Unia sypnęła kasą. 40 mln zł na Wał Miedzeszyński
2 listopada 2017
Drogowcy dostali 40 mln zł dofinansowania unijnego na przebudowę następnego odcinka ważnej arterii.
Unijna dotacja pozwoli pokryć niemal połowę kosztów, szacowanych na 82 mln zł. Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych przebuduje kilometrowy odcinek Wału Miedzeszyńskiego od ronda przy Trakcie Lubelskim do planowanego w rejonie Ogórkowej węzła z trasą S2. Będzie to kolejny etap inwestycji rozpoczętej 15 lat temu.
Czy poszerzenie Wału Miedzeszyńskiego było potrzebne?
W latach 2002-2004 poszerzono Wał Miedzeszyński na odcinku od mostu Łazienkowskiego do Traktu Lubelskiego. Po co, skoro z podstaw urbanistyki i inżynierii ruchu wynika, że poszerzanie jezdni nie rozwiązuje problemu korków?
- Wał Miedzeszyński przewidziany jest jako tzw. droga główna ruchu przyspieszonego - informuje ZMID. - Część ulicy została przebudowa i dostosowana do nowych parametrów w trakcie budowy Trasy Siekierkowskiej. Planowana inwestycja stanowi kontynuację tych działań.
Na przebudowanym odcinku Wał będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z ograniczeniem prędkości do 70 km/h. Powstaną także chodniki, dwie drogi rowerowe oraz jezdnie serwisowe, obsługujące połączenia z lokalnymi drogami.
"Przez was padnie handel"
W kwietniu ubiegłego roku odbyło się poświęcone inwestycji spotkanie, na którym okoliczni mieszkańcy i przedsiębiorcy przedstawili mnóstwo uwag do projektu drogi.
- Między Strzygłowską a Przewodową jest co najmniej osiem firm, które pozbawione możliwości wjazdu ciężarówek padną - mówili. - Przedstawiony projekt nie pozwala na swobodny wjazd samochodów ciężarowych, a to podstawa działania tych firm: warsztatów naprawczych, hurtowni, zakładów produkcyjnych. Wystarczyłoby, aby od Przewodowej w kierunku planowanego ronda turbinowego powstał trzeci pas ruchu, który zapewni egzystencję firmom a nie wpłynie na bezpieczeństwo czy płynność ruchu.
Krytykowana była także duża szerokość drogi, która wymusi wyburzenia budynków. Zdaniem wielu osób po przebudowie Wał Miedzeszyński będzie służyć głównie tranzytowi, więc mieszkańcy nie mają w takiej inwestycji żadnego interesu. ZMID częściowo przychylił się do części uwag.
Uwzględnili uwagi
W ostatecznym projekcie zmieniła się lokalizacja zjazdu z jedni głównej w kierunku Pragi na serwisówkę. Poprzednio planowano go na wysokości posesji nr 206, ale powstanie nieco wcześniej - przy skrzyżowaniu z Przewodową. Zaprojektowano także dodatkowy wjazd z serwisówki na jezdnię główną przy rondzie na skrzyżowaniu z Traktem Lubelskim. W projekcie pojawił się również plac do zawracania po wschodniej stronie ronda, zniknął za to przystanek autobusowy przy Przewodowej.
Przebudowa Wału Miedzeszyńskiego będzie prowadzona na mocy specustawy drogowej, więc właściciele posesji zajętych pod drogę dostaną "z automatu" odszkodowania w wysokości oszacowanej przez rzeczoznawców. Obecnie ZMID czeka na tzw. decyzję o realizacji inwestycji drogowej. Początek prac jest planowany na drugą połowę przyszłego roku.
(dg)
.