REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Inwestycje

Trasa Olszynki Grochowskiej: mrzonka czy konieczność?
REKLAMA

REKLAMA

Trasa Olszynki Grochowskiej: mrzonka czy konieczność?

Od lat dyskutuje się o tej, chyba już mitycznej trasie. Dla jednych ma być rozwiązaniem problemów komunikacyjnych wschodnich obszarów naszej dzielnicy, zwanych Zieloną Białołęką. Dla drugich to hałaśliwa i śmierdząca autostrada, która przetnie te tereny na pół. Kto ma słuszność? Zebrałem najważniejsze informacje na ten temat. Spróbujmy też się zastanowić, czy i w jakim zakresie jej powstanie jest nam potrzebne.

REKLAMA
REKLAMA

Co to jest TOG?

Trasa Olszynki Grochowskiej (zwana dalej TOG) ma kluczowe znaczenie dla Warszawy. Spójrzmy na mapkę. Planowana droga (kolor czerwony) przechodzi przez wschodnie obszary naszego miasta. Razem z trasami Mostu Północnego, NS oraz Siekierkowską, w przyszłości utworzy obwodnicę miejską (kolor niebieski). Planuje się, aby TOG zbudowano w standardzie drogi GP, czyli o podobnych parametrach jak dzisiejsza aleja Prymasa Tysiąclecia czy Wisłostrada.

Trzeba też wyraźnie podkreślić ponadmiejskie znaczenie TOG. Na południu Warszawy trasa ma się rozpoczynać w rejonie autostrady A2 oraz drogi ekspresowej S17 do Lublina. Po północnej stronie, ma stanowić wylot w stronę Gdańska i Mazur. Zapewni też szybki dojazd do nowego lotniska w Modlinie. Dlatego też TOG jest tzw. drogą wojewódzką. Trzy lata temu proponowano nawet, aby stała się częścią systemu dróg krajowych, z jednoczesnym podniesieniem jej klasy do ekspresowej S, jak Trasa Toruńska (S8) po przebudowie.

Kiedy powstanie?

Konkretnych terminów budowy Trasy Olszynki Grochowskiej nie znajdziemy obecnie w żadnych planach finansowych Warszawy i Mazowsza. Tzw. rezerwa terenu dla niej jest jednak wciąż zachowywana w naszym mieście, jak i gminach sąsiednich.

Uważam, że są małe szanse, aby TOG w jej w pełnym zakresie powstała w ciągu najbliższych 10 lat. Ważniejsze jest ukończenie wschodniej części tzw. obwodnicy ekspresowej Warszawy, jej połączenie z autostradą A2 oraz zbudowanie odcinka obwodnicy śródmiejskiej, łączącego dwa ronda: Żaba i Wiatraczna.

TOG na wschodniej Białołęce

Jak widać na kolejnej mapce, arteria przebiega przez wschodnie obszary naszej dzielnicy. Pas zarezerwowanej ziemi ma ok. 50 metrów szerokości. Można go zobaczyć, spacerując np. po wschodniej stronie osiedla Derby. Pętla autobusowa na końcu ul. Skarbka z Gór także znajduje się na nim. Ze swej natury, trasa klasy GP ma mieć mało połączeń z drogami lokalnymi.
Małe są szanse, aby Trasa Olszynki Grochowskiej w jej w pełnym zakresie powstała w ciągu najbliższych 10 lat.
W obecnej koncepcji planuje się skrzyżowania (dwupoziomowe) tylko z ulicami: Kobiałka, Mańkowską, Zdziarską i Głębocką. Powstaną też oczywiście wielkie węzły z Trasą Toruńską (S8) oraz Trasą Mostu Północnego.

Rozważa się zamknięcie przejazdu wzdłuż ul. Berensona. Jest to jedyne w tej okolicy (teraz i w przyszłości) bezpośrednie połączenie ul. Ostródzkiej z Głębocką. Uważam w związku z tym, że utworzenie dwupoziomowego skrzyżowania Berensona z TOG jest niezbędne, wraz z zachowaniem możliwości skrętu we wszystkich kierunkach ruchu.

Na załączonym planie zamieszczam też jeden z ciekawszych rozpatrywanych wariantów - budowę tunelu pod TOG wzdłuż ul. Derby (pomiędzy osiedlami I oraz II), łączącego ją z ul. Głębocką.

Co z tramwajem?

W pasie ziemi pod TOG, planuje się pozostawić miejsce na linię tramwajową, która ma być przedłużeniem trasy z Bródna. W ostatnim czasie zamieszczono wiele informacji na ten temat. Docelowo ma się ona połączyć z linią tramwajową wzdłuż Trasy Mostu Północnego, zmierzającą w stronę dalekiego Tarchomina.

Rozcięcie

Niektórzy z nas mogliby powiedzieć, że TOG, jako wielka trasa tranzytowa nie jest nam potrzebna. Bezpowrotnie przedzieli wiele istniejących dróg lokalnych. Tak stanie się np. z ul. Tymotki i Wyszkowską. W okolicy wyrosną wysokie ekrany, chroniące przed hałasem. Do bliskich sąsiadów, do których chodziliśmy krótkim spacerem, trzeba będzie jechać samochodem. Takie zmiany spowodują zapewne protesty wielu mieszkańców. Często bywa tak, że kupując mieszkanie czy budując dom, nie sprawdzamy, co będzie w przyszłości za płotem. TOG jest jednak w planach miejscowych od bardzo dawna.

Budujmy "kręgosłup komunikacyjny" wschodniej Białołęki

Z powodu braku bliskich planów budowy TOG, moglibyśmy w tym miejscu zakończyć nasze rozważania. Deweloperzy jednak nie próżnują i na wschodniej Białołęce powstają kolejne wielkie osiedla. Wąskie ulice Ostródzka i Głębocka są jedynymi drogami przebiegającymi z północy na południe. Nie są jednak z gumy i wkrótce nie będą w stanie przyjąć większej liczby samochodów. Co więc robić?

W najbliższych latach, w pasie rezerwy pod TOG, należy więc rozpocząć budowę nowej ulicy, która przejmie znaczącą część ruchu. Powinna się ona rozpoczynać przy nowym rondzie na ul. Głębockiej (przy Trasie Toruńskiej) i kończyć na Kobiałce. Ulica będzie zbierać ruch z okolicznych dróg lokalnych. Aby zapewnić krótki czas przejazdu, skrzyżowania powinny być nie częściej niż np. co kilkaset metrów. Jako wzór można przyjąć aleję KEN na Ursynowie. Taka ulica będzie stanowić "kręgosłup komunikacyjny" wschodnich obszarów naszej dzielnicy.

Budować etapami

Nie znajdziemy oczywiście w budżecie Warszawy pieniędzy na wykonanie całej proponowanej nowej arterii. Należy więc budować ją etapami. Rozpocznijmy od odcinka pomiędzy rondem a skrzyżowaniem ulic Berensona i Kąty Grodziskie. W drugiej kolejności przedłużmy ją do Zdziarskiej, a potem jeszcze dalej. Niech na początku nowa droga ma po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Stopniowo można dobudowywać drugą jezdnię, co pozwoli poszerzyć ulicę o kolejne dwa pasy. Wzdłuż nowej drogi musi znaleźć się oczywiście miejsce na wygodną ścieżkę rowerową.

W jeszcze dalszej przyszłości, po wybudowaniu docelowej sieci dróg lokalnych, możliwe będzie przekształcenie naszej ulicy w Trasę Olszynki Grochowskiej, stanowiącej część tranzytowej obwodnicy miejskiej.

