REKLAMA
REKLAMA

Historia

Tramwaje na Woli? Były wszędzie

źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 1-G-3999


REKLAMA

Tramwaje na Woli? Były wszędzie

Na ulicach Woli wciąż można znaleźć pamiątki po zlikwidowanych liniach tramwajowych. Niektóre z nich zamykano jeszcze przed wojną.

Tramwaj wróci na Kasprzaka. Przy Reducie Wolskiej przejedzie pod ziemią
Tramwaj wróci na Kasprzaka. Przy Reducie Wolskiej przejedzie pod ziemią Wiadomo już prawie wszystko o starej-nowej linii tramwajowej na Kasprzaka. Zarówno urzędnicy, jak i mieszkańcy za najlepszy uznali wariant z bezkolizyjnym przejazdem pod skrzyżowaniem z Redutową. Samochody...
czytaj

Ubiegłoroczne obchody 150-lecia Tramwajów Warszawskich były sporym nadużyciem historycznym, bo uruchomiona w roku 1866 linia tramwaju konnego była prywatnym i nieudanym eksperymentem. Prawdziwą sieć komunikacji miejskiej na szynach zaczęto tworzyć dopiero 15 lat później, zaś prawdziwy boom inwestycyjny nastąpił na początku XX wieku, w ostatnich latach zaboru rosyjskiego. Otwarcie specjalnej elektrowni (dziś mieści się w niej Muzeum Powstania), elektryfikacja i budowa nowych torowisk - wydawało się że w temacie tramwajów nad Wisłę zawitała prawdziwa nowoczesność.

Czyżby?

Ówczesne tramwaje były nie tylko niewygodne i mało pojemne, ale też powolne. Gęsta sieć torów na wąskich ulicach wkrótce stała się przekleństwem, gdy wagony zaczęły tkwić w korkach. Okazało się też, że niektóre trasy były zupełnie nietrafione - brakowało na nich pasażerów. Tak było m.in. na Srebrnej, gdzie torowisko wyszło z użycia już na początku 1939 roku. Co prawda tramwaje kursowały tamtędy podczas okupacji, ale wynikało to z odgrodzenia części ulic murem getta.

Były na Chłodnej...

Dzisiejszy deptak był przed wojną jedną z głównych arterii Warszawy, odpowiednikiem Połczyńskiej i trasy S8. Tory tramwajowe można oglądać na Chłodnej do dziś. Oryginalnie torowisko omijało Koszary Mirowskie (dzisiejszą remizę) przez Żelazną i Leszno (al. "Solidarności"), ale docelowo poprowadzono je pomiędzy zabytkowymi budynkami. Taką trasą tramwaje kursowały jeszcze podczas okupacji i krótko po wojnie. Zniknęły krótko przed otwarciem trasy W-Z.

...całym Mirowie...

Przedwojenny Mirów był nierozłączną częścią warszawskiego Śródmieścia, gęsto zabudowaną kamienicami i pełną restauracji czy kin. W ostatnim roku przed wojną sieć tramwajowa była tam niezwykle gęsta. Tory były na Żelaznej, Smoczej, pl. Kercelego, Towarowej, Srebrnej, Twardej i Złotej. Najtrudniej wyobrazić sobie tramwaje jadące tą ostatnią ulicą. Wagony jechały z Mirowa w linii prostej do Marszałkowskiej, pokonując odcinek zlikwidowany podczas budowy Pałacu Kultury.

I komu to przeszkadzało?

Porównując przedwojenne i dzisiejsze tempo prowadzenia inwestycji można się uśmiechnąć. Tylko w 1928 roku otwarto 17 km nowych torów, m.in. na Górczewskiej. Trasa ówczesnej "dziewiątki" była dziwnie podobna do przedłużanej właśnie linii metra - biegła ze Śródmieścia przez Leszno, Żelazną, Chłodną, Wolską, Młynarską i Górczewską do pętli przy Księcia Janusza.

Dziwne losy Bema i Prymasa

Planowany obecnie tunel tramwajowy z Woli na Ochotę pod Dworcem Zachodnim to pomysł z lat 30., w którego realizacji przeszkodziła wojna. Częściowo zachowane do dziś tory na Bema zostały zastąpione nowymi, które ułożono na trasie Rewolucji Październikowej (dziś Prymasa Tysiąclecia). Trasę tę zlikwidowano w roku 1990, ale historia jak zawsze zatoczyła koło. Za kilka lat tramwaje mają wrócić.

Dominik Gadomski

historyk, redaktor portalu tustolica.pl

Na podstawie:

*tramwar3.republika.pl

*"Plan Wielkiej Warszawy z wymienieniem wszystkich ulic miasta", Warszawa 1938.


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Wola

Tramwaje na Woli? Były wszędzie







13.04.2017 21:06 #Zgred
"...wydawało się że w temacie tramwajów nad Wisłę zawitała prawdziwa nowoczesność...".
Szanowny Panie Redaktorze! Wykształcony człowiek nie powinien używać słów "w temacie" w oficjalnych tekstach, jako że jest to określenie gwarowe. Czy pisząc pracę magisterską też zatytułował Pan ją "w temacie tego a tamtego"? Owszem, to paskudne "w temacie" stało się popularne w ciągu ostatnich kilkunastu lat, ale to głównie z powodu upadku etosu dziennikarskiego oraz tego, że coraz częściej dziennikarzami stają się ludzie, którzy nie przeszli wieloletniej praktyki pod kierunkiem starszych i znacznie bardziej doświadczonych kolegów po fachu, co dawniej w dziennikarstwie było obowiązkowe. Jak słyszę lub czytam, że coś jest "w temacie", to od razu przypomina mi się znana piosenka Wojciecha Młynarskiego "Nie mam jasności w temacie Marioli", w której tytule zmarły niedawno mistrz słowa znakomicie wyśmiał ten pretensjonalny sposób wyrażania się.
13.04.2017 22:01 #(dg)
@Zgred
"Szanowny Panie Redaktorze! Wykształcony człowiek nie powinien używać słów "w temacie" w oficjalnych tekstach"

Zatem doskonale się składa, bo to nie jest oficjalny tekst.
13.04.2017 22:08 #Zybi
Nonszalanckie porównanie - Dzisiejszy deptak był przed wojną jedną z głównych arterii Warszawy, odpowiednikiem Połczyńskiej i trasy S8 ....?
Raczej nie wydaje mi się, żeby przez Chłodną kiedykolwiek przejeżdżało 160 tys. pojazdów dziennie .....,
chyba, że przez cały rok .
14.04.2017 01:35 #Zgred
Ależ oczywiście, że jest to oficjalny tekst. Artykuł zamieszczony w portalu internetowym jest bowiem odpowiednikiem artykułu prasowego, który przyzwoitość dziennikarska nakazuje sporządzać rzetelnie. Ta rzetelność odnosi się także do formy artykułu, w tym również używanych sformułowań, niedopuszczalności błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, składniowych itp. Takie reguły obowiązywały w tradycyjnie wydawanej prasie i należałoby je stosować również w internetowych jej odpowiednikach. Dlaczego? Ano z szacunku dla czytelników, jak również z tego powodu, że prasa i w ogóle środki masowego przekazu zawsze spełniały ważną rolę edukacyjną, zwłaszcza w stosunku do ludzi słabiej wykształconych, w tym dzieci i młodzieży. W obecnych czasach charakteryzujących się upowszechnieniem chamstwa takie poglądy wśród części społeczeństwa często uchodzą za niemodne, jednakże chamstwo nie uczyni nikogo lepszym, zaś kultura może to zrobić.
Dla wykształconego i kulturalnego człowieka z pewnością drażniący będzie tekst w stylu "Hejka!!! Fajnom strąke moge wam po lecić". Brrr, aż zęby bolą, jak się coś takiego widzi...
14.04.2017 07:07 #Guru
Czepiata się, zerżnął bez akredytacji ....

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

Jak chcesz autoryzować ten wpis?



nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 




więcej
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
regeneracja wtryskiwaczy warszawa   •   regeneracja wtrysków mazowieckie