Tarchostrada - "obiektywizm" z czasów Stalina
28 maja 2014
W ostatnich tygodniach na łamach mediów, forów internetowych i portali społecznościowych rozgorzała dyskusja na temat planowanej przebudowy ul. Światowida związanej z powstaniem linii tramwajowej. Czy naprawdę Nowodworom i Tarchominowi potrzebna jest Światowida z dwoma jezdniami o szerokości ok. 10,5 m każda?
Kilka dni temu, ku mojemu zaskoczeniu, w warszawskim dodatku do jednego z poczytnych ogólnopolskich dzienników można było przeczytać: "Powstanie prospekt jak za czasów Stalina, a nie reprezentacyjna aleja - protestują mieszkańcy Tarchomina...
Tarchostrada: protest facebookowy czy rzeczywisty? Na spotkaniu 40 osób
Podczas gdy prace na budowie linii tramwajowej na Tarchominie stają się coraz bardziej zaawansowane, coraz głośniej dyskutuje się o tym, że poszerzenie ulicy Światowida zniszczy okolicę. Powstała nawet adekwatna nazwa: Tarchostrada.
ich lokalna ulica między blokami zmieni się niemal w autostradę...".
Wyznaję zasadę, że każdy samorząd terytorialny jest po to, aby realizować postulaty mieszkańców i wsłuchiwać się w ich zdanie. Współdziałanie i komplementarność aktywności obywateli i instytucji publicznych stanowiącą jeden z fundamentów demokratycznego państwa prawa wyrażoną w preambule do Konstytucji RP. Zacząłem się więc zastanawiać, gdzie jest ten dramatyczny protest, w którym przypomina się nawet tak potwornego zbrodniarza, jakim był Stalin.
Gdzie ta autostrada? Do urzędu dzielnicy nie wpłynął żaden protest podpisany przez więcej niż jedną osobę dotyczący rzekomego stworzenia z ulicy Światowida "autostrady".
Teraz kilka obiektywnych faktów. Do 27 maja br. do urzędu dzielnicy nie wpłynął żaden protest podpisany przez więcej niż jedną osobę dotyczący rzekomego stworzenia z ulicy Światowida "autostrady". Miałem natomiast okazję kliknąć "lubię to" na facebooku, podobnie jak około 500 osób, na profilu "Nie dla autostrady Światowida". Przecież jako burmistrz Białołęki nie mogę nie zgodzić się ze stwierdzeniem "Jeśli nie zgadzasz się z przebudową Światowida w autostradę ta strona jest dla Ciebie". Oczywiste, że się na to nie zgadzam - choć nigdy nie słyszałem o takim pomyśle. Autostrada to przecież droga o ograniczonej dostępności, zaprojektowana i zbudowana w celu zapewnienia bezpiecznego, szybkiego, płynnego ruchu pojazdów. Drogi tej klasy pozbawione są kolizyjnych skrzyżowań, sygnalizacji świetlnej, chodników czy przejść dla pieszych. Na autostradzie obowiązuje zakaz ruchu poprzecznego, zawracania, zatrzymywania się na pasie awaryjnym, poruszania się pieszo i na rowerach. Przecież to nielogiczne, aby w pasie drogowym ulicy Światowida zlikwidować skrzyżowania i zakazać poruszania się pieszo i na rowerach. Na swoim prywatnym profilu na facebooku miałem także okazję poczytać o "szczycie głupoty", "kłamstwach", "tarchostradzie" i innych niemerytorycznych i propagandowych stwierdzeniach. Podobno wprowadziłem nawet cenzurę usuwając z profilu kilku hejterów. Powstrzymałem się z głównym prowodyrem całego tego zamieszania - radnym Wspólnoty Samorządowej "Gospodarność" Wojciechem Tumaszem.
To tyle sarkazmu - teraz bardziej rzeczowo.
Mieszka tu 50 tys. ludzi
Otóż od co najmniej kilkunastu (!) lat planowano, że Światowida będzie miała charakter zbiorczy, czyli będzie główną ulicą tej części Białołęki. Takie zapisy znalazły się w dokumentach planistycznych dotyczących budowy ul. Światowida. Już dzisiaj w tej części dzielnicy mieszka ponad 50 tysięcy mieszkańców i nadal, z uwagi choćby na obowiązujące plany miejscowe, budowane są nowe osiedla. Można się spodziewać, że po powstaniu linii tramwajowej i znacznie lepszym połączeniu z centrum Warszawy, deweloperzy jeszcze chętniej będą inwestowali w budowę nowych bloków. A zatem liczba mieszkańców nadal będzie rosła, a ruch na ulicy Światowida będzie się zwiększał. Każda jezdnia ul. Światowida będzie miała 10,5 metra szerokości, czyli dokładnie tyle, ile teraz ma jezdnia Światowida w jednym kierunku. Na tych 10,5 metrach zostaną wytyczone od dwóch do trzech pasów ruchu.
Przypomnę, że Zarząd Transportu Miejskiego (dzielnica nie jest inwestorem) wraz z budową linii tramwajowej będzie budował drugą nitkę ul. Światowida. Wszelkie niezbędne grunty na ten cel zostały już pozyskane. ZTM ma także wykonawcę linii tramwajowej, który wszedł już na teren budowy. Inwestycja tramwajowa postępuje bez żadnych opóźnień. Na mój wniosek, jako burmistrza Białołęki, w ciągu najbliższych miesięcy inwestor wprowadzi udoskonalenia projektu samej przebudowy ulicy Światowida, które nie wpłyną jednak znacząco na zakres tego, co pierwotnie było planowane.
Dwa pasy prosto i lewoskręty
Teraz trochę danych technicznych. Każda jezdnia ul. Światowida będzie miała 10,5 metra szerokości, czyli dokładnie tyle, ile teraz ma jezdnia Światowida w jednym kierunku. Na tych 10,5 metrach zostaną wytyczone od dwóch do trzech pasów ruchu, dość wąskie, bo miejscami będą miały tylko 3,2 metra szerokości. Przy skrzyżowaniach liczba pasów będzie się zmieniała w zależności od organizacji ruchu i jego natężenia.
Na nitce wschodniej (dobudowywanej) będą dwa pasy ruchu do jazdy na wprost oraz trzeci pas przy skrzyżowaniach jako lewoskręt. Dzięki likwidacji trzeciego pasa do jazdy na wprost na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami (zmiana w stosunku do pierwotnego projektu) z ciągu pieszo-rowerowego zostanie wydzielony oddzielny szeroki chodnik i ścieżka rowerowa. Nastąpi także weryfikacja przebiegu samej ścieżki rowerowej, co z pewnością przyczyni się m.in. do uratowania 200-letniego dębu, rosnącego przy ulicy Światowida w pobliżu ul. Ciołkosza, który pierwotnie mógł być wycięty.
Na nitce zachodniej (istniejącej) także będą dwa pasy ruchu do jazdy na wprost oraz trzeci pas przy skrzyżowaniach jako lewoskręt. Na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami trzeci pas zostanie przekształcony w ogólnodostępne miejsca parkingowe dla mieszkańców (istotna zmiana w stosunku do pierwotnego projektu).
Światowida - aleja reprezentacyjna
Informację o realizowanej inwestycji i planowanych udoskonaleniach przedstawi na najbliższej sesji rady dzielnicy (29 maja br.) przedstawiciel inwestora, czyli Zarządu Transportu Miejskiego.
To, co najważniejsze w tej inwestycji, to jednak budowa linii tramwajowej na początek do pętli przy ul. Mehoffera, później do Winnicy. Komunikacja szynowa ma stanowić trzon komunikacji do centrum dla mieszkańców tej części dzielnicy. Przebudowa ulicy Światowida jest pochodną tej ważnej dla większości mieszkańców Nowodworów i Tarchomina inwestycji. Zależy nam na zapewnieniu sprawnego poruszania się rowerem i samochodem po Tarchominie i Nowodworach, stworzenie z ul. Światowida reprezentacyjnej alei z dużą ilością zieleni oraz przede wszystkim szybkiego i bezkolizyjnego dojazdu do centrum komunikacją miejską.
Zbliżają się wybory
Jako burmistrz Białołęki nadal będę czynił wszelkie starania, aby mała, choć aktywna, grupa osób ukierunkowana jednoznacznie politycznie w kontekście zbliżających się wyborów samorządowych, krzycząca głównie na facebooku o "tarchostradzie", protestująca od lat przeciwko budowie tramwaju na Tarchomin i współdziałająca z "wybitnymi ekspertami w dziedzinie ekologii", opóźniającymi wiele ważnych inwestycji drogowych, jak np. budowę ulicy Marcina z Wrocimowic - nie storpedowała tej ważnej i oczekiwanej przez kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców inwestycji.
Linią tramwajową ze skrzyżowania ulic Światowida i Mehoffera pojedziemy z pewnością na wiosnę przyszłego roku a niedługo potem przebudowaną ulicą Światowida.
Piotr Jaworski
były burmistrz (2013-2016), wiceburmistrz (2010-2013) i radny Białołęki (2006-2010), www.piotrjaworski.waw.pl, www.facebook.com/DasienaBialolece