REKLAMA

Bielany

historia »

 

Jotka, czyli 520. To jedna z najsłynniejszych linii w Warszawie

  29 września 2021

alt='Jotka, czyli 520. To jedna z najsłynniejszych linii w Warszawie'
źródło: Wikimedia Commons / Alina Zienowicz

Dawna linia J po raz pierwszy wyruszyła na ulice miasta w 1967 roku jako połączenie Piasków, Wawrzyszewa i Grochowa z centrum miasta. Choć od tego czasu powstało półtorej linii metra, wciąż zachowuje popularność.

REKLAMA

W czasach, w których tramwaje uznawano za zabytki, o metrze można było co najwyżej pomarzyć a ulice nie były tak zakorkowane, omijający wybrane przystanki pospieszny autobus był prawdziwą gwiazdą warszawskich ulic. Kremowo-czerwone ikarusy pędziły po Broniewskiego, Krasińskiego, Mickiewicza, Andersa i Marszałkowskiej, mostem Poniatowskiego na prawy brzeg Wisły i dalej aleją Waszyngtona, Grenadierów i Ostrobramską.

Jotką jeździły tysiące

Gdy "jotka" po raz pierwszy przejeżdżała przez ścisłe centrum ówczesnej Warszawy, Rotunda miała zaledwie rok i stała przy zwykłym skrzyżowaniu z przejściami dla pieszych. Pierwszy objazd w historii linii był spowodowany budową ronda Dmowskiego i likwidacją pasów, które - zgodnie z ówczesną modą - zostały zastąpione przejściami podziemnymi. Do dziś historia urbanistyki zatoczyła koło a w Alejach Jerozolimskich i Marszałkowskiej właśnie trwa przywracanie przejść.

Wstąp do księgarni

Hej, młody Junaku

"Hej młody Junaku, smutek zwalcz i strach! Przecież na tym piachu za trzydzieści lat przebiegnie z pewnością jasna, długa, prosta, szeroka jak morze Trasa Łazienkowska!" - śpiewano w "Misiu" Stanisława Barei. Podczas otwarcia w roku 1974 była to jedna z najlepszych dróg w Polsce a wkrótce stała się także ulubioną trasą pasażerów "jotki". Zamiast skręcać w lewo na rondzie Dmowskiego, autobusy jechały Marszałkowską do pl. Konstytucji, skręcały w Waryńskiego i zjeżdżały na dół, na lśniącą nowością trasę. Hałas zarzynanego silnika i brzęczących szyb ikarusa były jak powiew nowoczesności. W drugiej połowie lat 70. budowano wysoko i coraz dalej od centrum, wytyczając kolejne kwartały ulic i doprowadzając do nowych bloków linie autobusowe. "Jotka" pojechała wówczas przedłużoną ulicą Broniewskiego, a następnie dotarła na Conrada.

REKLAMA

Bo drogi były złe

Trasa Chomiczówka - Trasa Łazienkowska - Marysin obowiązywała przez ponad trzy dekady, od roku 1977 do 2008, choć na początku lat 90. linii zmieniono oznaczenie na numer 520. Wtedy zaczęły się także ciągłe objazdy, związane z budową pierwszej, a później drugiej linii metra. Najpierw rozkopana była Waryńskiego, potem Marszałkowska, ale prawdziwa rewolucja na trasie była związana z czymś zupełnie innym. W roku 2008 stan techniczny wiaduktu przy Dworcu Gdańskim był tak fatalny, że drogowcy musieli wyprosić stamtąd wszystkie ciężkie pojazdy. Ponieważ w coraz bardziej zakorkowanym mieście długie trasy autobusów przestawały spełniać swoje zadanie, ZTM zdecydował się na cięcie. 520 skrócono na trasę Muranów - Marysin...

...i tak zaczęły się dziwne przygody linii. Od czasu zamknięcia wiaduktu na Andersa 520 zmieniało trasę już ponad dwadzieścia razy, głównie z powodu przebudowy torowiska na trasie W-Z i budowy metra. Z Muranowa autobusy trafiły na Koło, z Koła na skraj Starych Jelonek, gdzie działa pętla Znana. 520 zagrzało tam miejsce na siedem lat. Gdy Górczewską rozkopano z powodu budowy metra, autobus wylądował pod szpitalem przy Płockiej. Dziś wciąż służy mieszkańcom Marysina, w godzinach szczytu w 7-8 minut dowożąc do centrum Warszawy oraz stacji obu linii metra.

Dominik Gadomski

 

REKLAMA

Komentarze (7)

# Słodowiec

29.09.2021 13:28

Wycofanie, po latach, linii 520 z Broniewskiego, było dla wielu ludzi dużym utrudnieniem. Prośby o przywrócenie spotkały się z kompletnym niezrozumieniem potrzeb mieszkańców, w tym wielu starszych ludzi. Ówczesny niedorzecznik ZTM utrzymywał, że przywrócenie nie jest potrzebne, "bo przecież mamy metro" Staruszko, staruszku, matko z wózkiem. Wędrujcie z Broniewskiego do Kasprowicza. Przecież taki spacer to samo zdrowie niezależnie od pory roku.

# DzbanPL

29.09.2021 16:39

Najlepsza linia ever to było E-1. Szybsza niż metro.
To był pocisk nie autobus.

# Jaaa

30.09.2021 11:34

7-8 min z Marysina do Centrum Warszawy??? Autor chyba trochę popłynął....

REKLAMA

# Robert Żoliborz

30.09.2021 11:58

Ikarusy na J nie jeździły Waszyngtona a Mostem Łazienkowskim i Stanów Zjednoczonych. Wiem bo jeździłem na praktyki do PCO na Ostrobramskiej z przystanku Włościańska, Co za bzdury piszecie!

# Vlepka

30.09.2021 13:09

#Robert Żoliborz napisał(a) 30.09.2021 11:58
Ikarusy na J nie jeździły Waszyngtona a Mostem Łazienkowskim i Stanów Zjednoczonych. Wiem bo jeździłem na praktyki do PCO na Ostrobramskiej z przystanku Włościańska, Co za bzdury piszecie!
Młody człowieku, czytaj ze zrozumieniem. Most Łazienkowski wraz z trasą otwarto 1974 i dopiero wtedy mogła jeździć tą trasą.

# Wwa

30.09.2021 13:17

Ja to pamiętam autobus B(późniejsze chyba 522) bo praktycznie tylko z niego od małego korzystałem ,dojeżdżałem nim wszędzie gdzie potrzebowałem,tak się złożyło że nawet z rodzinki wszyscy mieszkali przy tej linii,jeździł od Olbrachta na Woli(gdzie mieszkam) aż po koniec Wilanowa,zahaczając po drodze o wszystkie ważne miejsca.Teraz to nawet do Łazienek bez przesiadki się nie da dojechać.

REKLAMA

# R-10 Ostrobramska

02.03.2024 18:51

Ja jeszcze pamiętam petlę przy Reymonta, w kształcie łezki, wciśniętej przy skrzyżowaniu z Żeromskiego, razem ze 121 i 148. Oraz, jak J jadąc w kierunku Reymonta musiała na Pl. Komuny Paryskiej odbić najpierw w prawo, w stronę Kina Wisła, by móc skręcić w Krasińskiego. Nie pamiętam tylko, czy to z powodu taboru, który nie mieścił się w zakręt, czy z powodu zakazu skrętu w lewo. PS. Czy był już odcinek o liniach "bis"? - wciąż niektóre pamiętam.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBielany

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Majówka 2025 za granicą
Majówka 2025 za granicą
Majówka 2025 za granicą

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Promocje Cyfrowe.pl
Promocje Cyfrowe.pl
Promocje Cyfrowe.pl

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Lato 2025
Lato 2025