Waldemar Roszak

radny dzielnicy Białołęka


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Białołęka







05.04.2012 11:22 #marecki
czy za tydzień sa wybory?Poszaleli metro,tramwaj, TOG na ZB niech choć jedną sprawę doprowadzą do końca!A nie pięć srok za ogon i nic
05.04.2012 11:44 waldek_roszak
#marecki napisał(a) 05.04.2012 11:22

czy za tydzień sa wybory?Poszaleli metro,tramwaj, TOG na ZB
Nie poszaleli. Nie chcą tylko, aby po raz kolejny dopuszczono na ZB do powstawania planów miejscowych (jak w latach 1998-2004) i w ich konsekwencji budowania wielkich osiedli na środku pola, bez zastanowienia się, jak mieszkańcy do nich dojadą.

Pzdr

Waldek Roszak
www.roszak.eu

P.S.
Czy mam rozumieć, że nie słyszałeś o przedterminowych wyborach na Białołęce za tydzień?
;)
wpis modyfikowany 3 razy, 05.04.2012 22:39 
05.04.2012 16:21 #niedowiarek
Prima aprilis był 01.04.
05.04.2012 20:31 #mamba
A kto może pozwolić na powstawanie planów miejscowych na ZB? Nie ma tego obecnie w kompetencjach Dzielnic?
05.04.2012 22:44 waldek_roszak
#mamba napisał(a) 05.04.2012 20:31

A kto może pozwolić na powstawanie planów miejscowych na ZB? Nie ma tego obecnie w kompetencjach Dzielnic?
Do roku 2002 plany miejscowe uchwalała Gmina Białołęka. Po tym czasie robi to Rada Miasta. Rady Dzielnic formalnie mają głos wnioskujący i opiniujący. Mieszkańcy mogą składać swoje uwagi w czasie tzw. wyłożeń publicznych.

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 



REKLAMA

REKLAMA
REKLAMA

REKLAMA
REKLAMA


więcej
REKLAMA

 



REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Kursy, szkolenia
 Porozumienie finansowe między poważną osobą Jesteś bankiem banowanym i nie masz przychylności banków, albo lepiej masz projekt i potrzebujesz finansowania, złego kredytu lub potrzebujesz pieniędzy na opłacenie rachunków, funduszy na inwestycje w firmy. Pożyczkobiorcy, nie wahaj się ze mną skontaktować, jeśli chcesz pożyczyć. po więcej szczegółów skontaktuj się ze mną. E-mail: francesco.servillo85@gmail.com

Usługi inne
 Spawanie plastiku to użyteczna umiejętność którą możemy nabyć samemu a jeśli bardziej się tym zainteresujemy to może to być również całkiem dochodowa działalność. Każdy kto jest zainteresowany spawaniem plastiku czy też innych materiałów sztucznych jak pcv, banery czy inne tego typu materiały zapraszam na https://www.youtube.com/user/ataszek profesjonalizm, wysoka jakość, wiele wiedzy.

GIEŁDA SĄSIADÓW - SPRZEDAM ZA GROSZE
 Rower górski HORIZON HILL, 26 cali, 21 przełożeń, rama 19 , amortyzowany widelec i sztyca siodełka, przerzutki Shimano, kolor czerwony metalik , rogi aluminiowe, stopka, obręcze wzmocnione, sprawny, zużyte opony i siodełko .Odbiór własny Warszawa Jelonki tel. 783 363 126

Inne nieruchomości sprzedam
 Panorama Apartments przedstawia Ci apartamenty w centrum Łodzi przy ul. Piotrkowskiej. Mieszkania nie tylko są wyjątkowe przez zamontowane panoramiczne okna, ale również dzięki wykorzystanej technologii pierwszy raz w Polsce! Chcesz przyjrzeć się temu bliżej? Zapraszamy na prezentację budynku zamieszczonej na stronie: panorama-apartments.pl Panorama Apartments ul. Piotrkowska 198, 90-004 Łódź Tel. +48 504 221 121 Email. biuro@panorama-apartments.pl


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

REKLAMA
oprawki-50%
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA