REKLAMA
REKLAMA

Komunikacja

Marki w pierwszej strefie biletowej. Pora na Legionowo?

REKLAMA

Marki w pierwszej strefie biletowej. Pora na Legionowo?

Czy Legionowo wzorem Marek powinno dążyć, by znaleźć się w pierwszej strefie biletowej stołecznego ZTM?

REKLAMA
Od 1 listopada Marki znalazły się w pierwszej strefie biletowej. Ich władze starały się o to od lat. Udało się to po kilkumiesięcznych negocjacjach samorządu z Zarządem Transportu Miejskiego. To oczywiście dobra wiadomość dla mieszkańców, bo zapłacą znacząco mniej za przejazdy. Ci, którzy dojeżdżają do pracy codziennie, zaoszczędzą w skali roku ponad 1000 zł. Nie ma jednak nic za darmo. Za te oszczędności zapłaci poniekąd miasto. Dotąd samorząd Marek pokrywał 40 proc. kosztów funkcjonowania linii ZTM, z chwilą włączenia w obręb I strefy musi pokrywać 60 procent .

A Legionowo?

Legionowo jest w podobnej sytuacji, jak do niedawna Marki, czyli znajduje się w drugiej strefie biletowej ZTM. Wielu mieszkańców naszego miasta oczywiście chciałoby, żeby Legionowo awansowało do strefy pierwszej. Oszczędności dla kieszeni byłyby podobne jak w Markach, więc wydaje się oczywiste, że jest o co walczyć.

Problem w tym, że koszty, jakie musiałoby ponieść miasto, są niebagatelne. ZTM jest monopolistą, co oznacza, że może dyktować stawki dofinansowania przez gminy. Legionowo już w tej chwili płaci Warszawie ponad 6 mln rocznie, a wpływy z biletów dostaje ZTM. Dofinansowanie Legionowa do autobusów stołecznego ZTM, pociągów SKM oraz "wspólnego biletu" jest jednym z najwyższych w aglomeracji. - Włączenie Legionowa do I strefy biletowej oznaczałoby kolejne 3 mln zł dofinansowania rocznie - argumentuje prezydent Roman Smogorzewski. Dodaje, że miasto oczywiście zachęca do korzystania z komunikacji publicznej, ale nie może ponosić aż takich kosztów.

Przeszkodą Jabłonna

Nie oznacza to jednak, że ratusz wejście do pierwszej strefy zupełnie odpuścił. - Chcielibyśmy, ale po pierwsze ZTM nie ustępuje w kwestii wysokości dopłat, po drugie zaś dodatkową przeszkodą jest gmina Jabłonna, która nie chcąc zbyt wiele dopłacać do transportu, wycofała się nawet ze "wspólnego biletu". Tymczasem, by Legionowo mogło się znaleźć w pierwszej strefie, Jabłonna także musiałaby do niej wejść. Dzisiaj granice strefy dla komunikacji autobusowej wyznacza Buchnik, dla kolejowej - Choszczówka. O ile w przypadku pociągów SKM Jabłonna przeszkodą nie jest, o tyle w przypadku autobusów już tak. Ponieważ jest po drodze między strefami, a nie może być tak, że pasażer wyjeżdżając autobusem z Warszawy wjeżdża w Jabłonnie do drugiej strefy a potem znów do pierwszej w Legionowie - tłumaczy prezydent.

Ilu legionowian pracuje w Warszawie?

Poza wszystkim Legionowo jest w nieco innej sytuacji niż Marki. Nie tylko dlatego, że - jak podają statystyki - stale i regularnie do Warszawy dojeżdża procentowo mniej osób. - Także dlatego, że Legionowo oprócz autobusów ma rozwiniętą komunikację szynową - pociągi SKM i KM, w których nie tylko obowiązuje "wspólny bilet", ale i zniżka związana z "Kartą Legionowianina" - mówi prezydent Smogorzewski. Nie sposób temu rozumowaniu nie przyznać racji, ale prezydent jakby zapomniał, że wejście do pierwszej strefy obniżyłoby znacząco także opłaty za przejazdy pociągami SKM. Może więc per saldo się jednak opłaca, bo przecież, co by nie mówić o statystykach, duża część legionowian codziennie dojeżdża do pracy do Warszawy.

- Oczywiście rozważymy wszelkie opcje, będziemy chcieli w tej sprawie porozmawiać z władzami Jabłonny - deklaruje prezydent Smogorzewski.

(wk)


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Legionowo







09.11.2016 14:39 #Kacper
A może tak zrobić pierwszą strefę tylko na SKM, przecież to "tylko" jeden przystanek? ;)
09.11.2016 15:15 #wacek
Jak Jabłonna nie chce to na SKM zrobić 1 strefe , 1 przystanek to żaden problem, ile czasu będą to konsultować w koncu mamy nowy dworzec za 50 mln :) Prosta sprawa .Do roboty urzędnicy
10.11.2016 09:28 #@Marcin
w Legionowie obowiązują dwa przystanki SKM, więc do "konsultacji" jest trochę więcej
14.11.2016 11:41 #Kacper
Marcin, no i co z tego? Zróbmy choć jeden a potem się zobaczy ;)
15.11.2016 13:55 #@Marcin
Kacprze, a jeśli mieszkańcy z drugą strefą poproszą aby Ci z tańszymi biletami płacili w zamian wyższe podatki to też będzie Ci odpowiadać? (traktuj to pytanie półżartem-półserio :) ). Reasumując jeśli pierwsza strefa to dla całej gminy.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

Jak chcesz autoryzować ten wpis?



nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 



REKLAMA


więcej
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
regeneracja wtryskiwaczy warszawa   •   regeneracja wtrysków mazowieckie