Mało Veturilo na Białołęce. Czy jest szansa na więcej?
13 kwietnia 2023
W marcu wystartowała nowa edycja Veturilo, czyli Warszawskiego Roweru Miejskiego. Podczas gdy w Śródmieściu znajdziemy aż 60 stacji, 35 na Woli, 26 na Pradze Południe czy 17 na Targówku, Białołęka z tylko ośmioma wygląda jak ubogi krewny.
Jak wyjaśniają urzędnicy, kształt sieci Veturilo to "wypadkowa wielu czynników" - profesjonalnej koncepcji opracowanej specjalnie dla Warszawy, konsultacji społecznych oraz sytuacji rynkowej i możliwości finansowych miasta.
Veturilo 2023
"Jedną z głównych zasad przyświecających organizowaniu systemu rowerów miejskich jest większe nasycenie stacji w obszarach, które odwiedza dużo osób, czyli potencjalnych użytkowniczek i użytkowników" - czytamy na stronie warszawskiego magistratu.
Najwięcej stacji, bo aż 60 znajdzie się w Śródmieściu.
Nowe Veturilo na Białołęce. 150 tysięcy mieszkańców, osiem stacji
Pięć wypożyczalni na Tarchominie i Nowodworach, dwie na Żeraniu, jedna we wschodniej części dzielnicy - tak prezentuje się na razie białołęcka sieć Veturilo w 2023 roku.
Na drugim miejscu z 35 stacjami jest Wola, a na trzecim z 26 stacjami jest Praga Południe. Łącznie w całym mieście jest ich równo 300. Słabo na tym tle wygląda rozległa obszarowo Białołęka; tutaj przewidziano zaledwie osiem stacji. Dla porównania sąsiednie Bielany w nowym rozdaniu otrzymały 15 stacji, zaś Targówek aż 17.
Veturilo na Białołęce
W większości przypadków stacje Veturilo na Białołęce pokrywają się z dotychczasowym kształtem systemu. Znaleźć je można przy białołęckim ratuszu, przy Marywilskiej (P+R Żerań), na rogu Modlińskiej i Żerańskiej, przecięciu Myśliborskiej z al. Kuklińskiego, Ordonówny i Światowida, Skarbka z Gór i Berensona, Światowida i Mehoffera, Świderskiej i Świętosławskiego.
- Na wniosek mieszkańców proszę o informacje na temat możliwości uruchomienia dodatkowych stacji Veturilo na Białołęce - zaapelowała do władz dzielnicy radna Danuta Zaleska.
Jak dodała, w ramach konsultacji społecznych przeprowadzonych jesienią 2019 roku mieszkańcy Białołęki zgłosili aż 32 lokalizacje, w tym cztery na Tarchominie, dwie na Nowodworach, trzy na Kępie Tarchomińskiej, sześć na Żeraniu (m.in. park Żerański i pętla Żerań FSO), 12 na wschodniej Białołęce (m.in. na pętlach autobusowych Grodzisk i Augustów, skrzyżowaniach Skarbka z Gór i Derby, Zdziarskiej i Verdiego oraz Odlewniczej i Annopol, przy liceum na Ostródzkiej i przy szkole podstawowej przy Hemara) i pięć w Choszczówce i Henrykowie (m.in. PKP Płudy i PKP Choszczówka oraz park Henrykowski).
Więcej rowerów nie będzie
Jak się dowiedzieliśmy, koszt uruchomienia dodatkowej stacji Veturilo dla białołęckiego ratusza wyniósłby w tym roku ponad 55 tys. zł, zaś w każdym następnym roku aż do 2028 ponad 50 tys. zł. W latach 2023-2028 dzielnica musiałaby posiadać zarezerwowane pieniądze w Wieloletniej Prognozie Finansowej - na tylko jedną stację 307 tys. zł.
- Władze dzielnicy dostrzegają potrzebę rozbudowy Veturilo i ustawienia dodatkowych stacji. Niemniej, mając na uwadze obecną sytuację finansową dzielnicy, która uniemożliwia zabezpieczenie odpowiednich środków na wnioskowaną inwestycję, wystąpiliśmy do Zarządu Dróg Miejskich z prośbą o wsparcie i rozważenie możliwości rozszerzenia zakresu wybudowanych stacji Veturilo w ramach podpisanej umowy z operatorem - odpowiada burmistrz Grzegorz Kuca.
(db)
.