REKLAMA

Puls Warszawy

drogi »

 

Aleje Jerozolimskie zostaną zwężone. Dla kierowców jeden pas

  20 maja 2021

alt='Aleje Jerozolimskie zostaną zwężone. Dla kierowców jeden pas'
źródło: Wikimedia Commons / Lukas Plewnia

Po przebudowie odcinka między Marszałkowską a Nowym Światem wąskie będą nawet... buspasy. W zamian ratusz planuje dwie drogi rowerowe i dużo zieleni.

REKLAMA

Zamknięcie dla samochodów przejazdu przez skrzyżowanie Brackiej, Kruczej, Zgody, Szpitalnej i Chmielnej oraz zwężenie Marszałkowskiej między pl. Konstytucji i Nowogrodzką i od Królewskiej do pl. Bankowego - takie plany dla ulic centrum Warszawy były znane już od pewnego czasu. 20 maja ratusz niespodziewanie ogłosił, ze zwężone zostaną także Aleje Jerozolimskie.

Węższe Aleje Jerozolimskie

Sądząc z zapowiedzi urzędu miasta, Warszawa ma w ten sposób upodobnić się do mniejszych miast, leżących w innym klimacie i mających całkowicie inną historię. Z bliżej niewyjaśnionego powodu samorząd czerpie wzorce ze stolic dwóch skandynawskich państw.

- Stolica przejdzie metamorfozę podobną do tej, którą mają już za sobą takie europejskie metropolie, jak Kopenhaga czy Sztokholm - zapowiada prezydent Rafał Trzaskowski. - Wprowadzamy rozwiązania, które pogodzą oczekiwania pieszych, kierowców, rowerzystów i przedsiębiorców. A to wszystko po to, żeby miasto, które do tej pory było idealnym miejscem do pracy, stało się również idealnym miejscem do życia.

- To jedno z największych wyzwań programu Nowe Centrum Warszawy, który odmieni oblicze centralnej części stolicy - dodaje wiceprezydent Michał Olszewski. - Budujemy już nowy "plac pięciu rogów", planujemy przebudowę Marszałkowskiej, teraz czas na Al. Jerozolimskie. Pracujemy nad tym zadaniem wspólnie z PKP, które planują przebudowę tunelu średnicowego. Chcemy, aby po zakończeniu inwestycji kolejowej Aleje Jerozolimskie zmieniły się w piękną przestrzeń publiczną, przyjazną pieszym, rowerom i komunikacji zbiorowej, a także pełną zieleni.

Wstąp do księgarni

Nowe Aleje Jerozolimskie

Zgodnie z założeniami, po przebudowie odcinka między Marszałkowską a Nowym Światem Al. Jerozolimskie będą miały szersze chodniki z miejscem na ogródki gastronomiczne, a także cztery szpalery drzew. Do dyspozycji kierowców pozostanie jeden pas ruchu w każdym kierunku. Obok znajdą się buspasy, zatoki do parkowania równoległego i drogi rowerowe. Co ciekawe, zarówno pasy dla samochodów, jak i buspasy będą wyjątkowo wąskie - pierwsze zaplanowano na 3 m, drugie na 3,25 m. Z kolei obie drogi rowerowe będą mieć po 3 metry, a więc szerokość o 50% większą od standardowej.

Ronda Dmowskiego i de Gaulle'a zostaną zastąpione zwykłymi skrzyżowaniami. Nowe zebry zaplanowano przy Pankiewicza, Brackiej, stacji kolejowej Powiśle, a także na wysokości dawnego Domu Partii i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka. Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone.

- Przetarg na zaprojektowanie nowych Alej Jerozolimskich został przygotowany w porozumieniu z PKP, a jego zakres jest skoordynowany z inwestycją kolejową - zapowiada urząd miasta. - Projekt opracowany przez Zarząd Dróg Miejskich ma zostać wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej tak, aby wprowadzić zmiany nad tunelem kolejowym zamiast odtwarzania stanu istniejącego. Termin realizacji inwestycji jest zatem uzależniony od harmonogramu prac kolejowych.

Warszawski ratusz na razie nie informuje o kosztach przebudowy.

(dg)

REKLAMA

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (16)

# ***** 8*

20.05.2021 13:16

W końcu jakiś dobry ruch. Na Alejach nie ma nawet porządnej ścieżki rowerowej. Centrum miasta to nie miejsce na autostradę.

# RW12

20.05.2021 13:26

Fajnie - Miasto nie pieniędzy .. Miasto cierpi bo ludzie płacą mniejszy PIT .. Miasto płaci Janosikowe ..
Oby płaciło więcej i dostawało mniej ..
No i Rowery Górą - proponuję dopłatę dla posiadaczy rowerów Rower+ z budżetu - tylko z budżetu wynagrodzeń ZDM i Ratusza

# Marian

20.05.2021 13:49

Kiedy powstaną w końcu drogi żeby z jednego końca miasta przejechać na drugi?
I mam nadzieję że w tych ogródkach nie będzie propagowania pijaństwa.

REKLAMA

# jajcanormalnie

20.05.2021 13:53

1 IV dzisiaj?

# wwa

20.05.2021 15:52

Ciekawe, wygląda to na promocję kopcących wieśbusow i ukraińskich złomów.

