REKLAMA
REKLAMA

Historia

Dziwne losy 520. Linia skończyła 50 lat

źródło: Wikimedia Commons / Alina Zienowicz


REKLAMA

Dziwne losy 520. Linia skończyła 50 lat

Przez wiele lat był to autobus łączący Chomiczówkę i Marysin z ulicą Marszałkowską. Wszystko zmieniło się przez sypiący się wiadukt.

REKLAMA

Linia 520, czyli dawna "jotka", po raz pierwszy wyjechała na ulice Warszawy pół wieku temu i miała za zadanie połączenie z centrum miasta nowych bloków na Piaskach, Wawrzyszewie i Grochowie. W czasach, w których tramwaje uznawano za zabytki, o metrze można było co najwyżej pomarzyć a ulice nie były tak zakorkowane, pospieszny autobus był prawdziwą gwiazdą naszych ulic. Kremowo-czerwone ikarusy pędziły, zatrzymując się na wybranych przystankach, po Broniewskiego, Krasińskiego, Mickiewicza, Andersa i Marszałkowskiej, mostem Poniatowskiego na prawy brzeg Wisły i dalej al. Waszyngtona, Grenadierów i Ostrobramską.

Zupełnie inna epoka

Gdy "jotka" po raz pierwszy przejeżdżała przez ścisłe centrum ówczesnej Warszawy, Rotunda miała zaledwie rok i stała przy zwykłym skrzyżowaniu z przejściami dla pieszych. Pierwszy objazd w historii linii był spowodowany budową ronda Dmowskiego i likwidacją pasów, które - zgodnie z ówczesną modą - zostały zastąpione przejściami podziemnymi.

Długa prosta

"Hej młody Junaku, smutek zwalcz i strach! Przecież na tym piachu za trzydzieści lat przebiegnie z pewnością jasna, długa, prosta, szeroka jak morze Trasa Łazienkowska!" śpiewano w "Misiu" Stanisława Barei. Podczas otwarcia w roku 1974 była to jedna z najlepszych dróg w Polsce a wkrótce stała się także ulubioną trasą pasażerów "jotki". Zamiast skręcać w lewo na rondzie Dmowskiego, autobusy jechały Marszałkowską do pl. Konstytucji, skręcały w Waryńskiego i zjeżdżały na dół, na lśniącą nowością trasę. Hałas zarzynanego silnika i brzęczących szyb ikarusa były jak powiew nowoczesności.

Chomiczówka, Chomiczówka...

W drugiej połowie lat 70. budowano wysoko i coraz dalej od centrum, wytyczając kolejne kwartały ulic i doprowadzając do nowych bloków linie autobusowe. "Jotka" pojechała wówczas przedłużoną ulicą Broniewskiego, a następnie dotarła na Conrada. Gdyby wówczas lokalna prasa napisała 1 kwietnia o planach likwidacji pętli na Chomiczówce, na osiedlu mogłaby wybuchnąć panika. A gdyby Sidney Polak urodził się 20 lat wcześniej, na pewno rapowałby w swoim szlagierze o "jotce".

Wszystko przez sypiący się wiadukt

Trasa Chomiczówka - Trasa Łazienkowska - Marysin obowiązywała przez ponad trzy dekady, od roku 1977 do 2008, choć na początku lat 90. linii zmieniono oznaczenie na "520". Wtedy zaczęły się także ciągłe objazdy, związane z budową najpierw pierwszej, a później drugiej linii metra. Najpierw rozkopana była Waryńskiego, potem Marszałkowska, ale prawdziwa rewolucja na trasie była związana z czymś zupełnie innym. W roku 2008 stan techniczny wiaduktu przy Dworcu Gdańskim był tak fatalny, że drogowcy musieli wyprosić stamtąd wszystkie ciężkie pojazdy. Ponieważ w coraz bardziej zakorkowanym mieście długie trasy autobusów przestawały spełniać swoje zadanie, ZTM zdecydował się na cięcie. 520 skrócono na trasę Muranów - Marysin...

...i tak zaczęły się dziwne przygody linii. Od czasu zamknięcia wiaduktu na Andersa 520 zmieniało trasę już ponad dwadzieścia razy, głównie z powodu przebudowy torowiska na trasie W-Z i budowy metra. Z Muranowa autobusy trafiły na Koło, z Koła na skraj Starych Jelonek, gdzie działa pętla "Znana". 520 zagrzało tam miejsce na siedem lat. Gdy Górczewską rozkopano z powodu budowy metra, autobus wylądował pod szpitalem przy Płockiej. Co będzie w przyszłości? Tego nikt nie jest w stanie przewidzieć.

Dominik Gadomski

historyk, redaktor portalu tustolica.pl

Na podstawie:

* trasbus.com - historia warszawskiej komunikacji miejskiej


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Bielany







31.08.2017 13:00 #grylaż
Sidney wspominał, że w latach 90-tych jeździł 520 na próby do klubu Rivera Remont, teraz to jest przystanek Metro Politechnika. W okresie pomiędzy listopadem 2008, a czerwcem 2009 roku 520 kończyło bieg na Kole (skręcało w Ciołka z Górczewskiej), stąd dywagacje pasażerów o zastąpieniu 167, nawet na odcinku GUS - Chomiczówka. Dopiero od lipca 2009, puścili jej przez Olbrachta do Znanej. W 2008 roku zniknął również z Chomiczówki autobus E-1 i dzielnica została bez żadnego połączenia oznaczonego na czerwono w dzień powszedni. Obecnie 520 dubluje na Płockiej wygumkowane z Bemowa E-2. Korek to był, tylko na Andersa i wszelkie prośby pasażerów o skierowanie linii np. ulicą Stawki były z automatu odrzucane przez ZTM. Młotem na czarownice, jest tramwaj 35, który przez lata funkcjonował obok 520 i świetnie je uzupełniał, ale nie stanowi pełnowartościowego zamiennika. Jak 520 złapało "zieloną falę" od parku Olszyna do wspomnianej Rivery to szło, jak rakieta. Cała Chomiczówka jeździła 520 z przesiadką przy Rotundzie na Stadion, no i na Łazienkowską, bo to wybitnie kibicowski autobus. Na Wólczyńskiej z 10 linii dziennych, zeszliśmy do 2: wiecznie oblężonego 116 z niespełnionym postulatem zwiększenia częstotliwości i skróconego do Hali Marymonckiej lokalnego 110. Kilka lat temu dziennikarka Echa, bodajże pani Sadowska, pytała jakie wydarzenia kulturalne interesują Czytelników na terenie dzielnicy. Padła odpowiedź, że dostęp do Śródmieścia i rozrywek kulturalnych zapewniał Bielanom autobus 520. To, że mieszkamy na peryferiach, nie oznacza, że jesteśmy ludźmi drugiej kategorii, a za Reymonta nie ciągną się Dzikie Pola, gdzie hula wiatr i nic nie ma.
31.08.2017 14:44 #Kaziu
Gwoli ścisłości J skończyła ponad 5 miesięcy temu 50 lat, 520 ma dopiero niecałe 24 lata.
31.08.2017 14:50 #grylaż
Sentyment do 520 przejawia się nawet tak, że na stronie "Ludzie Tego Miasta", jest dostępna koszulka z napisem "Chomiczówka , Jotka, Conrada i szkoła sto szóstka". Koncepcja "zrównoważonego rozwoju transportu", czyli stawianie na komunikacje szynową w mieście powoduje, że ZTM zasłania się metrem i tramwajem, blokując powrót 520 na starą trasę. Wobec zakusów czynionych wokół wycofania 180 z Bielan (pod pretekstem remontu Miodowej itp.), należy poważnie rozważyć pomysł puszczenia 520 od Feminy, Jana Pawła II, Powązkowską, Maczka, Rudnickiego, Kochanowskiego do Conrada. Przejazd przez fragment Dzikiej pozwala ominąć zator przy Rondzie Radosława. Czy 180 ulegnie finalnie skróceniu do Powązek Wojkowych, czy do Esperanto to i tak nie zmienia faktu, że Powązkowska się zabudowała (Elbląska - Duchnicka), Kochanowskiego (Niedzielskiego) i cała Conrada. Na Powązkowskiej, Kochanowskiego i Conrada nie ma torowiska tramwajowego. Kiedyś jeździło tamtędy 170 zastąpione przez 180, które teraz może uzupełnić 520.
31.08.2017 17:10 #grylaż
Tu nie ma co dyskutować, tylko trzeba działać. O 520 to się już Bemowo upominało, na kartach planu inżyniera z Jelonek, który przewidywał obecność tego numeru na Nowym Bemowie. W rejonie ulicy Górczewskiej, jeździ 523 dawne K, także mocno wątpliwe, żeby ZTM robił takie ukłony w stronę pasażerów, jak metro, 520 i 523 w jednym miejscu jednocześnie. Cała tajemnica z brakiem 520 na Bielanach, tkwi w "mentalnej niemożliwości" wydania wiążącej decyzji politycznej, przez rządzącą dzielnicą większość. Chcieliby, ale się boją. Ponadto ZTM krzywo patrzy na długie linie w mieście. Bilet za 4.40 zł. (75-minutowy), pozwala po skasowaniu jechać, nieograniczoną ilość czasu w ramach jednego przejazdu tą samą linią. Na stronie "Szafa Janusza", jest koszulka z wizerunkiem 520 w wersji Ikarus, tak plastycznie odmalowanym w materiale autorstwa redaktora Gadomskiego. Słowa piosenki mówią prawdę w tym aspekcie, że 520 łączyło warszawskie rodziny. Mieszkańcy Pragi i Żoliborza sprowadzali się na Bielany (Chomiczówka , Piaski).
31.08.2017 23:50 #grylaż
W czerwcu radny Zakrzewski z Piasków, wystosował oficjalną interpelację do ZTM w sprawie przywrócenia 520. W lipcu przyszła odpowiedź w wykonaniu dyrektora ZTM, pana Wiesława Witka, która jest delikatnie mówiąc nie na miejscu. Pan dyrektor powołuje się na badania z 2008 roku, że niby jedynie 3% pasażerów z Bielan przemieszczało się na Pragę. Podzielam zdanie tych, którzy twierdzą, że regularny autobus startujący z pętli to wygoda. Uważam również, że racje mają "wcześniej urodzeni" pasażerowie, wyznający zasadę, lepiej na siedząco i w korku, niż z pięcioma przesiadkami po trasie. Ta strategia zrównoważonego transportu odznacza się tym, że linie z Bielan szły do innych dzielnic (105, 128, 195, 511, 519, 520). Na Broniewskiego 28 zastąpiło 103, ale 35 to może uzupełnia brak 112, a nie 520. Prawdą jest, że po roku 2000 doszło kilka postojów na trasie, jednakże korek na Andersa nie pojawił się nagle i przecież na Muranowie miała być stacja metra. Jeżeli 180 ma ulec modyfikacji to jedynym sensownym rozwiązaniem wydaje się reaktywacja 520.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

Jak chcesz autoryzować ten wpis?



nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 



REKLAMA


więcej
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Usługi inne
 naprawa rehabilitacyjnych rowerów poziomych oraz trójkołowych rotorów rehabilitacyjnych do ćwiczeń czynnych i biernych naprawa wózków dziecięcych oraz treningowych rowerów magnetycznych Warsztat Magdy i Alberta Konstancin - Kierszek 12b www.serwisfitness24.pl/ tel: 607-715-169 Otwarte w godz. 10-17

Różne
 Naprawa sprzętu fotograficznego. Nowocześnie i profesjonalnie wyposażony Dział Techniczny jest w stanie sprostać każdej usterce. Zapraszamy Państwa do naszego biura w centrum Krakowa. SERWIS KAMER Kraków ul. Worcella 6/4 31-154 Kraków tel. 733130085 www.naprawafotovideo.pl

Kupię działkę
 Kupię działkę Łomianki i okolice tel. 606-664-487

Działkę budowlaną sprzedam
 Działka budowlana 1523 m2 w Łomiankach Starych ul. Gospodarcza z budynkiem mieszkalnym podpiwniczonym. Pełne uzbrojenie, dojazd utwardzony. Cena 600 zł/m2. tel. 606- 989-976


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
regeneracja wtryskiwaczy warszawa   •   regeneracja wtrysków mazowieckie