REKLAMA

marywilska karuzela 1marywilska karuzela 2marywilska karuzela 0
Bemowo

drogi »

 

Rowerowy kontraruch do stacji metra. Mieszkańcy alarmują o niebezpiecznych sytuacjach

  19 listopada 2025

alt='Rowerowy kontraruch do stacji metra. Mieszkańcy alarmują o niebezpiecznych sytuacjach'
Kontraruch na ulicy Kossutha. Czy jest w pełni bezpieczny? Źródło: Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej

W ostatnich latach powstaje coraz więcej udogodnień dla rowerzystów - między innymi kontraruch na wąskich, dotąd jednokierunkowych ulicach prowadzących do bemowskiego ratusza i sąsiadującej z nim stacji metra. Rozwiązania te skracają dojazd do kluczowych punktów, ale budzą też zastrzeżenia części mieszkańców.

REKLAMA

bck joga 2bck joga 0

Minęła dekada od wydania rozporządzeń umożliwiających wprowadzenie kontraruchu. W wielu miejscach był on realizowany dzięki projektom z budżetu obywatelskiego. Niektóre zaległe są obecnie systematycznie realizowane - szczególnie na Bemowie i Woli. Na ulicy Kossutha kontraruch połączył osiedle z trasami rowerowymi na Górczewskiej i Powstańców Śląskich, ułatwiając dojazd do metra i urzędu dzielnicy.

Mieszkańcy zgłaszają niebezpieczne sytuacje

Prawie zawsze po zastosowaniu kontraruchu pojawiają się sygnały o problemach. Mieszkańcy i bemowska radna Marta Sylwestrzak wskazują na newralgiczne miejsca: pl. Kasztelański, ul. Gimnazjalna, Kruszyńska i Kossutha. Skargi dotyczą m.in. sytuacji, gdy kontrapas biegnie przy stojących samochodach. Kierowca wyjeżdżający z miejsca postojowego może nie zauważyć nadjeżdżającego rowerzysty, zwłaszcza gdy zaparkowany pojazd zasłania widok - problem pogłębiają samochody typu van.

Kup bilet

Problemy techniczne i organizacyjne

Na niektórych ulicach kontrapas prowadzi po lewej stronie, tuż obok miejsc postojowych. Jego nieodpowiednia szerokość uniemożliwia zachowanie bezpiecznej odległości między samochodem a rowerzystą. Na Gimnazjalnej teoretycznie możliwe jest ominięcie zaparkowanych aut, ale praktyka bywa inna - szczególnie gdy pasażer otwiera drzwi, wyskakuje pieszy lub gdy pojazd ma zasłonięte tylne szyby.

REKLAMA

bck hip hop 2bck hip hop 0

Co na to urzędnicy?

Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym twierdzi, że wdrożone kontraruchy zostały zrealizowane zgodnie z zatwierdzoną dokumentacją projektową. Urzędnicy zapewniają, że będą monitorować sytuację i rozważać dodatkowe oznakowanie tam, gdzie okaże się to konieczne. Mogą też wprowadzać drobne korekty organizacji ruchu, ale większe zmiany (np. przesunięcie miejsc postojowych) wymagają większych działań planistycznych i zgód.

REKLAMA

san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 2san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 0

Bezpieczeństwo ponad wygodę

Zdaniem urzędników wprowadzanie kontraruchu ma sens z punktu widzenia dostępności komunikacyjnej - zmniejsza dystans oraz promuje rower jako środek transportu. Jednocześnie nie wolno lekceważyć głosów mieszkańców: bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców musi być priorytetem. Zdaniem części ekspertów tam, gdzie to możliwe, konieczne są dodatkowe rozwiązania: segregacja miejsc postojowych, wyniesione pasy, fizyczne separatory lub ograniczenia prędkości, a także kampanie informacyjne i egzekwowanie zakazu parkowania w newralgicznych punktach.

DB

Dziękujemy, że czytasz nasze artykuły. Chcesz na bieżąco śledzić ważne sprawy w Twojej dzielnicy i w Warszawie?
 Zapisz się do naszego newslettera 
 Obserwuj nas na Google News 
 

REKLAMA

mazovia zyczenia BN 2025 2mazovia zyczenia BN 2025 0

Komentarze (12)

# Za Rowerem

19.11.2025 11:29

Na Kossutha trzeba na całej ulicy wprowadzić zakaz parkowania i wytyczyć na jezdni drogę rowerową.

# lol

19.11.2025 11:34

Drzewka i trawniczki tuż obok stacji metra. Oto madrość ekonomiczna ratusza

# Bobek

19.11.2025 12:08

#Za Rowerem napisał(a) 19.11.2025 11:29
Na Kossutha trzeba na całej ulicy wprowadzić zakaz parkowania i wytyczyć na jezdni drogę rowerową.

Jasne! Oddać wszystkie ulice rowerzystom. Jak szaleć to szaleć na maksa! Nie wiem czy wiesz, ale wiekszośc dróg, mostów, wiaduktów (szeroko rozumianej infrastruktury drogowej) powstało dzieki akcyzie za paliwo. To nie dzieki rowerzystom czy innym eko-uzytkownikom dróg jest ta cała infrastruktura drogowa, ale dzięki kierowcom aut spalinowych, których teraz w całej Warszawie wypycha się poza margines. W Wielkiej Brytanii już otrzeźwieli. Ich rząd zapowiedział wprowadzenie nowego podatku, który ma wyrównać obciążenia między kierowcami samochodów spalinowych i bezemisyjnych (elektryków). To odpowiedź na coraz mniejsze wpływy z akcyzy paliwowej i rosnące koszty utrzymania dróg. Rowerzyści też powinni zostać obciążeni jakąś formą podatku drogowego, zwłaszcza, że wciąż oczekują wytyczania i budowy coraz to nowszych odcinków dróg - wyłącznie im dedykowanych. Ty tymczasem domagasz się zajęcia ulicy dla rowerzystów, która w pierwotnym założeniu powstała dla... samochodów. I to zupełnie za darmo. To się nazywa - mieć tupet.

REKLAMA

refleks chlodnictwo 2024-11-21 2refleks chlodnictwo 2024-11-21 0

# Rozgniatacz_Bobków

20.11.2025 10:37

#Bobek napisał(a) 19.11.2025 12:08

Jasne! Oddać wszystkie ulice rowerzystom. Jak szaleć to szaleć na maksa! Nie wiem czy wiesz, ale wiekszośc dróg, mostów, wiaduktów (szeroko rozumianej infrastruktury drogowej) powstało dzieki akcyzie za paliwo. To nie dzieki rowerzystom czy innym eko-uzytkownikom dróg jest ta cała infrastruktura drogowa, ale dzięki kierowcom aut spalinowych, których teraz w całej Warszawie wypycha się poza margines. W Wielkiej Brytanii już otrzeźwieli. Ich rząd zapowiedział wprowadzenie nowego podatku, który ma wyrównać obciążenia między kierowcami samochodów spalinowych i bezemisyjnych (elektryków). To odpowiedź na coraz mniejsze wpływy z akcyzy paliwowej i rosnące koszty utrzymania dróg. Rowerzyści też powinni zostać obciążeni jakąś formą podatku drogowego, zwłaszcza, że wciąż oczekują wytyczania i budowy coraz to nowszych odcinków dróg - wyłącznie im dedykowanych. Ty tymczasem domagasz się zajęcia ulicy dla rowerzystów, która w pierwotnym założeniu powstała dla... samochodów. I to zupełnie za darmo. To się nazywa - mieć tupet.
Drogi Bobku, peirdolisz jak potłuczony. Żadna infrastruktura miejska nie jest finansowana z jakiejś akcyzy zawartej w paliwie, lecz głównie z PIT i CIT. Może zapoznaj się z podstawami funkcjonowania państwa, którego niestety jesteś obywatelem, zanim zaczniesz kocopolić w przestrzeni publicznej.

# dlakomski

20.11.2025 10:41

#Bobek napisał(a) 19.11.2025 12:08
Jasne! Oddać wszystkie ulice rowerzystom. Jak szaleć to szaleć na maksa! Nie wiem czy wiesz, ale wiekszośc dróg, mostów, wiaduktów (szeroko rozumianej infrastruktury drogowej) powstało dzieki akcyzie za paliwo. To nie dzieki rowerzystom czy innym eko-uzytkownikom dróg jest ta cała infrastruktura drogowa, ale dzięki kierowcom aut spalinowych, których teraz w całej Warszawie wypycha się poza margines. W Wielkiej Brytanii już otrzeźwieli. Ich rząd zapowiedział wprowadzenie nowego podatku, który ma wyrównać obciążenia między kierowcami samochodów spalinowych i bezemisyjnych (elektryków). To odpowiedź na coraz mniejsze wpływy z akcyzy paliwowej i rosnące koszty utrzymania dróg. Rowerzyści też powinni zostać obciążeni jakąś formą podatku drogowego, zwłaszcza, że wciąż oczekują wytyczania i budowy coraz to nowszych odcinków dróg - wyłącznie im dedykowanych. Ty tymczasem domagasz się zajęcia ulicy dla rowerzystów, która w pierwotnym założeniu powstała dla... samochodów. I to zupełnie za darmo. To się nazywa - mieć tupet.
Oj przydałoby się parę lekcji z WOSu. W cenie benzyny jest tzw. opłata paliwowa. Wpływy z niej finansują budowę i utrzymanie dróg krajowych oraz w mniejszej części kolei. Ani złotówka z tego nie idzie na utrzymanie dróg kategorii niższej niż krajowa, a taka jest zdecydowana większość dróg w Warszawie. Z czego zatem jest to finansowane? Z wpływów budżetowych miasta. A jakie są największe składowe tych wpływów? Podatek dochodowy oraz podatek od nieruchomości. Ergo: kierowcy na budowę i utrzymanie dróg w Warszawie nie wpłacają ani jednej dodatkowej złotówki z tego tylko powodu, że jeżdzą samochodami.

# tak sie zastanawiam

20.11.2025 10:45

A opłaty za parkowanie w SPPN nie powinny czasem iść na budowę nowych miejsc parkingowych? Czy obecnie nie idą czasem na zwężanie ulic, sadzenie drzew i ścieżki rowerowe?

REKLAMA

bck balwanek 01 2bck balwanek 01 0

# Rozgniatacz_Bobków

20.11.2025 10:52

#tak sie zastanawiam napisał(a) 20.11.2025 10:45
A opłaty za parkowanie w SPPN nie powinny czasem iść na budowę nowych miejsc parkingowych? Czy obecnie nie idą czasem na zwężanie ulic, sadzenie drzew i ścieżki rowerowe?
Nie, nie powinny, bo to sprzeczne ze strategią rozwoju miasta, która zakłada ograniczanie ruchu indywidualnych samochodziuńków na rzecz komunikacji zbiorowej i rowerów.

# xxx

20.11.2025 13:28

Chyba strategią niszczenia miasta

# braunista

20.11.2025 20:23

Może ktoś powstrzymać to szaleństwo.
WIĘKSZOŚĆ mieszkańców Warszawy NIE jeździ rowerami.... Dlaczego rowerowo lewacka mniejszość terroryzuje pozostałych i zajmuje miejsce? Drogi i chodniki są używane znacznie częściej niż ścieżki rowerowe lmao

REKLAMA

marywilska niedziele 2marywilska niedziele 0

# BeMózg

20.11.2025 22:33

#braunista napisał(a) 20.11.2025 20:23
WIĘKSZOŚĆ mieszkańców Warszawy NIE jeździ rowerami
WIĘKSZOŚĆ mieszkańców Warszawy NIE jeździ też samochodami. Dlaczego samochodowo lewacka mniejszość terroryzuje pozostałych i zajmuje miejsce? Metro, pociągi, autobusy, tramwaje, rowery, hulajnogi i nogi są używane znacznie częściej niż samochody.

# kierowca dwupłatowca

22.11.2025 17:41

#Za Rowerem napisał(a) 19.11.2025 11:29
Na Kossutha trzeba na całej ulicy wprowadzić zakaz parkowania i wytyczyć na jezdni drogę rowerową.
Nie. Wystarczy przestawić znaki zakazu zatrzymywania się na drugą stronę bo obecnie samochody parkują na kontrapasie dla rowerów

# Rowerzystka

13.12.2025 23:08

Po co ten kontra ruch skoro jest ścieżka rowerowa na Górczewskiej? Takie nieprzemyślane rozwiązania utrudniają życie mieszkańcom i są niebezpieczne dla rowerzystów. Lubię jeździć rowerem, ale wybieram ścieżki rowerowe, bo są bezpieczne w przeciwieństwie do takich durnych wynalazków. Dajmy żyć ludziom, samochody też są potrzebne.

REKLAMA

radca prawny lukasz kwiecien 2radca prawny lukasz kwiecien 0
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

smaki zycia 2024-09-03 3smaki zycia 2024-09-03 0
Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

biedronka 043 1biedronka 043 2

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

marywilska pakowanie 2marywilska pakowanie 0

REKLAMA

marywilska 7 dni w tygodniu 2marywilska 7 dni w tygodniu 0

REKLAMA

cmp 09-2025 3cmp 09-2025 0

REKLAMA

marywilska najlepszy adres 1marywilska najlepszy adres 2marywilska najlepszy adres 0

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni