Za dwa lata tramwaj na Dworzec Zachodni
20 lutego 2024
W 2026 roku powstanie pierwszy podziemny przystanek tramwajowy w Warszawie. Pasażerowie dojadą przez Ochotę na Dworzec Zachodni. Właśnie została podpisana umowa na budowę nowej linii, a prace ruszą za dwa miesiące. Według szacunków z trasy będzie korzystać ponad 1,2 mln pasażerów rocznie.
- Ten tramwaj dojedzie aż do Dworca Zachodniego, a część tej linii schowamy pod ziemią, zgodnie z europejskimi trendami. Prace mają potrwać około 26 miesięcy. Jest szansa, że już w 2026 roku warszawiacy będą mogli dojechać z Ochoty do Dworca Zachodniego, a stamtąd w przyszłości do Wilanowa.
Dlaczego OC w Warszawie jest takie drogie?
OC w Warszawie kosztuje znacznie więcej niż w mniejszych miejscowościach. Różnica jest naprawdę spora - nawet kilkaset złotych w skali roku! Gdzie tkwi źródło tych dysproporcji? Jakie czynniki determinują wysokość składek OC w stolicy? Przeczytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o przyczynach wyższych składek OC w stolicy.
Sukcesywnie realizujemy inwestycje szynowe w stolicy. W ciągu kilku tygodni otworzymy linię tramwajową na Kasprzaka, a jesienią do Wilanowa. Kończymy prace w zajezdni na Annopolu i niedługo będziemy mieli dobre informacje na temat rozpoczęcia przetargu projektu tramwaju na Białołękę - mówił prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podczas podpisywania umowy na budowę nowej, krótkiej linii tramwajowej.
Warszawa Zachodnia z tramwajem
Nowa trasa tramwajowa o długości 1,6 km (w tym 500 metrów w tunelu) pozwoli szybciej i wygodniej dojechać do Dworca Zachodniego. Czas przejazdu z ul. Grójeckiej wyniesie 5 minut, a od stacji metra Politechnika 15 minut. Z nowego połączenia skorzystają przede wszystkim mieszkańcy Ochoty, Szczęśliwic i Śródmieścia.
Docelowo wygodne połączenie z dworcem Warszawa Zachodnia otrzymają również mieszkańcy Woli, Wilanowa i Jelonek. Będzie to możliwe, gdy powstanie cała magistrala tramwajowa z Woli przez Ochotę, Mokotów do Wilanowa.
Nowa trasa tramwajowa w Warszawie
Nowa trasa tramwajowa zaczynać się będzie na dworcu Warszawa Zachodnia. Na początku dojadą tam tylko dwukierunkowe tramwaje jadące ul. Grójecką. Podziemny przystanek znajdzie się obok wejścia na dworzec i będzie z nim połączony przejściem podziemnym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod parkiem Pięciu Sióstr.
Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (między Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 a hotelem Ibis). Przy Szczęśliwickiej znajdzie się pierwszy przystanek naziemny. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. do ul. Grójeckiej, gdzie tramwaje będą mogły skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.
Warszawa inwestuje w tramwaje
- Ta trasa jest kluczową częścią wielkiej idei, jaką jest nie tylko połączenie Ochoty i Woli, ale stworzenie komunikacyjnego "hubu" na Dworcu Zachodnim. To będzie wielki węzeł tramwajowo-autobusowo-kolejowy. W dalszej perspektywie ta linia połączy Dworzec Zachodni z Wolą i dynamicznie rozwijającym się osiedlem Odolany - mówi Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.
Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest znacznie niższa, niż w wagonach metra. Perony tramwajowe znajdą się bardzo blisko peronów WKD, ale na poziomie -2. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy.
Terminy i koszty
Konsorcjum firm ZUE i Fabe będzie mieć 26 miesięcy na przeprowadzenie całej budowy. W ciągu dwóch miesięcy od podpisania umowy przejmie plac budowy. Firma ZUE jest już znana w Warszawie. W konsorcjum z innym wykonawcą kończy budowę zajezdni tramwajowej Annopol.
(jok)
.