Dlaczego likwidują tunel pod Marszałkowską?
4 grudnia 2021
W 2023 roku drogowcy chcieliby rozpocząć przebudowę Złotej, podczas której tunel na pl. Defilad zostanie przekształcony w zbiornik na wodę.
Przekształcenie tunelu pod Marszałkowską w zbiornik to jeden z najbardziej oryginalnych pomysłów, które zostały zaakceptowane przez warszawskich urzędników. Propozycja padła ze strony pracowni RS Architektura Krajobrazu, która wygrała konkurs na koncepcję zagospodarowania rejonu Złotej i Zgody.
Los tunelu przesądzony
Jak przekazał nam Konrad Klimczak z urzędu miasta, zbiornik retencyjny powstanie "na potrzeby nawadniania roślinności projektowanej w okolicznych przestrzeniach publicznych" oraz "dodatkowe zabezpieczenie przed zalewaniem w wypadku ulew nawalnych".
Zmienią tunel w centrum... w zbiornik na wodę. Złota do przebudowy
"Drzewa, nowe place i wygodne chodniki, lustro wodne i zbiornik retencyjny w miejscu obecnego tunelu dla samochodów przy pasażu Wiecha pod Marszałkowską" - tak warszawski ratusz zachwala rewolucyjne zmiany w centrum.
Z odwodnieniem Marszałkowskiej nie było do tej pory żadnych problemów, ale projektanci spodziewają się, że mogłyby pojawić się one w przyszłości.
- Miasto przesądziło o likwidacji wyjazdu i wjazdu z tunelu Złotej na zachodnią stronę Marszałkowskiej już w 2010 roku - poinformował nas warszawski ratusz. - Wtedy został uchwalony plan miejscowy rejonu Pałacu Kultury, który wyznaczył w tym miejscu płytę placu centralnego i flankującą go zabudowę. Budowa gmachu Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz placu przy nim doprowadzi niebawem do całkowitej likwidacji możliwości wyjazdu z tunelu na Marszałkowską.
"Wysoka terenochłonność"
Jeszcze dwa lata temu Zarząd Dróg Miejskich chwalił się nowym oświetleniem zamontowanym w tunelu. Dziś urzędnicy mówią, że jest w złym stanie technicznym i nie spełnia współczesnych norm. Skoro tunel będzie niepotrzebny, możliwa byłaby jego przebudowa na podziemny parking lub klub muzyczny, a samorząd zarabiałby na dzierżawie. Czy taka opcja była brana pod uwagę?
- Sąd konkursowy z zainteresowaniem odnosił się do wszelkich prób kreatywnego zagospodarowania infrastruktury tunelu - zapewnia Konrad Klimczak. - Miał jednak świadomość wysokiej terenochłonności istniejącego zjazdu do tunelu i jego niewielkiej atrakcyjności dla ruchu pieszego. Jedna z prac zakwalifikowanych do drugiego etapu konkursu zawierała rozwiązanie, które proponowało adaptację tunelu. Wykonawcy nie złożyli jednak materiałów w wymaganym terminie, dlatego nie zostali wzięci pod uwagę przy rozstrzygnięciu konkursu. Większość uczestników uznała likwidację obiektu za konieczną.
Dominik Gadomski
.