REKLAMA

Legionowo

Komunikacja

 

Marki w pierwszej strefie biletowej. Pora na Legionowo?

  9 listopada 2016

alt='Marki w pierwszej strefie biletowej. Pora na Legionowo?'

Czy Legionowo wzorem Marek powinno dążyć, by znaleźć się w pierwszej strefie biletowej stołecznego ZTM?

REKLAMA

Od 1 listopada Marki znalazły się w pierwszej strefie biletowej. Ich władze starały się o to od lat. Udało się to po kilkumiesięcznych negocjacjach samorządu z Zarządem Transportu Miejskiego. To oczywiście dobra wiadomość dla mieszkańców, bo zapłacą znacząco mniej za przejazdy. Ci, którzy dojeżdżają do pracy codziennie, zaoszczędzą w skali roku ponad 1000 zł. Nie ma jednak nic za darmo. Za te oszczędności zapłaci poniekąd miasto. Dotąd samorząd Marek pokrywał 40 proc. kosztów funkcjonowania linii ZTM, z chwilą włączenia w obręb I strefy musi pokrywać 60 procent .

A Legionowo?

Legionowo jest w podobnej sytuacji, jak do niedawna Marki, czyli znajduje się w drugiej strefie biletowej ZTM. Wielu mieszkańców naszego miasta oczywiście chciałoby, żeby Legionowo awansowało do strefy pierwszej. Oszczędności dla kieszeni byłyby podobne jak w Markach, więc wydaje się oczywiste, że jest o co walczyć.

Problem w tym, że koszty, jakie musiałoby ponieść miasto, są niebagatelne. ZTM jest monopolistą, co oznacza, że może dyktować stawki dofinansowania przez gminy. Legionowo już w tej chwili płaci Warszawie ponad 6 mln rocznie, a wpływy z biletów dostaje ZTM. Dofinansowanie Legionowa do autobusów stołecznego ZTM, pociągów SKM oraz "wspólnego biletu" jest jednym z najwyższych w aglomeracji. - Włączenie Legionowa do I strefy biletowej oznaczałoby kolejne 3 mln zł dofinansowania rocznie - argumentuje prezydent Roman Smogorzewski. Dodaje, że miasto oczywiście zachęca do korzystania z komunikacji publicznej, ale nie może ponosić aż takich kosztów.

Wstąp do księgarni

Przeszkodą Jabłonna

Nie oznacza to jednak, że ratusz wejście do pierwszej strefy zupełnie odpuścił. - Chcielibyśmy, ale po pierwsze ZTM nie ustępuje w kwestii wysokości dopłat, po drugie zaś dodatkową przeszkodą jest gmina Jabłonna, która nie chcąc zbyt wiele dopłacać do transportu, wycofała się nawet ze "wspólnego biletu". Tymczasem, by Legionowo mogło się znaleźć w pierwszej strefie, Jabłonna także musiałaby do niej wejść. Dzisiaj granice strefy dla komunikacji autobusowej wyznacza Buchnik, dla kolejowej - Choszczówka. O ile w przypadku pociągów SKM Jabłonna przeszkodą nie jest, o tyle w przypadku autobusów już tak. Ponieważ jest po drodze między strefami, a nie może być tak, że pasażer wyjeżdżając autobusem z Warszawy wjeżdża w Jabłonnie do drugiej strefy a potem znów do pierwszej w Legionowie - tłumaczy prezydent.

REKLAMA

Ilu legionowian pracuje w Warszawie?

Poza wszystkim Legionowo jest w nieco innej sytuacji niż Marki. Nie tylko dlatego, że - jak podają statystyki - stale i regularnie do Warszawy dojeżdża procentowo mniej osób. - Także dlatego, że Legionowo oprócz autobusów ma rozwiniętą komunikację szynową - pociągi SKM i KM, w których nie tylko obowiązuje "wspólny bilet", ale i zniżka związana z "Kartą Legionowianina" - mówi prezydent Smogorzewski. Nie sposób temu rozumowaniu nie przyznać racji, ale prezydent jakby zapomniał, że wejście do pierwszej strefy obniżyłoby znacząco także opłaty za przejazdy pociągami SKM. Może więc per saldo się jednak opłaca, bo przecież, co by nie mówić o statystykach, duża część legionowian codziennie dojeżdża do pracy do Warszawy.

- Oczywiście rozważymy wszelkie opcje, będziemy chcieli w tej sprawie porozmawiać z władzami Jabłonny - deklaruje prezydent Smogorzewski.

(wk)

 

REKLAMA

Komentarze (7)

# Kacper

09.11.2016 14:39

A może tak zrobić pierwszą strefę tylko na SKM, przecież to "tylko" jeden przystanek? ;)

# wacek

09.11.2016 15:15

Jak Jabłonna nie chce to na SKM zrobić 1 strefe , 1 przystanek to żaden problem, ile czasu będą to konsultować w koncu mamy nowy dworzec za 50 mln :) Prosta sprawa .Do roboty urzędnicy

# @Marcin

10.11.2016 09:28

w Legionowie obowiązują dwa przystanki SKM, więc do "konsultacji" jest trochę więcej

REKLAMA

# Kacper

14.11.2016 11:41

Marcin, no i co z tego? Zróbmy choć jeden a potem się zobaczy ;)

# @Marcin

15.11.2016 13:55

Kacprze, a jeśli mieszkańcy z drugą strefą poproszą aby Ci z tańszymi biletami płacili w zamian wyższe podatki to też będzie Ci odpowiadać? (traktuj to pytanie półżartem-półserio :) ). Reasumując jeśli pierwsza strefa to dla całej gminy.

# Wojtek44

15.11.2016 19:39

Powielam komentarz z FB: Rachunek wbrew pozorom jest prosty. Przyjmując założenie, że tylko 10000 dorosłych mieszkańców dojeżdża do pracy do Warszawy, to rocznie każdy z nich wydaje 1928zł (4 * karta Legionowianina za 482zł). Po wejściu do I strefy wydawałby 1120zł (4*280zł). Oszczędność na samych dorosłych: ponad 8 mln rocznie. Nie uwzględniam uczniów (pewnie kolejne ze 4mln). Czyli mieszkańcy za dwie strefy płacą ok.12 mln rocznie więcej rocznie. Przenosząc ciężar na miasto - Legionowo dopłacałoby tylko 3 mln rocznie, czy nie jest to lepsza opcja? A do tego wraz z I strefą mielibyśmy na każdej linii SKM nie po 20-21 jak dziś (bo 2 strefa), lecz po 30 jak zakładano uruchamiając SKM, i jak to działało na początku..i S9 w weekendy jezdziła

REKLAMA

# Tadeusz

01.12.2016 18:56

mamy mocniejsze argumenty niż Otwock, który też rozważa wejście do pierwszej strefy
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuLegionowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

Najchętniej czytane na TuLegionowo

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA