Aleje Jerozolimskie zostaną zwężone. Dla kierowców jeden pas
20 maja 2021
Po przebudowie odcinka między Marszałkowską a Nowym Światem wąskie będą nawet... buspasy. W zamian ratusz planuje dwie drogi rowerowe i dużo zieleni.
Zamknięcie dla samochodów przejazdu przez skrzyżowanie Brackiej, Kruczej, Zgody, Szpitalnej i Chmielnej oraz zwężenie Marszałkowskiej między pl. Konstytucji i Nowogrodzką i od Królewskiej do pl. Bankowego - takie plany dla ulic centrum Warszawy były znane już od pewnego czasu. 20 maja ratusz niespodziewanie ogłosił, ze zwężone zostaną także Aleje Jerozolimskie.
Węższe Aleje Jerozolimskie
Sądząc z zapowiedzi urzędu miasta, Warszawa ma w ten sposób upodobnić się do mniejszych miast, leżących w innym klimacie i mających całkowicie inną historię. Z bliżej niewyjaśnionego powodu samorząd czerpie wzorce ze stolic dwóch skandynawskich państw.
- Stolica przejdzie metamorfozę podobną do tej, którą mają już za sobą takie europejskie metropolie, jak Kopenhaga czy Sztokholm - zapowiada prezydent Rafał Trzaskowski. - Wprowadzamy rozwiązania, które pogodzą oczekiwania pieszych, kierowców, rowerzystów i przedsiębiorców. A to wszystko po to, żeby miasto, które do tej pory było idealnym miejscem do pracy, stało się również idealnym miejscem do życia.
- To jedno z największych wyzwań programu Nowe Centrum Warszawy, który odmieni oblicze centralnej części stolicy - dodaje wiceprezydent Michał Olszewski. - Budujemy już nowy "plac pięciu rogów", planujemy przebudowę Marszałkowskiej, teraz czas na Al. Jerozolimskie. Pracujemy nad tym zadaniem wspólnie z PKP, które planują przebudowę tunelu średnicowego. Chcemy, aby po zakończeniu inwestycji kolejowej Aleje Jerozolimskie zmieniły się w piękną przestrzeń publiczną, przyjazną pieszym, rowerom i komunikacji zbiorowej, a także pełną zieleni.
Nowe Aleje Jerozolimskie
Zgodnie z założeniami, po przebudowie odcinka między Marszałkowską a Nowym Światem Al. Jerozolimskie będą miały szersze chodniki z miejscem na ogródki gastronomiczne, a także cztery szpalery drzew. Do dyspozycji kierowców pozostanie jeden pas ruchu w każdym kierunku. Obok znajdą się buspasy, zatoki do parkowania równoległego i drogi rowerowe. Co ciekawe, zarówno pasy dla samochodów, jak i buspasy będą wyjątkowo wąskie - pierwsze zaplanowano na 3 m, drugie na 3,25 m. Z kolei obie drogi rowerowe będą mieć po 3 metry, a więc szerokość o 50% większą od standardowej.
Ronda Dmowskiego i de Gaulle'a zostaną zastąpione zwykłymi skrzyżowaniami. Nowe zebry zaplanowano przy Pankiewicza, Brackiej, stacji kolejowej Powiśle, a także na wysokości dawnego Domu Partii i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka. Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone.
- Przetarg na zaprojektowanie nowych Alej Jerozolimskich został przygotowany w porozumieniu z PKP, a jego zakres jest skoordynowany z inwestycją kolejową - zapowiada urząd miasta. - Projekt opracowany przez Zarząd Dróg Miejskich ma zostać wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej tak, aby wprowadzić zmiany nad tunelem kolejowym zamiast odtwarzania stanu istniejącego. Termin realizacji inwestycji jest zatem uzależniony od harmonogramu prac kolejowych.
Warszawski ratusz na razie nie informuje o kosztach przebudowy.
(dg)