REKLAMA

Puls Warszawy

różne »

 

Klienci Biedronki wysyłają setki skarg. Sieć ma wprowadzić nową regułę

  17 sierpnia 2020

alt='Klienci Biedronki wysyłają setki skarg. Sieć ma wprowadzić nową regułę'
źródło: Fot. Wikimedia Commons

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na firmę Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka, ogromną karę za wprowadzanie klientów w błąd. Nagminnie inne ceny są na sklepowych półkach a inne przy kasie. Spółka musi zapłacić 115 milionów złotych.

REKLAMA

- Cena jest jednym z najważniejszych kryteriów, jakimi kierują się konsumenci przy wyborze produktów. Niedopuszczalne jest wprowadzanie konsumentów w błąd co do właściwej ceny towarów. W przypadku Biedronki klienci przez długi czas płacili najczęściej więcej niż wynikało to z ceny na sklepowych półkach. Nie zawsze mieli nawet tego świadomość - wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Urząd potwierdził liczne skargi zgłaszane przez klientów, podając konkretne przykłady: "Cena umieszczona na lodówce w sklepie informowała o tym, że do dnia 31.08 2019 r. cena za lody Carte D'Or wynosi 10,99 PLN. Lody te były objęte promocją do tego dnia i też tego dnia dokonałem ich zakupu (...). Niestety po płatności okazało się, że na paragonie została naliczona cena w wysokości 15,99 PLN"; "Wieczorna wizyta w Biedronce (...) Widzę lody Marletto 1L za 3,45 (przecenione z 4,99). W kasie 10,99 zł. Wracam do zamrażarki sprawdzić... nie ma innych lodów Marletto 1L, ani innej ceny dla tych lodów"; "Chciałem zakupić kwiatek prymulka za 2,89. A przy kasie naliczyło mi 7,99. Poprosiłem kierownika o wyjaśnienie i zwrot nadpłaconej kwoty. Niestety nie wyraził zgody. Poinformowano mnie, żebym dzwonił na infolinię sklepu"; "Papier toaletowy z wystawioną ceną 9,99 zł sprzedawano po 16,99 zł. Co gorsza, w przypadku zauważenia tego oszustwa, nie było możliwości zakupu papieru po cenie zgodnej z wystawioną".

Ceny w Biedronce

To tylko kilka z setek sygnałów, jakie dotarły do UOKiK, dających podstawę do wszczęcia postępowania. Z ustaleń Urzędu wynika, iż różnice w cenach produktów były stosowane co najmniej od 2016 roku. - Długotrwała praktyka spowodowała realne straty w portfelach konsumentów i bezpodstawne wzbogacenie się właściciela sieci ich kosztem. Dlatego zdecydowałem o nałożeniu na Jeronimo Martins Polska kary w wysokości 115 mln zł. Istnienie nieprawidłowości potwierdziła również sama spółka, tłumacząc je błędami ludzkimi wynikającymi z dużej skali działalności. Nie wykluczamy, że tak rzeczywiście mogło być, nie usprawiedliwia to jednak w żadnym stopniu działania na niekorzyść klientów, tym bardziej, że przez długi czas przedsiębiorca - pomimo licznych nieprawidłowości wykrywanych przez Inspekcję Handlową - nie starał się systemowo rozwiązać tego problemu. Tak duży podmiot powinien dochować należytej staranności w swojej działalności, aby błędy w oznaczeniu nie dotykały osób kupujących w jego sklepach - zaznacza Tomasz Chróstny.

Kup bilet

Co jeśli cena przy kasie jest wyższa niż na półce?

Decyzja o nałożeniu kary nie jest prawomocna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Oprócz sankcji pieniężnej w sklepach sieci Biedronka ma znaleźć się informacja: "W przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru po cenie dla niego najkorzystniejszej (art. 5 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług)".

(mk)

 

REKLAMA

Komentarze (7)

# Aleks

20.08.2020 08:18

Takie praktyki w Biedronce są stosowane w całym kraju wielokrotnie ceny są wyższe lub ich wcale nie ma.

# Agnen

21.08.2020 09:16

Bo tu nie chodzi o różnice w cenach tylko o olewanie wyżej wpomnianego art. 5 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług. I patrzcie państwo Biedra łaskawie zgadza się respektować ustawę.

# leon

21.08.2020 11:23

W lidlu też coraz częściej się to zdarza.

REKLAMA

# Biedroneczka

21.08.2020 12:36

Takie pomyłki cenowe są ponieważ pracownicy których jest znacznie za mało na zmianie nie nadążają zmieniać i wymieniać tych cenowe i promocji. Po prostu nie ma komu wiem bo sama pracuje w takim sklepie. Jest tak że są po 3 osobie na zmianie i muszą wszystko z robić dotowarowac ceny zrobić jeszcze na kasie siąść

# Tom7676

21.08.2020 13:33

Nikogo nie interesuje ilosc osób na zmianie. Cena na półce musi być taka sama i w kasie.

# Kropeczki

21.08.2020 16:45

A może to klienci powinni uważniej czytac, to co jest napisane na cenowce? Może jest i coś napisane malym druczkiem ale jak wiemy to zawsze jest jakiś ukryty haczyk. Czytać, uwaznie czytać cenowki

REKLAMA

# ludzie

24.02.2021 05:44

Witam ja mam takie pytanie do biedronki od której godziny u was obowiązuje cisza nocna??? Mam dość juz waszej biedronki w mysloicach na Armin krajowej codziennie dostawa przyjeżdża 5.20 chyba jest coś nie tak tutaj, chyba ze biedronka ma inne zasady i u was cisza nocą nie obowiazuje ????? Ja sobie nie życzę zeby tir wjezdzal mi pod oknami 5.20 nie muszę sluchac od rana pracownic które stoją i pala papierosy i wózków widłowych z wjeżdżającym towarem i .ale zdolnego kierowcy który podjazd robi na 30 razy chyna każdy wie jak chodzić samocod j jak ychac jegk wycie .szanowna biedrobko cisza nocna kończy się o 6 rano !!!!!!!
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024