Metrem na Bródno za 10 lat
10 lutego 2006
Wiemy wreszcie, jaki będzie przebieg II linii metra. Władze miasta wybrały ostatecznie jedną z aż 12 koncepcji. Druga linia połączy Chrzanów z Bródnem. Będzie liczyła 20 stacji, z tego 13 po lewej stronie Wisły, a 7 po prawej. Wstępny harmonogram prac zakłada, że odcinek centralny powinien być gotowy w roku 2012, a cała linia do roku 2016.
Szacunkowy koszt budowy II linii metra wynosi 6 mld zł. Zaplanowane prace będą mogły zostać wykonane zgodnie z planem, jeżeli uda się uzyskać dotacje unijne, a to z kolei uzależnione jest od terminowego złożenia wszelkich niez-będnych projektów oraz ich pozytywnej oceny przez stronę unijną. Gdyby wszystko przebiegało zgodnie z założeniami, to od stacji Rondo Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński będzie można pojechać w roku 2012. Oczywiście należy mieć świadomość, że wszelkie podawane dziś daty mają charakter wstępny. Do tej pory trwa przecież cały czas budowa I linii metra, która miała być według założeń gotowa w całości na początku lat 90-tych, a przy kilku stacjach nie została jeszcze wbita łopata, mimo posiadania przez Metro Warszawskie wszelkich niezbędnych pozwoleń. Po prostu wyłaniani w przetargach na budowę poszczególnych stacji wykonawcy nie mogą przystąpić do prac, jeżeli odrzuceni w tym samym postę-powaniu przetargowym konkurenci wnoszą protesty i odwołania. Pozostaje zatem trzymać kciuki, żeby Unia Europejska przyznała dotacje, a następnie żeby było jak najmniej sporów przy wyłanianiu wykonawcy.
gc