REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Komunikacja

Już sto elektrycznych autobusów w stolicy. Co z ładowarkami?
REKLAMA

Najnowszy nabytek doczekał się specjalnych zdobień.
źródło: MZA Warszawa


REKLAMA

Już sto elektrycznych autobusów w stolicy. Co z ładowarkami?

Oklejony specjalnymi naklejkami, setny autobus elektryczny dołączył do stołecznego taboru. "Jubileuszowy" egzemplarz obsługiwać będzie linię 503 Konwiktorska - Natolin Północny. Ratusz świętuje, choć sprawa nie jest aż tak oczywista.

REKLAMA

- Mamy to! Setny autobus elektryczny Miejskich Zakładów Autobusowych wyjechał dziś na ulice Warszawy i będzie obsługiwał linię 503! Do końca miesiąca liczba elektryków, które będą służyły warszawiakom, wzrośnie do 160 - ogłosił na Facebooku prezydent Rafał Trzaskowski. - W stolicy stawiamy na ekoinwestycje, a w dziedzinie napędów zeroemisyjnych jesteśmy w europejskiej czołówce.



REKLAMA

Teoria spotyka praktykę

Choć nowoczesne solarisy i ursusy nie hałasują i nie smrodzą, muszą być regularnie ładowane. Odbywa się to w nocy, a także (rzadziej) w ciągu dnia i trwa kilkanaście minut. Elektryczny autobus może wyjeździć 130 km, później musi zjechać z trasy, by podładować akumulatory na stacji, a zastępuje go wówczas inny przegubowiec.

Od pojawienia się w Warszawie pierwszych "elektryków" w 2015, zwracano uwagę na zbyt małą liczbę stacji ładujących. W sierpniu "Gazeta Wyborcza" alarmowała: - Uruchomione linie 128 ze Szczęśliwic i 175 z lotniska Chopina na pl. Piłsudskiego nie miały na swojej trasie działających ładowarek, choć zapowiadano je od kilku lat.

Szybko też okazało się, że zakupione przez MZA ursusy nie są kompatybilne z pantografami. Rezultat był taki, że w Konstancinie-Jeziornie na pętli Grapa ładowarka prądu przez długi czas stała bezczynnie, gdyż nie pasowała do przyjeżdżających z Wilanowa 251. Według naszych czytelników wielokrotnie zdarzało się, że "elektryki" musiały być holowane, bo zabrakło im prądu. - Nie robimy z tego oddzielnej statystyki co oznacza, że nie jest to żaden problem - zdawkowo odpowiada ZTM



REKLAMA

Jest nadzieja?

Trzeba przyznać, że liczba ładowarek systematycznie się zwiększa. W mieście działa już 150 stacji wtyczkowych typu plug-in oraz trzy ładowarki dużej mocy zasilające pojazdy przez pantograf. Na przyszły kwartał zapowiedziany jest montaż dziewięciu kolejnych stacji ładujących. Nie ma rewelacji, są starania.

Pierwsza transza przegubowych "elektryków" marki Solaris trafiła do stolicy w 2015, a w następnych latach liczba ta zwiększyła się do trzydziestu, wliczając w to elektryczne ursusy. W 2019 podpisano tzw. umowę stulecia. - Warszawa rozstrzygnęła przetarg na korzyść Solarisa. Bolechowski producent zarobi na nim ok. 400 mln zł - pisał wówczas "Transport Publiczny". Był to początek dużego na 130 pojazdów zamówienia, którego ostatnie egzemplarze dostarczone mają być właśnie do końca listopada.

Jak informuje MZA - więcej autobusów elektrycznych w Europie mają tylko Londyn (ponad dwieście) i Moskwa (trzysta sztuk). Światowym liderem pozostają jednak Chiny, które w poprzednim roku wyprodukowały około 127... tysięcy elektrycznych przegubowców.

(kb)


  • Poleć
  • Polub Tu Stolica
  • Udostępnij





19.11.2020 12:06 #Robak
W POLSCE SAMOCHODY POWINNY BYĆ NAPĘDZANE WĘGLE
19.11.2020 17:10 #marcin_f
To że elektrobusy z różnych dostaw mają różne, niekompatybilne odbieraki wymagające różnych ładowarek to jest niebywały wręcz objaw niekompetencji lub gigantyczne przeoczenie.

A co do rzekomego braku emisji szkodliwych to po pierwsze pośrednio smrodzą na Żeraniu i Siekierkach - tam, gdzie wytwarza się prąd do ich ładowania, a po drugie są wyposażone w agregaty grzejne Webasto, opalane olejem opałowym, które jak najbardziej zanieczyszczają powietrze.

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

więcej



REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


więcej


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Nowości do -45%
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA