REKLAMA

Białołęka

drogi »

 

Tarchostrada - "obiektywizm" z czasów Stalina

  28 maja 2014

alt='Tarchostrada - "obiektywizm" z czasów Stalina'

W ostatnich tygodniach na łamach mediów, forów internetowych i portali społecznościowych rozgorzała dyskusja na temat planowanej przebudowy ul. Światowida związanej z powstaniem linii tramwajowej. Czy naprawdę Nowodworom i Tarchominowi potrzebna jest Światowida z dwoma jezdniami o szerokości ok. 10,5 m każda?

REKLAMA

Kilka dni temu, ku mojemu zaskoczeniu, w warszawskim dodatku do jednego z poczytnych ogólnopolskich dzienników można było przeczytać: "Powstanie prospekt jak za czasów Stalina, a nie reprezentacyjna aleja - protestują mieszkańcy Tarchomina... Tarchostrada: protest facebookowy czy rzeczywisty? Na spotkaniu 40 osób Tarchostrada: protest facebookowy czy rzeczywisty? Na spotkaniu 40 osób
Podczas gdy prace na budowie linii tramwajowej na Tarchominie stają się coraz bardziej zaawansowane, coraz głośniej dyskutuje się o tym, że poszerzenie ulicy Światowida zniszczy okolicę. Powstała nawet adekwatna nazwa: Tarchostrada.
ich lokalna ulica między blokami zmieni się niemal w autostradę...".

Wyznaję zasadę, że każdy samorząd terytorialny jest po to, aby realizować postulaty mieszkańców i wsłuchiwać się w ich zdanie. Współdziałanie i komplementarność aktywności obywateli i instytucji publicznych stanowiącą jeden z fundamentów demokratycznego państwa prawa wyrażoną w preambule do Konstytucji RP. Zacząłem się więc zastanawiać, gdzie jest ten dramatyczny protest, w którym przypomina się nawet tak potwornego zbrodniarza, jakim był Stalin.

Gdzie ta autostrada? Do urzędu dzielnicy nie wpłynął żaden protest podpisany przez więcej niż jedną osobę dotyczący rzekomego stworzenia z ulicy Światowida "autostrady".

Teraz kilka obiektywnych faktów. Do 27 maja br. do urzędu dzielnicy nie wpłynął żaden protest podpisany przez więcej niż jedną osobę dotyczący rzekomego stworzenia z ulicy Światowida "autostrady". Miałem natomiast okazję kliknąć "lubię to" na facebooku, podobnie jak około 500 osób, na profilu "Nie dla autostrady Światowida". Przecież jako burmistrz Białołęki nie mogę nie zgodzić się ze stwierdzeniem "Jeśli nie zgadzasz się z przebudową Światowida w autostradę ta strona jest dla Ciebie". Oczywiste, że się na to nie zgadzam - choć nigdy nie słyszałem o takim pomyśle. Autostrada to przecież droga o ograniczonej dostępności, zaprojektowana i zbudowana w celu zapewnienia bezpiecznego, szybkiego, płynnego ruchu pojazdów. Drogi tej klasy pozbawione są kolizyjnych skrzyżowań, sygnalizacji świetlnej, chodników czy przejść dla pieszych. Na autostradzie obowiązuje zakaz ruchu poprzecznego, zawracania, zatrzymywania się na pasie awaryjnym, poruszania się pieszo i na rowerach. Przecież to nielogiczne, aby w pasie drogowym ulicy Światowida zlikwidować skrzyżowania i zakazać poruszania się pieszo i na rowerach. Na swoim prywatnym profilu na facebooku miałem także okazję poczytać o "szczycie głupoty", "kłamstwach", "tarchostradzie" i innych niemerytorycznych i propagandowych stwierdzeniach. Podobno wprowadziłem nawet cenzurę usuwając z profilu kilku hejterów. Powstrzymałem się z głównym prowodyrem całego tego zamieszania - radnym Wspólnoty Samorządowej "Gospodarność" Wojciechem Tumaszem.

To tyle sarkazmu - teraz bardziej rzeczowo.

Zapraszamy na zakupy

Mieszka tu 50 tys. ludzi

Otóż od co najmniej kilkunastu (!) lat planowano, że Światowida będzie miała charakter zbiorczy, czyli będzie główną ulicą tej części Białołęki. Takie zapisy znalazły się w dokumentach planistycznych dotyczących budowy ul. Światowida. Już dzisiaj w tej części dzielnicy mieszka ponad 50 tysięcy mieszkańców i nadal, z uwagi choćby na obowiązujące plany miejscowe, budowane są nowe osiedla. Można się spodziewać, że po powstaniu linii tramwajowej i znacznie lepszym połączeniu z centrum Warszawy, deweloperzy jeszcze chętniej będą inwestowali w budowę nowych bloków. A zatem liczba mieszkańców nadal będzie rosła, a ruch na ulicy Światowida będzie się zwiększał. Każda jezdnia ul. Światowida będzie miała 10,5 metra szerokości, czyli dokładnie tyle, ile teraz ma jezdnia Światowida w jednym kierunku. Na tych 10,5 metrach zostaną wytyczone od dwóch do trzech pasów ruchu.

Przypomnę, że Zarząd Transportu Miejskiego (dzielnica nie jest inwestorem) wraz z budową linii tramwajowej będzie budował drugą nitkę ul. Światowida. Wszelkie niezbędne grunty na ten cel zostały już pozyskane. ZTM ma także wykonawcę linii tramwajowej, który wszedł już na teren budowy. Inwestycja tramwajowa postępuje bez żadnych opóźnień. Na mój wniosek, jako burmistrza Białołęki, w ciągu najbliższych miesięcy inwestor wprowadzi udoskonalenia projektu samej przebudowy ulicy Światowida, które nie wpłyną jednak znacząco na zakres tego, co pierwotnie było planowane.

REKLAMA

Dwa pasy prosto i lewoskręty

Teraz trochę danych technicznych. Każda jezdnia ul. Światowida będzie miała 10,5 metra szerokości, czyli dokładnie tyle, ile teraz ma jezdnia Światowida w jednym kierunku. Na tych 10,5 metrach zostaną wytyczone od dwóch do trzech pasów ruchu, dość wąskie, bo miejscami będą miały tylko 3,2 metra szerokości. Przy skrzyżowaniach liczba pasów będzie się zmieniała w zależności od organizacji ruchu i jego natężenia.

Na nitce wschodniej (dobudowywanej) będą dwa pasy ruchu do jazdy na wprost oraz trzeci pas przy skrzyżowaniach jako lewoskręt. Dzięki likwidacji trzeciego pasa do jazdy na wprost na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami (zmiana w stosunku do pierwotnego projektu) z ciągu pieszo-rowerowego zostanie wydzielony oddzielny szeroki chodnik i ścieżka rowerowa. Nastąpi także weryfikacja przebiegu samej ścieżki rowerowej, co z pewnością przyczyni się m.in. do uratowania 200-letniego dębu, rosnącego przy ulicy Światowida w pobliżu ul. Ciołkosza, który pierwotnie mógł być wycięty.

Na nitce zachodniej (istniejącej) także będą dwa pasy ruchu do jazdy na wprost oraz trzeci pas przy skrzyżowaniach jako lewoskręt. Na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami trzeci pas zostanie przekształcony w ogólnodostępne miejsca parkingowe dla mieszkańców (istotna zmiana w stosunku do pierwotnego projektu).

REKLAMA

Światowida - aleja reprezentacyjna

Informację o realizowanej inwestycji i planowanych udoskonaleniach przedstawi na najbliższej sesji rady dzielnicy (29 maja br.) przedstawiciel inwestora, czyli Zarządu Transportu Miejskiego.

To, co najważniejsze w tej inwestycji, to jednak budowa linii tramwajowej na początek do pętli przy ul. Mehoffera, później do Winnicy. Komunikacja szynowa ma stanowić trzon komunikacji do centrum dla mieszkańców tej części dzielnicy. Przebudowa ulicy Światowida jest pochodną tej ważnej dla większości mieszkańców Nowodworów i Tarchomina inwestycji. Zależy nam na zapewnieniu sprawnego poruszania się rowerem i samochodem po Tarchominie i Nowodworach, stworzenie z ul. Światowida reprezentacyjnej alei z dużą ilością zieleni oraz przede wszystkim szybkiego i bezkolizyjnego dojazdu do centrum komunikacją miejską.

Zbliżają się wybory

Jako burmistrz Białołęki nadal będę czynił wszelkie starania, aby mała, choć aktywna, grupa osób ukierunkowana jednoznacznie politycznie w kontekście zbliżających się wyborów samorządowych, krzycząca głównie na facebooku o "tarchostradzie", protestująca od lat przeciwko budowie tramwaju na Tarchomin i współdziałająca z "wybitnymi ekspertami w dziedzinie ekologii", opóźniającymi wiele ważnych inwestycji drogowych, jak np. budowę ulicy Marcina z Wrocimowic - nie storpedowała tej ważnej i oczekiwanej przez kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców inwestycji.

Linią tramwajową ze skrzyżowania ulic Światowida i Mehoffera pojedziemy z pewnością na wiosnę przyszłego roku a niedługo potem przebudowaną ulicą Światowida.

Piotr Jaworski
były burmistrz (2013-2016), wiceburmistrz (2010-2013) i radny Białołęki (2006-2010), www.piotrjaworski.waw.pl, www.facebook.com/DasienaBialolece

.
 

REKLAMA

Komentarze (149)

# Misiowiec

28.05.2014 10:32

Powiedzmy sobie szczerze - druga jezdnia powstać nie musi, bo nie jest konieczna. Powstanie, bo głupio się przyznać, że wykupiono grunty, wywalono myjnię i bazar (ktoś by się zaczął czepiać o wydane środki).

# xxx

28.05.2014 10:37

#Misiowiec napisał(a) 28.05.2014 10:32
Powiedzmy sobie szczerze - druga jezdnia powstać nie musi, bo nie jest konieczna. Powstanie, bo głupio się przyznać, że wykupiono grunty, wywalono myjnię i bazar (ktoś by się zaczął czepiać o wydane środki).

Druga jezdnia powstaje z powodu wieloletnich protestów przeciwko budowie tramwaju. Zdecydowano się budować linię tramwajową ze specustawy drogowej, żeby łatwiej radzić sobie z wykupieniem gruntów, bo nie ma specustawy tramwajowej. Gdyby nie ten fortel, tramwaj nigdy by nie powstał, ale w związku z tym trzeba zbudować nową ulicę.

# jaa

28.05.2014 10:38

Amen Panie Burmistrzu, dziękuję za wyjaśnienie :) niech pieniacz p. Tumasz raz na zawsze zniknie z warszawskiego samorządu. NIE dla pieniacza i prowodyra konflików na Białołęce

REKLAMA

# kobra

28.05.2014 10:48

No kiler3 i niechcemyautostrady
Do dzieła !

# prawda

28.05.2014 10:54

BRAWO! BRAWO! W końcu ktoś napisał prawdę o tych dupkach co blokują inwestycje w naszej dzielnicy: "grupa osób ukierunkowana jednoznacznie politycznie w kontekście zbliżających się wyborów samorządowych, krzycząca głównie na facebooku o "tarchostradzie", protestująca od lat przeciwko budowie tramwaju na Tarchomin i współdziałająca z "wybitnymi ekspertami w dziedzinie ekologii", opóźniającymi wiele ważnych inwestycji drogowych, jak np. budowę ulicy Marcina z Wrocimowic - nie storpedowała tej ważnej i oczekiwanej przez kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców inwestycji."

# tymczas

28.05.2014 11:05

Po pierwsze.
Mam gdzieś politykę. Jestem osobą dorosłą i poważaną i jako taką chciałbym być taktowaną. Tymczasem wzorem polityków wyższego szczebla jestem traktowany niepoważnie. Mam zatem nadzieję, że w najbliższych wyborach samorządowych wszyscy politycy poniosą klęskę.
Po drugie.
Obowiązek informacyjny spoczywa na urzędnikach. To nie pierwsza sprawa kiedy urzędnicy uważają, że mieszkańcy zdania nie mają.
Po trzecie. W decyzji nr 281 jest wyraźnie napisane, że ulica ma być 3 pasowa zwężona miejscami do 2 pasów. Proszę więc ze mnie z innych nie robić idiotów.
Po czwarte. Wszyscy dobrze wiedzą, że te 3 pasy będę niewykorzystane i że to zwykłe marnotrawienie publicznych pieniędzy. Nie po raz pierwszy zresztą.

