Połączenie Ostródzkiej i Głębockiej gotowe do końca wakacji?
3 lipca 2014
Dla jednych doskonała, dla innych nienajlepsza wiadomość: ogłoszono przetarg na budowę Współczesnej, a to oznacza, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, ulica powstanie do końca wakacji.
- Aby ograniczyć prędkość, zainstalowane zostaną progi zwalniające. Przy skrzyżowaniu z Ostródzką pojawi się też zatoka autobusowa (dla linii N11, 132 i 134). Budowa potrwa krótko. Zgodnie ze specyfikacją przetargową, zakończenie robót oraz dopuszczenie ulicy do ruchu ma nastąpić nie później niż 27 sierpnia - informuje Waldemar Roszak, radny Białołęki.
Temat powstania tej ulicy od kilku lat poróżniał okolicznych mieszkańców. Jest wielu zwolenników tej inwestycji, ale zdarzają się także jej przeciwnicy. Nikt nie ma wątpliwości, że powstanie dróg łączących Ostródzką i Głębocką jest niezbędne. Dlatego na mapę obowiązującego od 2002 roku planu miejscowego dla tej okolicy, naniesiono rezerwy terenu pod trzy takie ulice.
Dlaczego jednak jako pierwszą wybrano do budowy Współczesną, skoro jest z nich najwęższa?
- Ani trochę nie dziwię się niezadowoleniu osób, które mieszkają przy Współczesnej i Starej Gruszy - podkreśla radny Roszak i dodaje, że "winne" są poprzednie władze dzielnicy, które z niezrozumiałych powodów podjęły decyzję o budowie tej drogi jako pierwszej.
Skąd konflikt?
Przed 2006 rokiem zbudowano mostek na Rowie Brzezińskim, do którego od strony ul. Głębockiej dociągnięto asfaltową ulicę. - W ten sposób doprowadzono do lokalnego konfliktu społecznego, który ciągnął się wiele lat - twierdzi Waldemar Roszak. Poza progami zwalniającymi na Współczesnej będą znaki drogowe ograniczające prędkość do 30 km/h i wjazd tylko dla samochodów osobowych. - Dzisiaj następuje tylko niezbędna kontynuacja tej inwestycji - dodaje radny i podkreśla, że mając na uwadze zastrzeżenia mieszkańców szczególnie starannie przygotowano projekt ulicy i organizację ruchu na niej. Poza progami zwalniającymi, będą więc znaki drogowe ograniczające prędkość do 30 km/h i wjazd tylko dla samochodów osobowych.
- Jeżeli ustawienie takich znaków oraz kontrole policji okażą się niewystarczającym rozwiązaniem, to uważam, że należy rozważyć dodatkowe fizyczne ograniczenie wjazdu na mostek.
Można na przykład spróbować ustawić przed nim stałą blokadę wysokości, jaką spotyka się przy wjeździe do tuneli. Dzięki temu skutecznie zablokujemy przejazd dla bardzo uciążliwych samochodów ciężarowych - mówi Waldemar Roszak. - Niestety, uzyskanie zgody ze strony miejskiego inżyniera ruchu na instalację takiej blokady będzie bardzo trudnym zadaniem - przyznaje radny.
Na szczęście coraz bliżej jest budowa kolejnej ulicy łączącej Ostródzką z Głębocką. Tym razem bliżej Trasy Toruńskiej, na południe od osiedli Viking i Brzeziny. Ta droga stanie się ważnym połączeniem, która przejmie dużą część ruchu ze Współczesnej. Będzie to wygodna ulica z obustronnymi chodnikami. Teren przeznaczony na drogę ma być na tyle szeroki, że znajdzie się tam miejsce na ścieżkę rowerową oraz pasy zieleni z drzewami lub krzewami.
- Intensywnie staramy się pozyskać pieniądze na jej wybudowanie. Widzimy coraz większe zrozumienie naszych argumentów po drugiej stronie Wisły - mówi radny Roszak, ale nie potrafi jeszcze podać konkretnych terminów budowy.
AS