadzone w rejonie mostu Północnego. Po zakończeniu wymienionych prac będziemy czynić starania o powrót tramwaju linii 6 na stałą trasę.
- Czy jest szansa na budowę aquaparku na Bielanach? Czy na terenie klubu sportowego Hutnik powstanie zapowiadany nowoczesny kompleks rekreacyjno-sportowy, czy też teren ten zostanie przekazany Miejskie-mu Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji pod budowę wodociągu? Co będzie dalej z legendarnym Hutnikiem?
- W planach inwestycyjnych dzielnicy na najbliższe lata nie jest rozważana budowa aquaparku. Owszem, były takie plany pod koniec lat 90., kiedy teren Hut-nika był własnością gminy Bielany. W 2002 r. obszar stał się własnością Warszaw-skiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, którego najnowsza koncepcja zakłada wybu-dowanie w tym miejscu nowoczesnego kompleksu sportowo-rekreacyjnego.
Choć sytuacja finansowa klubu "Hutnik" nie jest najlepsza, jako organizacja pozarządowa realizuje on swoje cele statutowe. Niezależnie od kłopotów organi-zacyjno-prawnych w klubie realizowane jest szkolenie sportowe dzieci i młodzieży.
- Jaki będzie los terenu wokół stacji metra Słodowiec? Miasto pro-ponowało, aby tzw. bielański serek podzielić i sprzedać różnym inwesto-rom w kawałkach. Z kolei bielańscy radni walczyli, aby teren ten kupił jeden podmiot. Miała powstać tu druga Arkadia.
- Przyszłe zagospodarowanie terenu "serka bielańskiego" określa obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Obszar pomiędzy ulicami Ma-rymoncką - Żeromskiego - Duracza jest przeznaczony pod zabudowę śródmiejską, obiekty administracyjne, usługi i zabudowę mieszkaniową wielorodzinną, gdzie wysokość obiektów budowlanych określona jest od 25 do 37 m z dominantą do 55 m, a od strony ul. Marymonckiej i Żeromskiego nawet do 100 m.
Dyrektor warszawskiego biura architektury i planowania przestrzennego stwierdził, że właściwy efekt przestrzenny może dać jedynie kompleksowa (a nie "po kawałku") realizacja prowadzona w oparciu o całościową koncepcję zagospo-darowania terenu. Zarząd dzielnicy Bielany popiera to stanowisko uznając, że cały obszar planu powinien być przejęty przez inwestora, który zapewni jego komplek-sowe zagospodarowanie.
- Wiele bielańskich przedszkoli wymaga generalnego remontu. Nie-które budynki nie były modernizowane od przeszło 50 lat. Po każdej zi-mie dachy przeciekają, a w salach tworzy się grzyb. Jak zamierza Pan rozwiązać problem przy tak okrojonym budżecie? Czy będzie Pan inwes-tował w przedszkola modułowe?
- Budowa przedszkoli modułowych jest pomysłem do rozważenia. Być może sprawdziłyby się w miejscu obecnych, wyeksploatowanych drewnianych obiektów. W innych przypadkach pomysł ten byłby trudny do realizacji ze względu na kłopoty z pozyskaniem terenu oraz koszty. Właściwe utrzymanie obiektów oświatowych jest zadaniem wymagającym oczywiście niemałych finansów. Wielu problemów można jednak uniknąć poprzez właściwą eksploatację i gospodarskie podejście samych użytkowników. Mam tu na myśli np. odśnieżanie dachów - wykonane we właściwym czasie pozwoliłoby uniknąć 90% przecieków będących skutkiem długotrwałego za-legania śniegu.
Niezależnie od bieżącego utrzymania, staramy się sukcesywnie remontować naszą bazę oświatową. W roku 2011 ma zostać przeprowadzony remont kapitalny Przedszkola nr 309 przy ul. Andersena 7. Rozpoczniemy także kompleksowe prace remontowe XLI Liceum Ogólnokształcącego im. Joachima Lelewela przy ul. Kiwer-skiej 3.
- Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Anna Przerwa
A o co Państwo chcieliby zapytać swojego burmistrza? Pytania prosimy kierować pod numer tel. 22 392-08-30 bądź email: echo@gazetaecho.pl.
Jestem mocno zdeterminowany, aby możliwie szybko rozpocząć
budowę drugiej nitki Kasprowicza.