Rondo Daszyńskiego dużym węzłem przesiadkowym?
26 kwietnia 2024
Ponad 150-tysięczna Wola z dość intensywną zabudową mieszkaniową i biurową posiada jedną linię metra z pięcioma stacjami - Rondo Daszyńskiego, Płocka, Młynów, Księcia Janusza i Ulrychów. Kiedy pojawią się nowe i gdzie będą zlokalizowane?
Niedawno Rada Warszawy zaplanowała w budżecie 56 mln zł na prace przedprojektowe czwartej linii metra. Zapewnią one szybkie ogłoszenie przetargu na prace przedprojektowe dla całej planowanej linii. Jak przekonuje warszawski ratusz "to niezwykle ważny etap prac przygotowujących tę inwestycję do realizacji". Uzyskane analizy pozwolą na precyzyjną lokalizację trasy, stacji, wyjść oraz powiązań pomiędzy linią metra a komunikacją naziemną. Wybrany w przyszłym przetargu wykonawca sprawdzi zarówno kwestie związane z warunkami geologicznymi, ewentualnymi kolizjami sieci, istniejącą lub planowaną zabudową.
M4 to także metro na Woli
Czwarta nitka metra połączyłaby Wolę bezpośrednio z: Żoliborzem (z Placem Grunwaldzkim i Marymontem), Bielanami (z osiedlem Ruda), Białołęką (z Tarchominem), Ochotą (z Placem Zawiszy, Placem Narutowicza i Banacha), Mokotowem (m.in. Rakowcem, Żwirki i Wigury, Służewcem i Wilanowską) oraz Wilanowem. Umożliwi także wygodne przesiadki a nawet bezpośredni dojazd do miejsc, które do tej pory były dość odległe od linii M2 - jedynej biegnącej przez Wolę. We wstępnych założeniach - uwzględnionych w masterplanie dla Warszawy do 2050 roku - linia M4 będzie mieć długość 26 km i 23 stacje, w tym dwie wspólne z liniami M2 i M3. Na jej trasie będzie też kilka węzłów przesiadkowych: do linii metra M1 (żoliborska stacja Marymont), M2 (Rondo Daszyńskiego), M3 (Żwirki i Wigury) i M5 (Plac Narutowicza), a także do naziemnej komunikacji miejskiej oraz linii kolejowych: radomskiej, średnicowej i obwodowej nr 20.
Rondo Daszyńskiego to stacja przesiadkowa
Prace przedprojektowe linii M4 powinny zakończyć się do 2027 roku. Następnie ma ruszyć przetarg na opracowanie właściwej dokumentacji projektowej i prace w terenie. Obecnie trudno jest przewidzieć realny czas zakończenia tej ogromnej inwestycji. Zapewne nie stanie się to w przeciągu najbliższych 15 lat, choć są naciski samorządowców - zwłaszcza z Białołęki - aby prace nad dwiema liniami metra (M3 na Gocław i M4) prowadzić równocześnie.
Na wolskim odcinku planowane są trzy zupełnie nowe stacje zlokalizowane od północno-wschodniej strony dzielnicy (Rondo Radosława, Cmentarz Żydowski, Kercelak), a także wspólna z linią M2 - Rondo Daszyńskiego. Dalej metro pojedzie w kierunku placu Zawiszy na sąsiedniej Ochocie.
DB