REKLAMA

Wola

Komunikacja

 

Tramwaj wróci na Kasprzaka. Przy Reducie Wolskiej przejedzie pod ziemią

  29 października 2015

alt='Tramwaj wróci na Kasprzaka. Przy Reducie Wolskiej przejedzie pod ziemią'
źródło: materiały inwestora

Wiadomo już prawie wszystko o starej-nowej linii tramwajowej na Kasprzaka. Zarówno urzędnicy, jak i mieszkańcy za najlepszy uznali wariant z bezkolizyjnym przejazdem pod skrzyżowaniem z Redutową. Samochody postoją na światłach, tramwaje nie.

REKLAMA

Podczas konsultacji społecznych w sprawie odbudowy linii tramwajowej na Kasprzaka warszawiacy złożyli 128 wniosków i uwag. Najwięcej osób opowiedziała się za wyborem wariantu, w którym samochody oddają tramwajom bezkolizyjny przejazd pod Redutową w kierunku Jelonek i to właśnie on został skierowany do dalszych prac. Mieszkańcy biorący udział w konsultacjach uznawali to rozwiązanie za najlepsze z wielu różnych powodów: oferuje on największą prędkość handlową tramwajów (24 km/h), nie pociąga za sobą potrzeby nowego tunelu, preferuje komunikację miejską kosztem samochodów. Wariant też jest tańszy o 30 mln zł od konkurencyjnego, w którym samochody zachowują bezkolizyjny przejazd, ale dojście na przystanek Reduta Wolska jest mniej wygodne dla pasażerów.

- Skoro stawiamy na komunikację miejską i staramy się ograniczyć ruch samochodów, nie ma sensu wydawać dodatkowych 30 mln zł dla utrzymania bezkolizyjnego przejazdu, i to kosztem lepszej dostępności do przystanku - czytamy w jednej z uwag. - Zarówno Wolska, jak i Kasprzaka są drogami wtłaczającymi ruch do centrum, w związku z czym nie powinny być bezkolizyjne. Jeśli dodatkowa sygnalizacja świetlna zniechęci kierowców do korzystania z tej trasy, to będzie to tylko zyskiem dla zanieczyszczonej i głośnej Woli.

- Obecnie czas przejazdu tramwajem z Jelonek do ronda Daszyńskiego jest bardzo długi i zniechęca do korzystania z tramwaju - to inny przykładowy głos. - Powoduje też niesłuszne przekonanie, że tramwaj jest niewydajnym i powolnym środkiem transportu (bo rzeczywiście na tej trasie obecnie tak jest).

- Dlaczego popieram wariant I? 1. Najwyższa prędkość komunikacyjna tramwaju przy najmniejszych kosztach. 2. Najbardziej promuje transport publiczny. 3. Jest zgodny ze strategią transportową Miasta Stołecznego, która mówi o ograniczaniu przepustowości tras wlotowych dla indywidualnego ruchu kołowego. 4. Oczekiwanie na przystanku nie odbywa się w huku samochodów i smrodzie spalin. Mam również nadzieję, że w ramach prac powstaną obustronne, wygodne drogi rowerowe.

Były oczywiście także głosy przeciwne:

- Wariant I zupełnie pomija fakt, iż ulice Wolska i Kasprzaka stanowią główną ulicę dojazdową dla mieszkańców Jelonek, Chrzanowa oraz dalej położonych terenów wzdłuż dawnego wylotu na Poznań. Stworzenie tam dodatkowego skrzyżowania jednopoziomowego doprowadzi do całkowitego zakorkowania wylotu z miasta w tym miejscu.

Przeprowadzone na zlecenie Tramwajów Warszawskich analizy wykazały, że zamiana jezdni na torowisko i budowa dodatkowych świateł nie wpłynie znacząco na warunki ruchu samochodów.

Jak będzie wyglądać nowa linia tramwajowa?

Na skrzyżowaniu Kasprzaka ze Skierniewicką tramwaje będą mogły jechać prosto na zachód - torowisko zostanie poprowadzone w szerokim pasie rozdzielającym Kasprzaka. Przystanki "Szpital Wolski" zostaną zbudowane między skrzyżowaniem z Płocką i Krzyżanowskiego a przejściem dla pieszych przy Brylowskiej, dzięki czemu będzie można wejść na nie z obu stron.

Kolejne przystanki znajdą się między skrzyżowaniami z Bema a rondem Tybetu (przy okazji ich budowy powstanie nowe przejście przez Kasprzaka). Tramwaje przetną skrzyżowanie z Grabowską (zostaną tam założone światła dla pieszych) i zatrzymają się przy Ordona. Następnie torowisko będzie się stopniowo obniżać i pod Redutową przejdzie bezkolizyjnie w miejscu dzisiejszej północnej jezdni Kasprzaka. Przystanki zostaną zbudowane w zagłębieniu terenu.

- Istniejące przejście podziemne zapewniające do nich dojście będzie wyremontowane i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez budowę pochylni - czytamy w opisie wariantu. - Zastosowanie pochylni zamiast wind ma w założeniu zapewnić dostępność peronów w sposób bezawaryjny, odporny np. na skutki wandalizmu. Ze względu na wykorzystanie istniejącego wykopu pod prowadzenie trasy tramwajowej, jezdnia północna ul. Kasprzaka zostanie powiązana z ul. Wolską poprzez nowe skrzyżowanie położone między cerkwią a kościołem.

Jednocześnie przełożone zostanie torowisko biegnące wzdłuż Wolskiej. Znajdzie się ono w miejscu dzisiejszego pasa rozdzielającego i będzie stopniowo obniżać aż do połączenia z torowiskiem na Kasprzaka. W miejscu torów obok cerkwi św. Jana Klimaka i kościoła św. Wawrzyńca powstanie nowy chodnik, droga rowerowa i zieleń.

Linia tramwajowa na Kasprzaka ma zostać otwarta w 2020 roku.

Dominik Gadomski

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (7)

# ewry

29.10.2015 10:32

A co z linią 26? Będzie można dojechać na Plac Bankowy?
Po co w ogóle coś zmieniać niedługo II linia metra będzie na Płockiej i tramwajem dojedzie się tam szybko szybciej a niżeli do ronda Daszyńskiego nową trasą.
Czy ktoś to w ogóle analizował?

# chomik

29.10.2015 20:29

Metro nie załatwi wszystkiego. Pomyśl o mieszkańcach osiedli przy Jana Kazimierza, czy nawet południowych Jelonek. Tramwaje na Kasprzaka i Wolskiej będą pełnić taką samą uzupełniającą rolę, jak obecnie na Marymonckiej i Broniewskiego, w pobliżu których metro też jest.

# supelekk

30.10.2015 06:35

Pamiętam, gdy przystanki przy Płockiej i Bema istniały w tym samym miejscu.

REKLAMA

# Abc

02.11.2015 12:53

#ewry
Najpierw przeczytaj artykuł a potem komentuj. Myślenie nie boli ...???

# ewry

04.11.2015 12:18

do ABC
Pytasz mnie czy myślenie boli? Spróbuj to się przekonasz.

# luju

06.01.2016 03:27

Mam poważne wątpliwości czy ta linia ma w ogóle sens.
Urzędasy się podniecają, że odbiorą bezkolizyjne skrzyżowanie samochodom a dadzą tramwajom, tylko nikt nie mówi, że dla tramwajów tam też będą światła na rozjeździe i to dość uciążliwe. Czyli dla tramwajów na Wolskiej będą teraz jedne uciążliwe światła na Ordona (czasami naprawdę długo tam tramwaj stoi) i 400 metrów dalej nowe na rozjeździe przy Redutowej. Czy to będzie płynny ruch? Wydaje mi się że wątpię.

REKLAMA

# antyMiś

16.02.2016 22:35

Bo ma być drogo i niekoniecznie z sensem. Nikt nie zapyta po co ten miś. A im ten miś droższy, tym 10% od projektu większe. A że tramwaje będą przez to wolniejsze i trudniej dostępne dla niepełnosprawnych? A kogo to obchodzi. ZTM skasował już 106, 125, 506. Jak skasuje jeszcze 105, to bydlo bedzie musialo jechac tunelowym tramwajem. W koncu pasazer nie jest tu najwazniejszy, ale kasa misu, kasa.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWola

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe