Niewygodne ławki i niskie biletomaty w metrze. Pasażerowie narzekają
15 listopada 2022
Po oddaniu do użytku stacji Ulrychów i Bemowo pasażerowie wytknęli warszawskiemu samorządowi takie rozwiązania, jak nisko zainstalowane przyciski do wind, niskie biletomaty czy kamienne ławki.
- Mamy dwie nowe stacje metra. To bardzo dobrze. Tylko dlaczego klawiatury wind i biletomatów umieszczone są na wysokości kroku? Dorosły człowiek ma oczy na wysokości ok.
Mieszkańcy chcą autobusu na ulicy Pełczyńskiego. Czy go dostaną?
Brak komunikacji miejskiej jest poważnym problemem dla mieszkańców ulicy Pełczyńskiego, zwłaszcza osób niepełnosprawnych. Czują się komunikacyjnie odcięci "od świata", dlatego też domagają się autobusu, który obsługiwałby ich ulicę. Czy Zarząd Transportu Miejskiego ma dla nich dobre wieści?
Kiedy zlikwidują wąskie gardło na Lazurowej?
Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta czeka do 22 lipca na oferty firm zainteresowanych przebudową ul. Lazurowej na odcinku od Górczewskiej do trasy S8. - Walczyliśmy o tę inwestycję od lat - mówi Jarosław Dąbrowski, przewodniczący rady dzielnicy.
160 cm, a nie 60 cm od ziemi, zaś dorosły człowiek na wózku ma oczy ok. 120 cm nad ziemią - napisał na facebookowej grupie dla mieszkańców Woli pan Wiesław. - Wiem, że istnieją osoby niskorosłe, ale im zawsze ktoś mógłby pomóc. Dużo więcej jest osób słabowidzących czy nie mogących zgiąć się w pasie tak nisko. Zresztą dla sprawnej fizycznie osoby stanie z wypiętym tyłkiem przed biletomatem jest niekomfortowe. Dodatkowo mam wrażenie, że ekrany biletomatów i klawiatury wind są za nisko nawet dla osób na wózkach. Siedzący na wózku swobodnie sięga na wysokość oczu stojącego - dodaje.
Dlaczego przyciski są tak nisko?
Wielu komentujących przyznało rację pasażerowi, ale innego zdania są urzędnicy z Metra Warszawskiego. Twierdzą, że nisko zainstalowane przyciski w windach odpowiadają unijnym wytycznym w ramach projektu Dostępność Plus. W dokumencie tym opisano wymagania dotyczące sterowania windami, pozwalające na korzystanie z wind przez osoby ze szczególnymi potrzebami, w tym w szczególności przez - jak napisano - "osoby z niepełnosprawnością wzroku".
Również niskie biletomaty są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zarząd Transportu Miejskiego sukcesywnie instaluje je na stacjach metra. Jak zapewnia producent, biletomat spełnia wszystkie europejskie standardy dostępności dla osób z ograniczeniami ruchu oraz wzroku.
- Na stacjach metra są zarówno biletomaty niskie, jak i standardowe - wyjaśnia ZTM. - Rozwiązania w zakresie dostosowania przestrzeni metra dla osób z niepełnosprawnością zostały nagrodzone w konkursie Lider Dostępności w 2021 roku - informuje biuro prasowe Metra Warszawskiego.
Niewygodne ławki w metrze
Nieco inny problem na dwóch nowych stacjach metra widzą bemowscy radni. - Siedziska znajdujące się na stacji metra wykonane są z kamienia. Mimo walorów estetycznych, niestety to rozwiązanie jest całkowicie niepraktyczne. Najlepszym na to dowodem jest fakt, że nawet pracownicy metra nie siadają dziś bezpośrednio na kamiennych ławkach. Aby zniwelować nieprzyjemne uczucie zimna, wykorzystują kartonowe podkładki, które układają na siedziskach - twierdzą radni i proponują, aby siedziska obić drewnem lub okleić innym estetycznym tworzywem. Dodajmy, że jest to całkowicie niewykonalne, ponieważ oznaczałoby zmianę projektu stacji i naruszenie gwarancji.
- Ławki służą jako miejsce chwilowego oczekiwania na przyjazd pociągu metra (w godzinach szczytu składy jeżdżą częściej niż co trzy minuty). Te stacje nie są jedynymi w metrze, gdzie funkcjonują takie rozwiązania. Podobne ławki znajdują się m.in. na stacji Wawrzyszew na linii M1 - odpowiedziało nam biuro prasowe Metra Warszawskiego.
(db)