# tomcio

20.05.2021 16:03

zostawcie tą ulice jak jest, wyjdźcie z zadłużenia miasta!!!!!!!!!!!!!!
dość życia na kredyt innych!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

REKLAMA

# Aroa

20.05.2021 20:07

Bardzo dobry krok w kierunku ucywilizowania śródmieścia. Miasto jest dla ludzi, a ludzie zaczęli ustępować samochodom oraz biurom.
Trzaskowski wykonuje odważny i dobry ruch. Jako zatwardziały prawak oddam na niego glos bo poprawia jakość zycia. Brawo Panie Trzaskowski brawo. Chylę czoła.

# Pioter

20.05.2021 20:12

Akurat - i to jako nie jeżdżący raczej na rowerze - popieram szersze drogi rowerowe. Te zbudowane dotychczas, są trochę niewygodne. Dla mniej sprawnego rowerzysty, który niezbyt stabilnie utrzymuje kierunek jazdy, wręcz niebezpieczne. Moja nastoletnia córka nie chce jeździć w mieście rowerem.
Co do zwężania arterii komunikacyjnych, to bardzo smutna wiadomość. Każda taka innowacja zrealizowana ostatnimi czasy, bardzo popsuła płynność ruchu. Takie pomysły można realizować w centrach miast, które są stricte centrami biznesowymi. Lecz w centrum Warszawy mieszka, co najmniej, kilkadziesiąt tysięcy ludzi! Najwyraźniej władza chce wygonić mieszkańców. O komunikacji tranzytowej między odległymi dzielnicami nawet nie wspomnę.

# Darfon

20.05.2021 20:58

Najważniejsze, żeby palma została na swoim miejscu. Po wsze czasy będzie wiadomo, że komuś odbiła

REKLAMA

# eeeded

20.05.2021 21:42

Popieram takie projekty, jednak powinny im towarzyszyć inne, dające jakąś alternatywę przemieszczania się. My nawet obwodnicy nie mamy zamkniętej a jeśli nawet ją domkniemy, to już teraz widać jak bardzo jest potrzebna kolejna, bo na grota korki są masakryczne. Tak więc, jestem w stanie przełknąć nawet i pieszy most, byle powstał obok np: Krasińskiego bo naprawdę przepraw jest za mało jak na takie miasto. Metro również ma zbyt mało linii, pociągi kursują za rzadko no i tramwaje są niedoinwestowane zdecydowanie.... Mając dobrą komunikację można rewolucje w centrum (i nie tylko) robić, ale bez tego to lekko kaszana.

# RW12

21.05.2021 09:56

#Aroa napisał(a) 20.05.2021 20:07
Trzaskowski wykonuje odważny i dobry ruch. Jako zatwardziały prawak oddam na niego glos bo poprawia jakość zycia. Brawo Panie Trzaskowski brawo. Chylę czoła.
Poprawia jakość życia ? na zwężone ulice narzekali kierowcy karetek pogotowia .. karetka to nie rower .. nie zawinie sie o 90 stopni w korku musie mieć miejsce ... wąska ulica to poprawa ?
Dodatkowo .. nasze piekne "CITY" z super wieżowcami ... jak wybuchnie pożar to jak dojadą tam słuzby? na rowerach ? Taka SCANIA P360 to wymiary dł. x szer. x wys. 8,2 x 2,5 x 3,1 metra , promień skrętu też nie mały, a w razie zagrożenia nie będzie jechała jedna .. a pewnie drabina/podnośnik (jest większy) ..
Oczywiście można wysłać strażaków na rowerach ... albo metrem .. (ze Szkoły na Żoliborzu maja Metro Marymont) :)
Śmieszne do czasu aż ktos nie zginie .. ale to ja z Czajka i rurami .. sukces .. piękny tunel (Michał Wojtczuk
3 września 2012 wyborcza.pl Przełomowa inwestycja: stolica przestaje zatruwać Wisłę )

# Kierownik WB

21.05.2021 11:42

Słuszna koncepcja. Robić i nie oglądać się na zmotoryzowanych dziadersów próbujących sabotować rozwój miasta!
Cywilizacja idzie do przodu a ci zatrzymali się w czasach, gdy świat bezkrytycznie zachwycał się masową motoryzacją a miasta urządzano przede wszystkim z myślą o wygodzie kierowcow.

REKLAMA

# Leon

21.05.2021 19:55

No i PIS ma zwyciestwo w kieszeni a na pewno mój głos.

# WrednyKocur

22.05.2021 17:54

Jak przy tak wąskich pasach motocykliści przejadą?

# Andrzej K.

24.05.2021 12:19

On niszczy handel internetowy! Podstawą handlu internetowego jest dostawa kurierami, dostawczakami itp. - a on totalnie zablokuje ulice dla tego typu Towarowego Transportu Publicznego.

REKLAMA

# taka_prawda

28.05.2021 19:39

Projekt jest dobry, mógłby być wręcz rozszerzony o zamknięcie poniata dla samochodów, ale nie wspomnieli o tunelu drogowym pod Alejami, który połączyłby okolice Placu Zawiszy z okolicami Stadionu Narodowego oraz znajdującym się między nim a powierzchnią parkingiem podziemnym.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe