To dzieje się naprawdę. Rusza budowa metra do Połczyńskiej
1 lutego 2023
Metro dotrze do Połczyńskiej. Od podpisania umowy na projekt i budowę stacji metra Lazurowa, Chrzanów i Połczyńska minęły cztery lata i dwa miesiące, ale mieszkańcy zachodniego skraju Warszawy wreszcie się doczekali. Na razie na terenie przyszłych stacji rozpoczyna się grodzenie i zabezpieczane są drzewa. Urząd miasta wciąż nie podał jednak informacji o planowanych utrudnieniach drogowych.
Po wielu miesiącach oczekiwania rozpoczyna się budowa ostatniego etapu linii M2 na Karolin. Na czterokilometrowym odcinku powstaną stacje Lazurowa (pod pętlą tramwajowo-autobusową Osiedle Górczewska), Chrzanów (na rogu Szeligowskiej i Rayskiego) oraz Karolin (obok Leroy Merlin przy Połczyńskiej, a także stacja techniczno-postojowa.
Prezydent Trzaskowski na placu budowy
Zgodnie z oryginalną umową konsorcjum Gülermak-Astaldi miało otrzymać za budowę trzech stacji oraz stacji techniczno-postojowej 1,62 mld zł, a pierwotny termin zakończenia prac minął w grudniu.
Rząd chce dofinansować trzecią linię metra
Trzecia linia metra to największa samorządowa inwestycja w Warszawie, którą planuje wesprzeć finansowo rząd Mateusza Morawieckiego. Deklaracja premiera może oznaczać przyspieszenie prac nad odcinkiem ze Stadionu przez rondo Wiatraczna na Gocław, który w zleconych przez ratusz analizach okazał się być... absurdalny.
Niewygodne ławki i niskie biletomaty na nowych stacjach metra
Po oddaniu do użytku stacji Ulrychów i Bemowo pasażerowie wytknęli warszawskiemu samorządowi takie rozwiązania, jak nisko zainstalowane przyciski do wind, niskie biletomaty czy kamienne ławki.
Ze względu na brak pozwoleń prace nie mogły ruszyć przez ponad cztery lata, z czego przez dwa trwał stan epidemii. Wreszcie Gülermak zaczął domagać się dodatkowych pieniędzy. W grudniu prezydent miasta Rafał Trzaskowski ogłosił, że warszawski ratusz porozumiał się z tureckim przedsiębiorstwem i budowa metra na pewno będzie kontynuowana, ale... nie był w stanie powiedzieć, ile trzeba będzie dopłacić. Teraz przyjął narrację, że problemy z finansowaniem metra wynikają nie z dziury budżetowej samorządu (planowany na ten rok deficyt to 4,1 mld zł), ale z konfliktu władz Unii Europejskiej z polskim rządem.
- Pieniądze na budowę metra były zagrożone. Przez cały czas lobbowaliśmy w Brukseli, żeby móc nadal korzystać z unijnych funduszy. Chociaż cały czas jest problem z przyjęciem Krajowego Planu Odbudowy, to mam nadzieję, że uda się go odblokować, bo bez pieniędzy europejskich czy też rządowych trudno realizować tak wielkie inwestycje - powiedział Trzaskowski w środę 1 lutego, jednocześnie zapowiadając kolejne, wielomiliardowe wydatki. - Wracamy do obłożenia metra sprzed pandemii, rocznie mamy znów ponad 180 mln pasażerów. Rozpoczęliśmy planowanie trzeciej linii metra. Mam nadzieję, że wkrótce zaczniemy ją budować. Mamy też w planach kolejne linie. Zależy nam, żeby ten plan brał pod uwagę wszystkie strategiczne kwestie rozwoju miasta - dodał.
Budowa metra na Chrzanowie
W okolicy przyszłych stacji i wentylatorni trwają obecnie roboty drogowe i przygotowania do wprowadzenia czasowej organizacji ruchu. W miejscu, gdzie będzie stacja techniczo-postojowa Karolin, przygotowano zaplecze budowy. Trwają rozbiórki oraz grodzenie terenu. Zabezpieczane są drzewa, które w tym miejscu będą zachowane. Wykonywana jest też kanalizacja.
Standardowe dla tego etapu budowy roboty przy przyłączach elektrycznych oraz wodno-kanalizacyjnych toczą się już przy wszystkich zaplanowanych stacjach i wentylatorniach. Z kolei na terenie przyszłej stacji C01 Karolin dodatkowo zabezpieczane są budynki. Zamontowane zostały tutaj repery, czyli elementy służące do wykonywania pomiarów. To jeden z elementów systemu monitorującego oddziaływanie budowy na obiekty znajdujące się w pobliżu.
(jok)
.