REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Historia

Jotka, czyli 520. To jedna z najsłynniejszych linii w Warszawie
REKLAMA

źródło: Wikimedia Commons / Alina Zienowicz


Jotka, czyli 520. To jedna z najsłynniejszych linii w Warszawie

Dawna linia J po raz pierwszy wyruszyła na ulice miasta w 1967 roku jako połączenie Piasków, Wawrzyszewa i Grochowa z centrum miasta. Choć od tego czasu powstało półtorej linii metra, wciąż zachowuje popularność.

REKLAMA

W czasach, w których tramwaje uznawano za zabytki, o metrze można było co najwyżej pomarzyć a ulice nie były tak zakorkowane, omijający wybrane przystanki pospieszny autobus był prawdziwą gwiazdą warszawskich ulic. Kremowo-czerwone ikarusy pędziły po Broniewskiego, Krasińskiego, Mickiewicza, Andersa i Marszałkowskiej, mostem Poniatowskiego na prawy brzeg Wisły i dalej aleją Waszyngtona, Grenadierów i Ostrobramską.



REKLAMA

Jotką jeździły tysiące

Gdy "jotka" po raz pierwszy przejeżdżała przez ścisłe centrum ówczesnej Warszawy, Rotunda miała zaledwie rok i stała przy zwykłym skrzyżowaniu z przejściami dla pieszych. Pierwszy objazd w historii linii był spowodowany budową ronda Dmowskiego i likwidacją pasów, które - zgodnie z ówczesną modą - zostały zastąpione przejściami podziemnymi. Do dziś historia urbanistyki zatoczyła koło a w Alejach Jerozolimskich i Marszałkowskiej właśnie trwa przywracanie przejść.



REKLAMA

Hej, młody Junaku

"Hej młody Junaku, smutek zwalcz i strach! Przecież na tym piachu za trzydzieści lat przebiegnie z pewnością jasna, długa, prosta, szeroka jak morze Trasa Łazienkowska!" - śpiewano w "Misiu" Stanisława Barei. Podczas otwarcia w roku 1974 była to jedna z najlepszych dróg w Polsce a wkrótce stała się także ulubioną trasą pasażerów "jotki". Zamiast skręcać w lewo na rondzie Dmowskiego, autobusy jechały Marszałkowską do pl. Konstytucji, skręcały w Waryńskiego i zjeżdżały na dół, na lśniącą nowością trasę. Hałas zarzynanego silnika i brzęczących szyb ikarusa były jak powiew nowoczesności. W drugiej połowie lat 70. budowano wysoko i coraz dalej od centrum, wytyczając kolejne kwartały ulic i doprowadzając do nowych bloków linie autobusowe. "Jotka" pojechała wówczas przedłużoną ulicą Broniewskiego, a następnie dotarła na Conrada.



REKLAMA

Bo drogi były złe

Trasa Chomiczówka - Trasa Łazienkowska - Marysin obowiązywała przez ponad trzy dekady, od roku 1977 do 2008, choć na początku lat 90. linii zmieniono oznaczenie na numer 520. Wtedy zaczęły się także ciągłe objazdy, związane z budową pierwszej, a później drugiej linii metra. Najpierw rozkopana była Waryńskiego, potem Marszałkowska, ale prawdziwa rewolucja na trasie była związana z czymś zupełnie innym. W roku 2008 stan techniczny wiaduktu przy Dworcu Gdańskim był tak fatalny, że drogowcy musieli wyprosić stamtąd wszystkie ciężkie pojazdy. Ponieważ w coraz bardziej zakorkowanym mieście długie trasy autobusów przestawały spełniać swoje zadanie, ZTM zdecydował się na cięcie. 520 skrócono na trasę Muranów - Marysin...

...i tak zaczęły się dziwne przygody linii. Od czasu zamknięcia wiaduktu na Andersa 520 zmieniało trasę już ponad dwadzieścia razy, głównie z powodu przebudowy torowiska na trasie W-Z i budowy metra. Z Muranowa autobusy trafiły na Koło, z Koła na skraj Starych Jelonek, gdzie działa pętla Znana. 520 zagrzało tam miejsce na siedem lat. Gdy Górczewską rozkopano z powodu budowy metra, autobus wylądował pod szpitalem przy Płockiej. Dziś wciąż służy mieszkańcom Marysina, w godzinach szczytu w 7-8 minut dowożąc do centrum Warszawy oraz stacji obu linii metra.

Dominik Gadomski


REKLAMA
  • Poleć
  • Polub Tu Bielany
  • Udostępnij





29.09.2021 13:28 #Słodowiec
Wycofanie, po latach, linii 520 z Broniewskiego, było dla wielu ludzi dużym utrudnieniem. Prośby o przywrócenie spotkały się z kompletnym niezrozumieniem potrzeb mieszkańców, w tym wielu starszych ludzi. Ówczesny niedorzecznik ZTM utrzymywał, że przywrócenie nie jest potrzebne, "bo przecież mamy metro" Staruszko, staruszku, matko z wózkiem. Wędrujcie z Broniewskiego do Kasprowicza. Przecież taki spacer to samo zdrowie niezależnie od pory roku.
29.09.2021 16:39 #DzbanPL
Najlepsza linia ever to było E-1. Szybsza niż metro.
To był pocisk nie autobus.
30.09.2021 11:34 #Jaaa
7-8 min z Marysina do Centrum Warszawy??? Autor chyba trochę popłynął....
30.09.2021 11:58 #Robert Żoliborz
Ikarusy na J nie jeździły Waszyngtona a Mostem Łazienkowskim i Stanów Zjednoczonych. Wiem bo jeździłem na praktyki do PCO na Ostrobramskiej z przystanku Włościańska, Co za bzdury piszecie!
30.09.2021 13:09 #Vlepka
#Robert Żoliborz napisał(a) 30.09.2021 11:58

Ikarusy na J nie jeździły Waszyngtona a Mostem Łazienkowskim i Stanów Zjednoczonych. Wiem bo jeździłem na praktyki do PCO na Ostrobramskiej z przystanku Włościańska, Co za bzdury piszecie!
Młody człowieku, czytaj ze zrozumieniem. Most Łazienkowski wraz z trasą otwarto 1974 i dopiero wtedy mogła jeździć tą trasą.
30.09.2021 13:17 #Wwa
Ja to pamiętam autobus B(późniejsze chyba 522) bo praktycznie tylko z niego od małego korzystałem ,dojeżdżałem nim wszędzie gdzie potrzebowałem,tak się złożyło że nawet z rodzinki wszyscy mieszkali przy tej linii,jeździł od Olbrachta na Woli(gdzie mieszkam) aż po koniec Wilanowa,zahaczając po drodze o wszystkie ważne miejsca.Teraz to nawet do Łazienek bez przesiadki się nie da dojechać.

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

REKLAMA

więcej



REKLAMA


więcej


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Najczęściej czytane

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA