REKLAMA

Puls Warszawy

przestrzeń miejska »

 

Chmielna 3.0. Ratusz chce reanimować podupadły deptak

  11 czerwca 2021

alt='Chmielna 3.0. Ratusz chce reanimować podupadły deptak'
źródło: UM Warszawa

Granit zamiast kostki i dużo drzew - tak ma wyglądać odcinek między Nowem Światem a pasażem Wiecha po drugiej przebudowie od upadku komunizmu.

REKLAMA

W latach dziewięćdziesiątych śródmiejski odcinek Chmielnej został przebudowany na deptak i sztucznie wykreowany na jedną z głównych turystycznych atrakcji Warszawy. Po kilku dekadach przy ulicy straszą opuszczone kamienice, straż miejska nie jest w stanie wyegzekwować zakazu ruchu samochodów a turyści przechodzą tamtędy tylko po to, by dotrzeć na Nowy Świat. Samorząd chce zająć się Chmielną z nadzieją, że tym razem uda się utrzymać skutki remontu na stałe. Aleje Jerozolimskie zostaną zwężone. Dla kierowców jeden pas Aleje Jerozolimskie zostaną zwężone. Dla kierowców jeden pas
Po przebudowie odcinka między Marszałkowską a Nowym Światem wąskie będą nawet... buspasy. W zamian ratusz planuje dwie drogi rowerowe i dużo zieleni.

Chmielna do remontu

Jak zapowiada warszawski ratusz, na odcinku od Nowego Świata do pasażu Wiecha zasadzone zostaną dwa szpalery drzew. Zmienią się też skwery przy kinie Atlantic oraz centrum medycznym, gdzie teraz odbywa się sprzedaż książek pod chmurką. Powstanie tam skwer z wygodnymi tarasami, siedziskami i efektownym oświetleniem. Zmieni się również Bracka na odcinku od Chmielnej do Al. Jerozolimskich. Naczelna architekt miasta Marlena Happach łączy plany remontowe w Śródmieściu ze... zmianami klimatu.

- W konkursie szukaliśmy najlepszych rozwiązań dla Chmielnej a autorzy nagrodzonych prac potrafili spojrzeć kompleksowo na problemy, które trzeba rozwiązać w tej przestrzeni - mówi. - Zarówno z perspektywy pieszego, jak i z lotu ptaka. Na ulicy przybędzie więc dużo drzew i zieleni. Pojawią się ogrody deszczowe. Musimy wzmacniać odporność naszego miasta na zmiany klimatu.

Kup bilet

Chmielna - podejście drugie

W ramach remontu z Chmielnej zniknie nawierzchnia z kostki betonowej z lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Wyszczerbiony materiał zastąpią płyty granitowe o wymiarach 100 x 50 cm. Na skwerze, gdzie teraz odbywa się sprzedaż książek na straganie, pojawi się jasnoszary granit.

- Kładliśmy nacisk na zielone rozwiązania - zapewnia Marlena Happach. - Chcemy bowiem tworzyć zdrowe miasto i adaptować je do zmian klimatycznych. Zwiększamy ilość zieleni i pamiętamy o retencji wody.

Jury konkursowe na czele z Wojciechem Wagnerem z Urzędu m.st. Warszawy za najlepszą uznało pracę firmy RS Architektura Krajobrazu. Na razie nie wiadomo, kiedy rozpocznie się przebudowa Chmielnej i ile będzie kosztować.

(dg)

.
 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (7)

# Czytelnik

11.06.2021 11:45

Chmielnej stanowczo przyda się lifting. Ulica ma wielki potencjał, ale go w pełni nie wykorzystuje. Jest dość zapuszczona. Dobrze, gdyby także wyremontowano niektóre brudne i pomazane kamienice oraz zasadzono nieco zieleni na pobliskim Pasażu Wiecha, który jest strasznie betonowy.

# Aks

11.06.2021 12:37

#Czytelnik napisał(a) 11.06.2021 11:45
Chmielnej stanowczo przyda się lifting. Ulica ma wielki potencjał, ale go w pełni nie wykorzystuje. Jest dość zapuszczona. Dobrze, gdyby także wyremontowano niektóre brudne i pomazane kamienice oraz zasadzono nieco zieleni na pobliskim Pasażu Wiecha, który jest strasznie betonowy.
Dokładnie

# Marian

11.06.2021 21:50

Wina rowerzystów.
Mają jako jedyni dojazd do tego miejsca więc powinni tam kupować i utrzymywać ulicę.
W latach '90 Chmielna tętniła życiem. Jak myślicie? Dlaczego?

REKLAMA

# Bielany_WD

12.06.2021 10:09

#Marian napisał(a) 11.06.2021 21:50
Wina rowerzystów.
Mają jako jedyni dojazd do tego miejsca więc powinni tam kupować i utrzymywać ulicę.
W latach '90 Chmielna tętniła życiem. Jak myślicie? Dlaczego?
Nie było centrów handlowych. Większość ludzi dojeżdżała na Chmielną autobusem. Warto przypomnieć tłumy na przystanku "Centrum".

# Papenstein

12.06.2021 13:09

Należy również zutylizować grasujących tam handlarzy narkotyków.

# Leon

12.06.2021 14:43

#Bielany_WD napisał(a) 12.06.2021 10:09
Nie było centrów handlowych. Większość ludzi dojeżdżała na Chmielną autobusem. Warto przypomnieć tłumy na przystanku "Centrum".
Przeciez teraz też są autobusy to dlaczego tam nie jeżdżą?

REKLAMA

# qvertz

06.04.2022 19:04

Tam nigdy nie było drzew. Takimi decyzjami miasto niszczy historyczny wizerunek jednej z najpiękniejszych części miasta. Tak to jest, gdy lewactwo objęło rządy w Warszawie.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe