Pseudokonsultacje GDDKiA z kilkunastoma mieszkańcami. Bemowo nie chce S7!
26 czerwca 2013
Wylot tunelu planowanej trasy S7 ma wychodzić przed ul. Księcia Bolesława, prosto na osiedle mieszkaniowe. - To absurd! - uważają mieszkańcy. - Użyjemy wszelkich sposobów, aby do tego nie doszło - obiecuje wiceburmistrz Krzysztof Zygrzak.
Władze Bemowa nie zgadzają się z opinią, że tunel pod lotniskiem i Powstańców Śląskich jest jedyną i niezastąpioną koncepcją zbudowania trasy S7. Występują do Ministerstwa Transportu z własną propozycją. - Oszacowaliśmy, że nasz wariant jest o 1,5 mld zł tańszy - mówi wiceburmistrz Bemowa. W poprzednich planach wylot znajdował się 150 metrów dalej.
- Tak zaplanowaliśmy, ponieważ według przepisów zmiana pasów nie może nastąpić dalej niż 170 m od wyjazdu z tunelu. Gdyby ustawa była inna, to tunel byłby o 150 m dłuższy - tłumaczy Paweł Węgołek z firmy Trakt, która wykonała projekt trasy.
- Wyjazd z tunelu na wysokości ulic Widawskiej i Księcia Bolesława to jakaś kpina. Skupiamy się na komforcie mieszkańców Chomiczówki, komforcie kierowców. Trasa ma być podniesiona, więc hałas i spaliny nie uchronią szkoły i przedszkola przy Andriollego oraz domów przy Rosy Bailly. Trasa ma prowadzić przez środek naszego osiedla. Wywietrzniki z tunelu mają odprowadzać powietrze tak, że przy wyjeździe ma ono mieszać się z czystym powietrzem z zewnątrz. I wszystko to uderzy w nas. To nie do przyjęcia - mówi pani Zofia, przedstawicielka mieszkańców.
- Rozmawialiśmy z Ministerstwem Transportu. Złożyliśmy propozycję, by trasa została poprowadzona wzdłuż ul. gen. Maczka i omijała osiedle. Dostaliśmy odpowiedź, że propozycja zostanie rozważona. Teraz GDDKiA deklaruje, że taka koncepcja nie wchodzi w rachubę. Dzięki naszej propozycji można byłoby oszczędzić 1,5 mld zł i zbudować pięć odcinków innych tras. Użyjemy wszelkich środków, by koncepcja została zmieniona - mówi Krzysztof Zygrzak, wiceburmistrz Bemowa.
- Koncepcja z Maczka była rozpatrywana już wiele lat temu. Przy opracowywaniu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nie została ujęta, ponieważ uznano ją za niewłaściwą. Pierwszy wariant w ogóle nie przewiduje, aby S7 wiodła przez Bemowo. Przewiduje poprowadzenie drogi przez Czosnów, Palmiry, Wóycickiego, Gwiaździstą i wyprowadzenie jej trasą mostu Północnego. Wiązałaby się z połączeniem tras S7 i S8. Ponieważ skuteczną blokadą jest cmentarz Powązkowski, należałoby wybudować od sześciu do ośmiu równoległych jezdni. Tę koncepcję musimy odrzucić - twierdzi zastępca naczelnika wydziału dokumentacji GDDKiA Grzegorz Hetmanek.
- Na razie staramy się o uzyskanie nowej decyzji środowiskowej. Bierzemy pod uwagę wszystkie warianty. Także ten, w którym S7 nie przetnie Bemowa. Wniosek powinien zostać złożony do końca roku. Następne pół powinien być rozpatrywany i wtedy przeprowadzimy konsultacje społeczne - obiecuje Paweł Jaskowski, w GDDKiA zastępca dyrektora wydziału do spraw inwestycji.
- Opracowany projekt nie stwierdza, że trasa będzie szkodliwa dla środowiska. Na jej całej długości zostaną ustawione ekrany akustyczne o wysokości od czterech do sześciu metrów. Zostaną zbudowane przejścia dla zwierząt w okolicy Lasu Bemowskiego. Poziom dźwięku ani zanieczyszczeń nie przekracza norm - argumentowała Patrycja Rochowska w GDDKiA zajmująca się właśnie sprawami związanymi z ochroną środowiska.
Jaka trasa?
Pierwszy wariant w ogóle nie przewiduje, aby S7 wiodła przez Bemowo. Przewiduje poprowadzenie drogi przez Czosnów, Palmiry, Wóycickiego, Gwiaździstą i wyprowadzenie jej trasą mostu Północnego. Ma mieć długość 21 km.
Wariant drugi ma wpisać się w rezerwę terenową. Skrajem cmentarza Północnego trasa połączy się z S8 Kolejową, Wóycickiego i węzłem Janickiego. Wariant drugi ma mieć długość 22,1 km, wariant 2A - 22,7 km. Oba biegną obok Lasu Bemowskiego. Wariant 2 przechodzi przez tunel pod Chomiczówką. Tunel drugi poprowadzi przez lotnisko, węzeł gen. Maczka, pod ulicami Powstańców Śląskich i Piastów Śląskich. Zaczęty tam tunel będzie miał 1123 m długości. Przejdzie przez ogródki działkowe i skończy się przy Księcia Bolesława.
Wariant 2B to trasa obok Lasu Bielańskiego prowadząca przez ogródki działkowe i obok północnej części lotniska Babice. Po południowej stronie Fortu Wawrzyszew, a następnie przez węzeł Chomiczówka, który ma połączyć trasę mostu Północnego z S8.
Jedyny w tym wariancie tunel o długości 1,7 km biegnie pod ogródkami działkowymi i kończy się przed Księcia Bolesława.
- I na to nie możemy się zgodzić - mówił m.in. pan Tomasz.
- Tak samo poważnie bierzemy pod uwagę każdy z wariantów, więc trasa wcale nie musi przejść przez środek osiedla - mówi wicedyrektor Jaskowski z GDDKiA.
Ale może przejść i przeciwko temu dzielnica zaprotestuje.
- Nasz były burmistrz jest teraz w miejskim ratuszu. Zamierzamy to wykorzystać - zapowiada wiceburmistrz Zygrzak.
Bemowskie spotkanie odbyło się w Wyższej Szkole Edukacji w Sporcie przy ul. Waldorffa na terenie Fortów Bema. Na uboczu i słabo rozpropagowane, dlatego frekwencja była słaba. O to mieszkańcy także mają pretensje.
mac
.