Absurd prawny. Czy GDDKiA zburzy osiedle?!
22 sierpnia 2014
Do absurdu na skalę światową może dojść na Bielanach z powodu dziury w prawie. Teoretycznie możliwe jest, że na rezerwie terenu pod nową wylotówkę na Gdańsk stanie osiedle, które następnie zostanie zburzone.
Teoretycznie możliwa jest sytuacja, w której samorząd - pozbawiony legalnych dróg i zapętlony w absurdalnym prawie - wyrazi zgodę na budowę w miejscu, w którym mają przeciąć się trasa S7 i trasa Mostu Skłodowskiej-Curie. Jeśli GDDKiA uzyska później - zgodnie ze specustawą - zgodę na realizację inwestycji drogowej, będzie mogła wywłaszczyć mieszkańców osiedla, zapłacić im odszkodowania (zapewne horrendalne) i po prostu zbuduje trasę szybkiego ruchu na gruzach kilkuletnich domów. Kompromitacja Bielan i całej Warszawy miałaby niewyobrażalną skalę, ale... nie byłoby w tym winy żadnego urzędnika.
Obecnie sprawa dotyczy trzynastu działek, znajdujących się na rezerwie terenowej pod trasę. Oto lista inwestycji, które chcieliby zrealizować ich właściciele:
1. Budowa hotelu z restauracją i punktami usługowo-handlowymi (ul. Wólczyńska)
2. Budowa budynku usługowo-handlowego z parkingiem (ul. Arkuszowa)
3. Budowa obiektu handlowo-biurowego-magazynowego z garażem podziemnym (ul. Arkuszowa)
4. Budowa tymczasowej hali magazynowo-usługowej (ul. Arkuszowa)
5. Budowa hali z kortami tenisowymi i budynku usługowego (ul. Esej)
6. Budowa zespołu budynków wielorodzinnych ze wspólnym garażem podziemnym (ul. Rodziny Połanieckich)
7. Budowa wielorodzinnego budynku mieszkalno-usługowego z garażem podziemnym (ul. Rodziny Połanieckich)
8. Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym (ul. Maszewska)
9. Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego z lokalami użytkowymi (biura, handel, usługi) z garażem podziemnym (ul. Maszewska)
10. Budowa sześciu segmentów w zabudowie szeregowej z garażami podziemnymi (ul. Maszewska)
11. Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym (ul. Żółwia)
12. Budowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego wolnostojącego (ul. Księżycowa)
13. Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego (ul. Żółwia)
Jak widać sprawa dotyczy głównie domów mieszkalnych. Co na to przedstawiciele samorządu miasta?
- Nie jesteśmy w stanie nic zrobić - mówi Mieczysław Reksnis, dyrektor warszawskiego Biura Drogownictwa i Komunikacji. - Miasto chce, żeby trasa S7, nowa droga wylotowa na północ, powstała. Ale to nie jest inwestycja Warszawy, to inwestycja prowadzona przez GDDKiA.
- My również mamy związane ręce - dodaje Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka GDDKiA. - Realizujemy rządowy program budowy autostrad i tras szybkiego ruchu. Jeśli trasa jest w tym programie, pracujemy nad jej budową. Trasa S7 znajduje się w programie, ale obecnie nie ma dla niej ważnej decyzji środowiskowej. Złożymy wniosek o nią jesienią i spodziewamy się otrzymać zgodę na realizację inwestycji drogowej za cztery lata. Wtedy zgodnie z prawem przejmiemy wszystkie grunty, znajdujące się na drodze i wypłacimy właścicielom odszkodowania. Jeśli na działkach będą znajdować się jakieś zabudowania, zburzymy je, ale na ten moment nie znamy nawet ostatecznego przebiegu trasy. Zostanie on wskazany dopiero w decyzji środowiskowej.
I co teraz?
DG