REKLAMA
REKLAMA

Historia

Tramwaje na Woli? Były wszędzie

źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 1-G-3999


REKLAMA

Tramwaje na Woli? Były wszędzie

Na ulicach Woli wciąż można znaleźć pamiątki po zlikwidowanych liniach tramwajowych. Niektóre z nich zamykano jeszcze przed wojną.

REKLAMA
REKLAMA
Tramwaj wróci na Kasprzaka. Przy Reducie Wolskiej przejedzie pod ziemią
Tramwaj wróci na Kasprzaka. Przy Reducie Wolskiej przejedzie pod ziemią Wiadomo już prawie wszystko o starej-nowej linii tramwajowej na Kasprzaka. Zarówno urzędnicy, jak i mieszkańcy za najlepszy uznali wariant z bezkolizyjnym przejazdem pod skrzyżowaniem z Redutową. Samochody...
czytaj

Ubiegłoroczne obchody 150-lecia Tramwajów Warszawskich były sporym nadużyciem historycznym, bo uruchomiona w roku 1866 linia tramwaju konnego była prywatnym i nieudanym eksperymentem. Prawdziwą sieć komunikacji miejskiej na szynach zaczęto tworzyć dopiero 15 lat później, zaś prawdziwy boom inwestycyjny nastąpił na początku XX wieku, w ostatnich latach zaboru rosyjskiego. Otwarcie specjalnej elektrowni (dziś mieści się w niej Muzeum Powstania), elektryfikacja i budowa nowych torowisk - wydawało się że w temacie tramwajów nad Wisłę zawitała prawdziwa nowoczesność.

Czyżby?

Ówczesne tramwaje były nie tylko niewygodne i mało pojemne, ale też powolne. Gęsta sieć torów na wąskich ulicach wkrótce stała się przekleństwem, gdy wagony zaczęły tkwić w korkach. Okazało się też, że niektóre trasy były zupełnie nietrafione - brakowało na nich pasażerów. Tak było m.in. na Srebrnej, gdzie torowisko wyszło z użycia już na początku 1939 roku. Co prawda tramwaje kursowały tamtędy podczas okupacji, ale wynikało to z odgrodzenia części ulic murem getta.

Były na Chłodnej...

Dzisiejszy deptak był przed wojną jedną z głównych arterii Warszawy, odpowiednikiem Połczyńskiej i trasy S8. Tory tramwajowe można oglądać na Chłodnej do dziś. Oryginalnie torowisko omijało Koszary Mirowskie (dzisiejszą remizę) przez Żelazną i Leszno (al. "Solidarności"), ale docelowo poprowadzono je pomiędzy zabytkowymi budynkami. Taką trasą tramwaje kursowały jeszcze podczas okupacji i krótko po wojnie. Zniknęły krótko przed otwarciem trasy W-Z.

...całym Mirowie...

Przedwojenny Mirów był nierozłączną częścią warszawskiego Śródmieścia, gęsto zabudowaną kamienicami i pełną restauracji czy kin. W ostatnim roku przed wojną sieć tramwajowa była tam niezwykle gęsta. Tory były na Żelaznej, Smoczej, pl. Kercelego, Towarowej, Srebrnej, Twardej i Złotej. Najtrudniej wyobrazić sobie tramwaje jadące tą ostatnią ulicą. Wagony jechały z Mirowa w linii prostej do Marszałkowskiej, pokonując odcinek zlikwidowany podczas budowy Pałacu Kultury.

I komu to przeszkadzało?

Porównując przedwojenne i dzisiejsze tempo prowadzenia inwestycji można się uśmiechnąć. Tylko w 1928 roku otwarto 17 km nowych torów, m.in. na Górczewskiej. Trasa ówczesnej "dziewiątki" była dziwnie podobna do przedłużanej właśnie linii metra - biegła ze Śródmieścia przez Leszno, Żelazną, Chłodną, Wolską, Młynarską i Górczewską do pętli przy Księcia Janusza.

Dziwne losy Bema i Prymasa

Planowany obecnie tunel tramwajowy z Woli na Ochotę pod Dworcem Zachodnim to pomysł z lat 30., w którego realizacji przeszkodziła wojna. Częściowo zachowane do dziś tory na Bema zostały zastąpione nowymi, które ułożono na trasie Rewolucji Październikowej (dziś Prymasa Tysiąclecia). Trasę tę zlikwidowano w roku 1990, ale historia jak zawsze zatoczyła koło. Za kilka lat tramwaje mają wrócić.

Dominik Gadomski

historyk, redaktor portalu tustolica.pl

Na podstawie:

*tramwar3.republika.pl

*"Plan Wielkiej Warszawy z wymienieniem wszystkich ulic miasta", Warszawa 1938.


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Wola

Tramwaje na Woli? Były wszędzie



REKLAMA





13.04.2017 21:06 #Zgred
"...wydawało się że w temacie tramwajów nad Wisłę zawitała prawdziwa nowoczesność...".
Szanowny Panie Redaktorze! Wykształcony człowiek nie powinien używać słów "w temacie" w oficjalnych tekstach, jako że jest to określenie gwarowe. Czy pisząc pracę magisterską też zatytułował Pan ją "w temacie tego a tamtego"? Owszem, to paskudne "w temacie" stało się popularne w ciągu ostatnich kilkunastu lat, ale to głównie z powodu upadku etosu dziennikarskiego oraz tego, że coraz częściej dziennikarzami stają się ludzie, którzy nie przeszli wieloletniej praktyki pod kierunkiem starszych i znacznie bardziej doświadczonych kolegów po fachu, co dawniej w dziennikarstwie było obowiązkowe. Jak słyszę lub czytam, że coś jest "w temacie", to od razu przypomina mi się znana piosenka Wojciecha Młynarskiego "Nie mam jasności w temacie Marioli", w której tytule zmarły niedawno mistrz słowa znakomicie wyśmiał ten pretensjonalny sposób wyrażania się.
13.04.2017 22:01 #(dg)
@Zgred
"Szanowny Panie Redaktorze! Wykształcony człowiek nie powinien używać słów "w temacie" w oficjalnych tekstach"

Zatem doskonale się składa, bo to nie jest oficjalny tekst.
13.04.2017 22:08 #Zybi
Nonszalanckie porównanie - Dzisiejszy deptak był przed wojną jedną z głównych arterii Warszawy, odpowiednikiem Połczyńskiej i trasy S8 ....?
Raczej nie wydaje mi się, żeby przez Chłodną kiedykolwiek przejeżdżało 160 tys. pojazdów dziennie .....,
chyba, że przez cały rok .
14.04.2017 01:35 #Zgred
Ależ oczywiście, że jest to oficjalny tekst. Artykuł zamieszczony w portalu internetowym jest bowiem odpowiednikiem artykułu prasowego, który przyzwoitość dziennikarska nakazuje sporządzać rzetelnie. Ta rzetelność odnosi się także do formy artykułu, w tym również używanych sformułowań, niedopuszczalności błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, składniowych itp. Takie reguły obowiązywały w tradycyjnie wydawanej prasie i należałoby je stosować również w internetowych jej odpowiednikach. Dlaczego? Ano z szacunku dla czytelników, jak również z tego powodu, że prasa i w ogóle środki masowego przekazu zawsze spełniały ważną rolę edukacyjną, zwłaszcza w stosunku do ludzi słabiej wykształconych, w tym dzieci i młodzieży. W obecnych czasach charakteryzujących się upowszechnieniem chamstwa takie poglądy wśród części społeczeństwa często uchodzą za niemodne, jednakże chamstwo nie uczyni nikogo lepszym, zaś kultura może to zrobić.
Dla wykształconego i kulturalnego człowieka z pewnością drażniący będzie tekst w stylu "Hejka!!! Fajnom strąke moge wam po lecić". Brrr, aż zęby bolą, jak się coś takiego widzi...
14.04.2017 07:07 #Guru
Czepiata się, zerżnął bez akredytacji ....

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

Jak chcesz autoryzować ten wpis?



nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

REKLAMA





więcej
REKLAMA
ŁAPIE CIĘ GŁÓD? ZAMÓW PIZZĘ
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Nauka
 Nauka gry fortepian keyboard nauczycielka 502-935-459

Inne nieruchomości sprzedam
 miejsce garażowe KW osiedle Kochanowskiego sprzedam 513774634

Usługi motoryzacyjne
 Holowanie: 513-606-666

GIEŁDA SĄSIADÓW - ODDAM ZA DARMO
 Jestem szczupłą blondynką o magicznych oczkach, namiętnych ustach, z wielką ochotą na... sami wiecie :) Moje zadbane i pachnące ciałko, uroczy uśmiech oraz zniewalające spojrzenie doprowadzi Cię do tego, że będziesz chciał do mnie wracać co noc :) Jeżeli jesteś zdecydowanym facetem to odezwij się do mnie. Numer telefonu lub email znajdziesz na stronie zboczone18.pl/madzia Pamiętaj, że jeżeli chcesz tylko popisać to szkoda naszego czasu :)


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.