"Oddajcie 520". Trzy tysiące podpisów za autobusem
17 stycznia 2019
Na Chomiczówce mieszkańców przybywa a niezadowolenie związane ze stanem komunikacji miejskiej rośnie. Mówi się już nawet o "wykluczeniu komunikacyjnym" osiedla.
Żeby zrozumieć protesty mieszkańców Chomiczówki, musimy cofnąć się w czasie o kilkanaście lat, do epoki przed otwarciem metra na Bielany. Podstawowym połączeniem osiedla ze Śródmieściem była wówczas linia 520 (dawna J), kursująca ulicami Conrada, Wólczyńską, al. Reymonta, Broniewskiego, Krasińskiego, Mickiewicza i Andersa na pl.
Dziwne losy 520. Linia skończyła 50 lat
Przez wiele lat był to autobus łączący Chomiczówkę i Marysin z ulicą Marszałkowską. Wszystko zmieniło się przez sypiący się wiadukt.
Bankowy i dalej do Marysina. Sprawdzona i lubiana trasa obowiązywała, z drobnymi zmianami, w latach 1977-2008. Wszystko zmieniło się, gdy wiadukt przy Dworcu Gdańskim zaczął grozić zawaleniem a metro dotarło na Młociny. Zarząd Transportu Miejskiego uznał wówczas, że czas na cięcia i 520 znikło z Chomiczówki. Choć od tego czasu minęło ponad dziesięć lat, pasażerowie wciąż tęsknią za popularnym autobusem.
3000 głosów ZA
- Petycję w sprawie przywrócenia linii 520 podpisały trzy tysiące osób, ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców osiedli Chomiczówka, Wawrzyszew i Piaski - pisze radna Iwona Walentynowicz. - Od momentu oddania do użytku w 2008 roku linii metra na osiedlu Chomiczówka przybyło około 50 budynków mieszkalnych, co stanowi najlepszy dowód na to, że komunikacja zbiorowa w tym rejonie powinna być wzmacniana, a nie permanentnie cięta.
Według wyliczeń radnej w ciągu najbliższego roku na Chomiczówce powstanie jeszcze dziesięć wysokich bloków. Pojawiają się wątpliwości, czy 116, 171 i 180 pomieszczą wszystkich chętnych dojeżdżających do Śródmieścia. Innym argumentem za przywróceniem 520 jest większa szybkość linii przyspieszonych. Według danych ZTM za wrzesień linie zwykłe, takie jak 180 mają średnią prędkość handlową (liczoną razem z postojami na przystankach) 15,5 km/h, a "czerwone" - 17,2 km/h. Reaktywowane 520 zapewne pomijałoby takie przystanki, jak pl. Inwalidów czy Zajączka, więc byłoby nieco szybsze od linii zwykłych. Problemem pozostałyby korki.
Metro dobre na wszystko?
- W obecnych realiach szybki transport zapewniają nie autobusowe linie przyspieszone, które są wrażliwe na sytuację na drodze, a komunikacja szynowa, przede wszystkim metro - mówił w październiku Tomasz Kunert, rzecznik ZTM. - Podstawowe połączenie Bielan z centrum zapewnia linia metra bezpośrednio lub z dojazdem do niej liniami autobusowymi. Z Chomiczówki do stacji I linii metra na Bielanach i Żoliborzu dojeżdżają autobusy linii 114 i 116, ponadto linie 116 i 180 zapewniają połączenie bezpośrednie Chomiczówki ze Śródmieściem. Od 1 września linia 171 dodatkowo zapewnia bezpośrednie połączenie Chomiczówki z Bemowem, Wolą, Śródmieściem i obiema liniami metra.
ZTM wypowiada się w tym duchu już od dziesięciu lat. Pasażerowie z Chomiczówki zwracają jednak uwagę, że dojazd do Śródmieścia z wykorzystaniem metra oznacza nadkładanie drogi, a podziemna kolej jest z roku na rok coraz bardziej przepełniona.
(dg)
.