REKLAMA

Białołęka

drogi »

 

Tarchostrada: protest facebookowy czy rzeczywisty? Na spotkaniu 40 osób

  18 maja 2014

alt='Tarchostrada: protest facebookowy czy rzeczywisty? Na spotkaniu 40 osób'
Zieleń przy Erazma z Zakroczymia zostanie wkrótce zastąpiona przez asfalt.

Podczas gdy prace na budowie linii tramwajowej na Tarchominie stają się coraz bardziej zaawansowane, coraz głośniej dyskutuje się o tym, że poszerzenie ulicy Światowida zniszczy okolicę. Powstała nawet adekwatna nazwa: Tarchostrada.

REKLAMA

Czym będzie Tarchostrada? Drogą głównie dla samochodów, szeroką i głośną, przy której będą żyć mieszkańcy Tarchomina i Nowodoworów. W hałasie i smrodzie spalin. Dlatego właśnie od kilku tygodni po dzielnicy krąży petycja:

"Do tej pory naszą czujność uśpiły zapewnienia urzędników, że budowany jest tramwaj, na który bardzo czekamy - piszą mieszkańcy w liście skierowanym do prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz. - Oczy otworzyła nam przeprowadzona niedawno wycinka drzew wzdłuż ul. Światowida (o mało co nie zostałby ścięty wiekowy dąb). Dowiadując się o planach tak dużego poszerzenia ulicy Światowida (trzy razy więcej pasów ruchu niż obecnie), zastanawiamy się, czy w zupełności nie wystarczyłyby dwa pasy w każdym kierunku (...).

Chcielibyśmy, by docelowa droga miała także węższe pasy, co naturalnie ograniczałoby skłonność do szybkiej jazdy. Docelowy układ mógłby posiadać pas zewnętrzny szerokości 3 m, by mogły nim jechać autobusy oraz wewnętrzny o szerokości 2,5 metra do wyprzedzania przez samochody. Proponujemy wstrzymanie budowy drugiej jezdni Światowida i powrócenie do jej budowy po przygotowaniu projektu spełniającego oczekiwania mieszkańców".

Dwa pasy prosto. Trzeci do skrętu w lewo

Dlaczego poszerzenie Światowida nie podoba się części mieszkańców? Co konkretnie jest w projekcie?

- Każda jezdnia ul. Światowida będzie miała 10,5 m szerokości, czyli dokładnie tyle, ile teraz ma jezdnia Światowida w jednym kierunku - wyjaśnia Bernadeta Włoch-Nagórny, rzeczniczka białołęckiego urzędu. - Na tych 10,5 m zostaną wytyczone 2-3 pasy ruchu, dość wąskie, bo miejscami będą miały tylko 3,2 m szerokości. Przy skrzyżowaniach liczba pasów będzie się zmieniała w zależności od organizacji ruchu i jego natężenia. Na nitce budowanej będą 2-3 pasy, z których jeden będzie przechodził w lewoskręt. Na nitce istniejącej jezdnia będzie miała na fragmentach wytyczone trzy pasy ruchu z przeznaczeniem jednego pasa na lewoskręty oraz wyznaczonym przy skrzyżowaniach pasem do prawoskrętu. Dzięki temu skrzyżowania będą umożliwiały bezproblemowe zjazdy na drogi lokalne. Nie na całym odcinku Światowida w kierunku Nowodworów istnieje możliwość wyznaczenia trzech pasów ruchu, ale tam gdzie zostaną one wyznaczone, tylko dwoma będzie można poruszać się bezkolizyjnie na wprost, nie narażając się na wjazd na pasy służące do skręcania. Zgodnie z obowiązującymi obecnie standardami Światowida będzie miała chodniki i ścieżkę rowerową oddzielone od jezdni pasem zieleni. Torowisko zostanie usytuowane w pasie pomiędzy jezdniami.

Zapraszamy na zakupy

Nowi mieszkańcy, stare plany

Ulica Światowida poszerzana jest w oparciu o plany sprzed lat. Wówczas nie było mowy o tramwaju. Było wiele lat na zmiany, jednak problem polega na tym, że mieszkańcy na co dzień nie interesują się działaniami władz i najczęściej budzą się, gdy jest już za późno. Tym razem - jak przekonują organizatorzy protestu - zmiany można przeprowadzić, bo chociaż trwa budowa tramwaju, to przetargu na ulicę jeszcze nie ogłoszono i ten etap inwestycji należy wstrzymać.

REKLAMA

W internecie wielka wrzawa

Większość mieszkańców wydaje się w ogóle nie wiedzieć, że przy okazji budowy linii tramwajowej powstanie druga jezdnia Światowida. A kiedy już się dowiadują, zdają się być przeciwni. Głównie w internecie, gdzie dają odpust niezadowoleniu.

- Po co poszerzać ulicę, która się nie korkuje i przy której powstaje tramwaj? - to powszechna opinia, zwłaszcza na Nowodworach. - Na Tarchominie niewielkie, 300-metrowe korki tworzą się w porannym szczycie przy skrzyżowaniu z Myśliborską. Wpuszczenie na skrzyżowanie trzykrotnie większej liczby samochodów poskutkuje przecież zwiększeniem tłoku, a nie jego rozładowaniem.

Pojawiają się też komentarze broniące inwestycji: - Szeroka Światowida w połączeniu z Mehoffera Bis w przyszłości jest OK. Także w razie wypadku na Modlińskiej.

REKLAMA

W realu zaledwie 40 osób

Przedstawiciele ZTM nie przybyli na spotkanie w urzędzie dzielnicy, zorganizowane przez Jacka Jackowskiego (organizatora protestu) i radnego Wojciecha Tumasza, tłumacząc się czasochłonnymi konsultacjami społecznymi w sprawie II linii metra, ale nadesłali dokładny projekt, któremu przyglądało się ok. 40 mieszkańców. Pełen szerokich pasów ruchu, z drogą rowerową biegnącą ogromnym łukiem dookoła pętli tramwajowej i likwidacją większości lewoskrętów przy wyjazdach z osiedli wzbudził powszechną dezaprobatę. Zwracano uwagę na to, że "miejscami dość wąskie" pasy o szerokości 3,2 m są znacznie szersze, niż pasy na jezdniach zbiorczych na Zachodzie, a jazda na wprost z pasa do lewoskrętu powinna być fizycznie niemożliwa. W projekcie na przedłużeniu większości lewoskrętów jest zamalowany liniami pas asfaltu, który może być wykorzystywany do nielegalnego wyprzedzania na skrzyżowaniach.

Obecni na spotkaniu mieszkańcy dopiero teraz dowiedzieli się, że decyzja środowiskowa przewiduje 4-metrowe ekrany akustyczne przy podstawówce na Erazma z Zakroczymia. Nie wiadomo, czy zostaną one zbudowane, bo od czasu wydania decyzji normy hałasu zostały zmniejszone.

- Dlaczego nie było konsultacji w tej sprawie? - pytali mieszkańcy. - To inwestycja tylko dla samochodów!

- To kolejny w Warszawie przykład działania wbrew strategii zrównoważonego transportu - skomentowała Joanna Erbel, socjolożka i aktywistka działająca na rzecz tworzenia przyjaznych ludziom przestrzeni miejskich. - Potrzeby całego społeczeństwa znowu przegrywają z domniemaną wygodą kierowców. To, co jest teraz potrzebne, to determinacja w walce o przestrzeń publiczną. Każda wygrana inicjatywa tego typu jest zyskiem dla całej Warszawy. Być może trzeba stworzyć szeroki front przeciwko niszczeniu przestrzeni miejskiej przez "autostrady", bo przed podobnymi problemami stoją także inne dzielnice.

Protest opóźni tramwaj o dwa lata?

A co z tramwajami? Tutaj panuje pełna zgoda. Tramwaju chcą wszyscy. Ponieważ prowadzona przez Zarząd Transportu Miejskiego inwestycja obejmuje zarówno linię tramwajową, jak i drugą jezdnię, pojawiają się wątpliwości: czy wstrzymanie budowy jezdni nie oznacza zaprzestania prac na budowie oczekiwanej linii tramwajowej?

- To nie jest inwestycja prowadzona przez dzielnicę, ale mogę powiedzieć, że wstrzymanie budowy drugiej jezdni oznaczałoby dwuletnie opóźnienie w oddaniu do użytku linii tramwajowej - mówi wiceburmistrz Białołęki Piotr Smoczyński. - Zarówno decyzja środowiskowa, jak i pozwolenie na budowę dotyczą całej inwestycji. Przy założeniu, że wniosek mieszkańców zostałby przyjęty, odbiory techniczne samej linii tramwajowej byłyby niemożliwe, bo budowa nie byłaby formalnie ukończona. Otrzymanie nowej decyzji środowiskowej potrwałoby 1,5 roku a nowego pozwolenia na budowę kolejnych sześć miesięcy. W rezultacie mielibyśmy przez dwa lata rozkopaną ulicę i nie byłoby tramwaju.

- Obecnie nie ma możliwości zmiany zakresu inwestycji na Tarchominie - dodaje rzeczniczka ZTM Magdalena Potocka. - ZTM jest zobowiązany realizować inwestycję zgodnie z prawomocną decyzją ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - przyp. red.) oraz obowiązującymi decyzjami administracyjnymi.

Inne zdanie na ten temat ma radny Wojciech Tumasz, działacz SISKOM.
- Inwestycja podzielona jest na etapy: obecnie trwa budowa tramwaju, zaś szczegółowe projektowanie drugiej jezdni Światowida jeszcze trwa, a wykonawca będzie znany najwcześniej jesienią - mówi radny. - Więc jeśli przyjąć, że inwestycja może zostać oddana do użytku tylko w całości (tramwaj i szeroka ulica), to niemożliwe będzie uruchomienie linii tramwajowej przed zakończeniem budowy ul. Światowida, co nastąpi najwcześniej pod koniec 2015 r. Niemożliwe byłoby także uruchamianie częściowe kolejnych odcinków tramwaju (przystanek po przystanku) z użyciem rozjazdu nakładkowego, jak deklarują władze miasta. W rzeczywistości inwestor będzie występował o częściowe pozwolenie na użytkowanie w drodze zgłoszenia - dla linii tramwajowej, podczas gdy prace drogowe przy Światowida nadal będą jeszcze trwały i brak jezdni nie zagrozi uruchomieniu tramwaju - podsumowuje Tumasz.

Targowa będzie węższa

14 maja władze Warszawy ogłosiły, że jedna z głównych ulic miasta - Targowa - stanie się bardziej przyjazna dla pieszych (jezdnie zostaną zwężone do przekroju 2 x 2 i pojawi się więcej przejść).

Zdaniem władz miasta węższa Targowa to dobry pomysł, podobnie jak szersza Światowida. Czy ktoś potrafi zrozumieć filozofię warszawskich planistów? Czekamy na opinie: redakcja@gazetaecho.pl.

KG, oko

 

REKLAMA

Komentarze (374)

# oburzona

18.05.2014 16:03

Nieważne, że absurdalna; nieważna, że niechciana; nieważna, że kosztowna, że ZAPLANOWANA, ku chwale i pamięci naszych władz.... Przypominamy, że zbliżają się wybory samorządowe, rozliczymy naszych burmistrzów i radnych za podejmowane działania....

# oburzona

18.05.2014 16:06

Miejscami siedem pasów ruchu! Na osiedlu zamieszkanym głównie przez ludzi z dziećmi, ludzi ceniącymi SPOKÓJ, aktywny wypoczynek i fakt, iż Tarchomin był do tej pory miejscem przyjaznym LUDZIOM (a nie SAMOCHODOM)..... Komu na tym zależy? Kto na tym zarobi????

# abc

18.05.2014 16:17

#oburzona napisał(a) 18.05.2014 16:03
Nieważne, że absurdalna; nieważna, że niechciana; nieważna, że kosztowna, że ZAPLANOWANA, ku chwale i pamięci naszych władz....

Czy kupując mieszkanie spojrzałaś chociaż raz na studium?

REKLAMA

# mario2

18.05.2014 16:22

Od początku było wiadome, że krzykaczom nie uda się zablokować inwestycji. I dobrze. Zdecydowane tak dla poszerzenia ul. Światowida. Żal takich mieszkańców co nie interesują się losem dzielnicy i jak trzeba to nie pojawiają się na konsultacjach. I niech nie pieniają że o nich nie wiedzieli, bo ja np. wiedziałem i byłem świadomy poszerzenia ul. Światowida. P.S. W piątkowej maskaradzie-spotkaniu poparcia dla p. Tumasz nie chciałem brać udziału

# DUŻA ULICA

18.05.2014 16:30

Światowida powinna być najszersza jak tylko się da. W końcu skończą się korki i zatory. Ulica ma prowadzić szybko na most północny i do modlińskiej. Oby nie udało się zablokować budowy - skansen chcą zrobić z tarchomina łośki.

# antykit

18.05.2014 16:34

fakt ze droga rowerowa bez pomysłu ale reszta jest ok. 40 osób zablokuje dzielnice za 2 trzy lata ciekawe co beda mowic o korkach ?? no i ciekawe czy zwroca mi za czas stracony podczas gdy moj samochód będzie zanieczyszczał powietrze spalinami w jednym miejscu kumulując w smog z inymi :D Joanna Erbel protestuje wszędzie gdzie sie da . Wprowadzając sie tu na Tarchomin wszyscy wiedzieli po co jest ten pas wolny wszyscy wiedzieli ze bedzie szeroka ulica bo ktoś pomyslał ze ta dzielnica sie bedzie rozwijać. A teraz 40 osób obudziło sie . Od 93 roku wiadomo mi ze taka ulica tu będzie i moim znajomym też wiec te 40 osób niech nie protestuje za mnie bo sobie tego nie życzę. Załęże profil na fb TAK DLA SZEROKIEJ JEZDNI NA TARCHO . Zakład ze bede miał wieksze poparcie niz te zielone ludki ??

REKLAMA

# WOW!

18.05.2014 16:39

Jak przystało na zwolenniczkę zrównoważonego transportu, Joanna Erbel na spotkanie przyjechała rowerem.
W takich butach?

# tak dla ulicy

18.05.2014 16:51

wyszło szydło z worka
Od początku wiedziałem że to "putinowska" propaganda z tym protestem.

# z metropolii

18.05.2014 17:28

antykit - ten szeroki pas miał być pod metro - tego pewnie nie chcesz pamiętać, prawda jest taka , że wiesniactwo chce zabetonować wszystko co się da- oni się brzydzą zelenią, trawą drzewami - bo tego mieli pod dostatkiem tak że słoma im wchodziła do chałupy nie mówiąc już o gumiakach

REKLAMA

# sboy5

18.05.2014 17:54

kilkanascie osob przeciwne inwestycji i tworzace znaczny szum imformacyjny w
sieci. Jakie cale spoleczenstwo? jakim prawem killa osob wypowiada sie za cale spoleczenstwo? TAK dla inwestycji. koniec i kropka.

# peter

18.05.2014 18:36

Nie oglądać się za pieniactwem, tylko ogłaszać przetarg na wykonawcę przebudowy ul. Światowida. To tyle w tym temacie

# gość

18.05.2014 19:13

Na spotkaniu było 50 osob a nie 40, na fanpage'u jest już ok. 350 osób, petycję podpisało także wielu Tarchominian, którzy nie "lajkują" na fejsie, ale dzięki tej akcji dowiedzieli się, jak naprawdę ma wyglądać inwestycja zwana "tramwajem na Tarchomin". Mówienie o kilkunastu osobach jest zwykłym kłamstwem.

REKLAMA

# cobra22

18.05.2014 19:41

tak zablokujcie projekt,za tramwaj(jego brak)Tarchomin was na wyborach rozliczy

# fafa

18.05.2014 20:13

O tak, nie 40 a 50 osób. Jest to ogromna różnica i należy to podkreślać. Ci protestujący są żenujący. Żałosne

# J-23

18.05.2014 20:28

Jeśli Pan Tumasz chce w ten sposób budować kampanię wyborczą to chyba
zaszedł za daleko i w niewłaściwym kierunku.

REKLAMA

# kobra

18.05.2014 20:39

Jest takie powiedzenie "Psy szczekają , karawana jedzie dalej" . I tak będzie
w tym przypadku . Dość już mieszania przy tej inwestycji.

# mieszkanka

18.05.2014 21:18

Nie chodzi o blokowanie tramwaju. Tej inwestycji już zatrzymać się nie da i nikt do tego nie dąży. Protestujący chcą, aby rozbudowa Światowida odbyła sie w wariancie 2x2 a nie 2x3. Naprawdę warto zapoznać się z argumentami protestujących zamiast ich wciąż wyśmiewać i szkalować. Szkoda, że nikt z Szanownych na forum nie pofatygował się na piątkowe spotkanie i nie podjął dyskusji w realu...

# oHolender

18.05.2014 21:39

@WOW!
A co jest dziwnego w jeździe rowerem w takich butach?

REKLAMA

# fafa

18.05.2014 22:00

#mieszkanka napisał(a) 18.05.2014 21:18
Nie chodzi o blokowanie tramwaju. Tej inwestycji już zatrzymać się nie da i nikt do tego nie dąży. Protestujący chcą, aby rozbudowa Światowida odbyła sie w wariancie 2x2 a nie 2x3. Naprawdę warto zapoznać się z argumentami protestujących zamiast ich wciąż wyśmiewać i szkalować. Szkoda, że nikt z Szanownych na forum nie pofatygował się na piątkowe spotkanie i nie podjął dyskusji w realu...
Szanowna mieszkanko, decyzja środowiskowa oraz ZRID zostały wydane dla przebudowy ul. Światowida w wariancie 2x3 i tego już nie można zmienić. Ponieważ inwestycja została już przygotowana. Trzeba było wcześniej zainteresować się.

# gdd

18.05.2014 22:19

Ciekawe, jak cztery lata temu kupowałem mieszkanie na Białołece to wiedziałem o planach poszerzenia Światowida i wybrałem mieszkanie w takim miejscu aby mi to nie przeszkadzało....
Zastanawia mnie też czy ta Pani, jeżdżąca w szpilkach na rowerze, mieszka na Białołęce czy też chce się tylko pokazać.
Ulicą Światowida mam dojechać do domu, na spacery chodzę nad Wisłę, jakoś nie wyobrażam sobie aby Światowida mogła by być atrakcją spacerową albo deptakiem, a takie jest chyba marzenie protestujących :)
Przy okazji, może protestujący załatwią mi łatwiejsze dojście nad Wisłę, między Grzymalitów a Odkrytą 1 nie ma żadnego dojścia do wału. Zamknięte osiedla odcięły na tej wysokości dostęp do fajnych terenów rekreacyjnych....
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA