REKLAMA

Puls Warszawy

różne

 

Metrem na Pragie

  7 lutego 2006

Po wielu latach oczekiwań urzędnicy miejscy ustalili przebieg II linii metra. Najważniejszą cechą tej linii jest to, że połączy ona lewobrzeżną część Warszawy z jej praską stroną.

REKLAMA

Biuro Planowania Rozwoju Warszawy na zlecenie Urzędu m.st. Warszawy przygo-towało 12 przebiegów II linii. Rozbieżności pomiędzy urzędnikami w ocenie, która z tras jest lepsza do ostatniej chwili były znaczne. Niewiele brakowało, a BPRW otrzymałoby zlecenie przygotowania trzynastej trasy. Trudność zaprojektowania przebiegu trasy wynikała z odmiennych przewidywań rozwoju miasta. Stacje metra potrzebne są przede wszystkim tam, gdzie ruch jest największy. Najwięcej osób korzysta z metra w rejonach gęstej zabudowy mieszkaniowej, skoncentrowania handlu, biur, usług, w węzłach komunikacyjnych.

Najwięcej kontrowersji wywołała dyskusja dotycząca przebiegu II linii od stacji Świętokrzyska na drugą stronę Wisły. Zupełnie poważnie rozważano skręcenie w lewo i wybudowanie stacji w rejonie kościoła Wizytek. Przeważył jednak pogląd, że spowoduje to m.in. zwiększenie kosztów budowy i zmniejszenie prędkości prze-jazdu, a co za tym idzie będzie można przewozić mniej osób. Taki nowy przebieg znacznie opóźniłby rozpoczęcie prac i była obawa, że władze miasta nie zdążą na czas złożyć dokumentacji o środki z Unii Europejskiej.

Rozbudowy sieci metra nie da się powstrzymać z wielu powodów. Z tego środka lokomocji korzysta dziennie średnio około 233 tys. osób, które cenią sobie szybkość, niezawodność i bezpieczeństwo podróży. Sieć metra jest podstawowym sposobem rozwiązania problemów komunikacji publicznej w mieście. Metro pełni też funkcję miastotwórczą. Inwestorzy zainteresowani są usytuowaniem obiektów handlowych, mieszkalnych i innych. Świadczy o tym gwałtowny rozwój Ursynowa. Trudno sobie też wyobrazić funkcjonowanie nowego obiektu sportowego w miejscu Stadionu Dziesięciolecia bez usytuowania stacji metra w jego bezpośrednim sąsiedztwie.

Długość II linii metra wynosi około 20 km. Na trasie ma być 20 stacji. W pierwszej kolejności zrealizowana zostanie inwestycja budowy jej centralnego odcinka łączącego Rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim. Jego długość to około 6 km, na których zbudowanych zostanie 7 stacji. Tunel metra zostanie wydrążony pod dnem Wisły w rejonie mostu Świętokrzyskiego.

Andrzej Rogiński
tygodnik "Południe"

Planowane stacje II linii: Chrzanów, Lazurowa, Powstańców Śląskich, Wola Park, Księcia Janu-sza, Moczydło, Płocka, Wolska, Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dw. Wileński, Szwedzka, Targówek, Zacisze, Kondratowicza, Rembielińska na Bródnie.

<&wmiescie()>

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA