Burmistrz o S7: przebudowa Maczka tańsza o 1,5 mld od tunelu
27 lutego 2013
Władze Bemowa nie zgadzają się z opinią, że tunel pod lotniskiem i Powstańców Śląskich jest jedyną i niezastąpioną koncepcją zbudowania trasy S7. Występują do Ministerstwa Transportu z własną propozycją. - Oszacowaliśmy, że nasz wariant jest o 1,5 mld zł tańszy - mówi wiceburmistrz Bemowa.
Projektowany tunel miałby wlot przy ul. Rosy Bailly, a wylot przy lotnisku Bemowo. Trasa prowadziłaby m.
S7: tunel pod lotniskiem już za pięć lat?
Za trzy lub cztery lata powinna ruszyć budowa liczącego ponad 12 km odcinka trasy ekspresowej S7 na odcinku Bemowo - Czosnów, czyli "wylotówki" na Gdańsk. Spośród branych pod uwagę koncepcji zwyciężył pomysł tunelu. - To praktycznie pewne - uważa Wojciech Tumasz, przedstawiciel SISKOM. Koszt inwestycji to ok. 2,5 mld zł.
in. pod Powstańców Śląskich, ale lotnisko pozostałoby nietknięte.
- Skoro sąd uchylił decyzję środowiskową dla całego odcinka trasy S7 i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Austortad i tak musi przeanalizować na nowo wszystkie warianty, to chcemy, by rozważono także wariant, który będzie kosztował 1,5 mld zł taniej - mówi wiceburmistrz Krzysztof Zygrzak. - Propozycja tunelu jest generalnie bardzo dobra, ale wyjątkowo droga i uciążliwa podczas budowy metodą odkrywkową. Przez dwa, trzy lata mieszkańcy mieliby wielki plac budowy pod oknami. Nie byłoby dyskusji, gdyby był to jedyny wariant, ale naszym zdaniem można przebudować ulicę gen. Maczka. Uzyskamy w ten sposób tę samą funkcjonalność - te same trasy się skrzyżują, tylko w innym miejscu, a drogę można poprowadzić w półtunelach, jak Trasę Toruńską na Bródnie. Za 1,5 mld oszczędności należałoby zbudować kolejną wylotówkę - mówi wiceburmistrz.
Zapytaliśmy Ministerstwo Transportu, czy jest rozważana taka możliwość, ale odesłano nas do GDDKiA, jako głównego inwestora. - Po uchyleniu decyzji środowiskowej dla S7 na odcinku Warszawa-Czosnów, GDDKiA zleciła wykonanie materiałów do wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej, a więc przeprowadzenie ponownej analizy wariantowego poprowadzenia planowanej trasy - odpowiada nam Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka GDDKiA. - Projektanci analizują wszelkie możliwości wytworzenia nowych ciągów drogowych pomiędzy Trasą AK a Łomiankami, w tym również sugerowany przez władze Bemowa wariant, biorąc pod uwagę ustalenia planistyczne obszarów, przez które ma być poprowadzona trasa wylotowa. Należy także zaznaczyć, że teren na północ od Trasy AK jest obszarem intensywnie zurbanizowanym, co stwarza ograniczone możliwości techniczne wytworzenia nowej drogi ekspresowej - podsumowuje rzeczniczka GDDKiA.
Planowany termin złożenia wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej to IV kwartał 2013 r. Budowa powinna się rozpocząć w roku 2016.
Wojciech Tumasz ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji do propozycji podchodzi ostrożnie. - GDDKiA musi teraz rozważyć wszystkie warianty, a to, który z nich będzie najlepszy, okaże się dopiero przy porównywaniu. Bez wglądu w dokumentację nic więcej nie potrafię powiedzieć - mówi.
(wt)
.