REKLAMA

# Misiowiec

28.05.2014 11:10

#xxx napisał(a) 28.05.2014 10:37
Druga jezdnia powstaje z powodu wieloletnich protestów przeciwko budowie tramwaju. Zdecydowano się budować linię tramwajową ze specustawy drogowej, żeby łatwiej radzić sobie z wykupieniem gruntów, bo nie ma specustawy tramwajowej. Gdyby nie ten fortel, tramwaj nigdy by nie powstał, ale w związku z tym trzeba zbudować nową ulicę.

Bajki piszesz waść :) Wystarczyło dać obok linii tramwajowej na zewnątrz chodnik i drogę rowerową - nie trzeba byłoby robić żadnych wyburzeń.

# Śmiech

28.05.2014 11:19

uśmiąlem się Swiatowida reprezentacyjną aleją Białołęki -zieleń tu i tam i mnóstwo nieczystości po sianokosach -trawę zbierają na kiszonkę a śmieci pozostają.

# Śmiech

28.05.2014 11:21

Uśmiąlem się. Swiatowida reprezentacyjną aleją Białołęki -zieleń tu i tam i mnóstwo nieczystości po sianokosach -trawę zbierają na kiszonkę a śmieci pozostają.

REKLAMA

# baba

28.05.2014 11:24

Powinien powstać tramwaj wzdłuż Modlińskiej do Żerania - takie chyba były kiedyś plany? O metrze nie marzę, bo może nasze wnuki je zobaczą. Ale w sumie skąd ma się zaczynać i na czym kończyć ta poszerzona ulica Światowida? Bo na razie to korkuje się Myśliborska do mostu, a Odkryta i Nowodworska stały się alternatywą dla Modlińskiej i ruch jest jak na autostradzie. Nie wiem, co ta poszerzona Światowida tu zmieni. Ludzie i tak będą omijać światła, czyli Odkrytej się nie odciąży, Myśliborska będzie się korkować tak jak teraz i będzie dalej ten sam cyrk żeby wjechać na most.

# Mieszkanka

28.05.2014 11:37

Nasza akcja nie ma nic wspólnego z blokowaniem ulicy Marcina z Wrocimowic. Jednak potwierdziło się, ze ten portal jest narzędziem w ręku Ratusza, megaupolityczniony, propagandowy i nieobiektywny a zarzuca sie upolitycznienie akcji MIESZKAŃCÓW. Artykuł stronniczy, jak zwykle pełen nieuprawnionych i kłamliwych zarzutów. Mam nadzieję, ze mieszkańcy Pana rozliczą Panie Burmistrzu, działa Pan tylko na naszą szkodę. A ten czarny PR i tak nie zaszkodzi akcji, bo w świat poszło jak sprawa wygląda NAPRAWDĘ.

# Mieszkanka

28.05.2014 11:39

Nasza akcja nie ma nic wspólnego z blokowaniem ulicy Marcina z Wrocimowic. Jednak potwierdziło się, ze ten portal jest narzędziem w ręku Ratusza, megaupolityczniony, propagandowy i nieobiektywny a zarzuca sie upolitycznienie akcji MIESZKAŃCÓW. Artykuł stronniczy, jak zwykle pełen nieprawdziwych zarzutów. Mam nadzieję, ze mieszkańcy Pana rozliczą Panie Burmistrzu, działa Pan tylko na naszą szkodę. A ten czarny PR i tak nie zaszkodzi akcji, bo w świat poszło jak sprawa wygląda NAPRAWDĘ.

REKLAMA

# Mieszkanka

28.05.2014 11:40

Nasza akcja nie ma nic wspólnego z blokowaniem ulicy Marcina z Wrocimowic. Jednak potwierdziło się, ze ten portal jest narzędziem w ręku Ratusza, megaupolityczniony, propagandowy i nieobiektywny a zarzuca sie upolitycznienie akcji MIESZKAŃCÓW. Artykuł stronniczy, jak zwykle pełen nieuprawnionych i kłamliwych zarzutów. Mam nadzieję, ze mieszkańcy Pana rozliczą, działa Pan tylko na naszą szkodę. A ten czarny PR i tak nie zaszkodzi akcji, bo w świat poszło jak sprawa wygląda NAPRAWDĘ.

# Mieszkanka

28.05.2014 11:45

Szanowny Panie, napisał Pan, ze protestujemy od lat przeciwko tramwajowi na Tarchomin, a to wierutne kłamstwo, bo grupa działa od nie dawna i nawet przez chwilę nikt nie był przeciwko tramwajowi, tylko przeciwko poszerzeniu Światowida w wariancie inwestora! Jesteśmy za tramwajem a ulice wystarczy poszerzyć 2x2 a nie 2x3. To ciągłe szkalowanie zamiast rzeczowej retoryki i dialogu stawia Pana w jak najgorszym świetle a te kłamliwe kalumnie rzucane na mieszkańców można spokojnie zaskarżyć w Sądzie.

# tymczas

28.05.2014 11:50

#Mieszkanka napisał(a) 28.05.2014 11:37
Jednak potwierdziło się, ze ten portal jest narzędziem w ręku Ratusza,

Dodam, że problemy zgłaszane redakcji listownie nie są publikowane.

REKLAMA

# Mieszkanka

28.05.2014 11:54

Nasza akcja nie ma nic wspólnego z blokowaniem ulicy Marcina z Wrocimowic. Poza tym nikt z nas nie protestuje przeciwko tramwajowi. Dlaczego dla Pana narzędziem walki są kłamstwa zamiast rzeczowe argumenty? Cały czas rzuca Pan nieprawdziwe oskarżenia, pluje na nas a nawet nie miał Pan odwagi spotkać się z nami w Ratuszu i porozmawiać? na spotkaniu byli tez mieszkańcy, którzy nie mają profilu na Facebooku, wieloletni mieszkańcy Białołęki. To tak się nas traktuje? Umniejszając nas i szczując na nas ludzi nieprawdziwymi zarzutami?

# taktak

28.05.2014 11:58

Panie Tumasz- został pan wywołany do tablicy, zadanie dla pana Ustalenie żródła o 6 pasowej Swiatowida/ wydaje mi się , że o tym pisał urzędnik Ratusza/

# mieszkaniec_

28.05.2014 12:04

Ekoterroryści widzę w doskonałej formie.
Prawda jest taka, że 99% mieszkańców CHCE jak najszerszej ul. Światowida i tramwaju do samego końca tej ulicy. A ta grupa krzykaczy (udzielających się tutaj nad wyraz często) zapewne nawet na Tarchominie/Nowodworach nie mieszka i mieszkańców ma gdzieś. Niech się duszą w smrodzie i ciągłych korkach, nie ich problem, ważna jest walka polityczna.
Mieszkam na Nowodworach i nie znam osobiści absolutnie NIKOGO kto miałby coś przeciw poszerzeniu Światowida.

 niechcemyautostrady

28.05.2014 12:09

Panie Burmistrzu, przepraszam ale nie ma sensu dyskutować z kimś kto uprawia politykę zamiast służyć i dobrze gospodarzyć mieszkańcom.
#mieszkaniec - a jakie masz korki na Nowodworach czy Tarchominie? Oświeć mnie bo chyba ja mam za słabe okulary - co więcej bardzo często jeżdżę Światowida w godzinach porannego szczytu. Jakie korki ?

# gość

28.05.2014 12:10

Mieszkam na Tarchominie i każdy kto się dowiaduje o sześciopasmówce łapie się za głowę... Nie wiem skąd ta pewność, że 99% mieszkańców, chce degradacji swojej przestrzeni do życia.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno
Kup bilet

REKLAMA

City Break
City Break

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA