REKLAMA

Bielany

komunikacja »

 

Galeria Młociny - piękny paraliż dzielnicy?

  18 marca 2013

alt='Galeria Młociny - piękny paraliż dzielnicy?'

Dwa miliardy złotych ma kosztować inwestycja firmy Coimplex, która na Młocinach chce postawić galerię handlową z kompleksem biurowców na powierzchni 5 hektarów - wzdłuż trasy mostu Północnego, pomiędzy węzłem Młociny,a zajezdnią tramwajową. - Pięknie to wygląda, ale Bielany zostaną zablokowane - obawiają się mieszkańcy dzielnicy.

REKLAMA

O planach postawienia "Galerii Młociny" z zajmującymi powierzchnię 67 tys. m2 lokalami usługowymi pisaliśmy w "Echu" ponad miesiąc temu. Także o tym, że powstać tam mają sklepy i restauracje, multipleks, w części podziemnej planowany jest supermarket i parking na 2 tys. miejsc. I o tym również, że władający terenem, który nabył go przed laty od właścicieli huty, planował tam gigantyczne osiedle, ale musiał zmienić plany. Poprawiony plan zagospodarowania przestrzennego nie przewiduje w tym miejscu osiedla, ponieważ teren nie nadaje się do zamieszkania ze względu na wieloletnią szkodliwą dla środowiska działalność zakładów hutniczych. Prywatny inwestor złożył do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska prośbę o wydanie decyzji, czy możliwe jest tam postawienie galerii handlowej oraz biurowców. Najprawdopodobniej zgodę dostanie.

Pięknie, ale we mgle

Galeria to tylko część planów. Firma Coimplex zaprezentowała w urzędzie dzielnicy wizualizację przedsięwzięcia zakładającego trzy etapy robót.

- Etap pierwszy to budowa galerii i trzech budynków biurowych na sześć lub siedem pięter. Gotowe za trzy lata. Dwa pozostałe etapy także zakładają budowę biurowców, z zachowaniem znacznego pasa terenów zielonych - to inwestycja na 10 do 15 lat. Jednocześnie zobowiązujemy się do wybudowania i poszerzenia ulicy Zgrupowania AK Kampinos i części Encyklopedycznej. Nasze przedsięwzięcie da też dzielnicy 15 tys. nowych miejsc pracy - mówił podczas spotkania prezes firmy Steve Davis.

Dopytywany o szczegóły szef firmy zdradził, że w wybudowaniu dróg ma mu pomóc miasto. A to perspektywa mglista, bo budżet Warszawy nie wygląda najlepiej i w najbliższym czasie szanse na poprawę są bardzo niewielkie.

- Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to liczymy, że w sierpniu uzyskamy zgodę na zmiany w studium zagospodarowania przestrzennego - uważa prezes Davis.

- To też nie takie proste. Po utworzeniu projektu zmian, trzeba go poddać konsultacjom, pod opinię rady dzielnicy, dopiero potem zajmuje się tym rada Warszawy - mówi radny Jan Zaniewski. - Plan zostaje wyłożony i poddawany poprawkom, pojawiają się protesty. Zwykle trwa to rok. Bywa, że i znacznie dłużej. Zobowiązujemy się do wybudowania i poszerzenia ulicy Zgrupowania AK Kampinos i części Encyklopedycznej - mówi inwestor. Firma chciałaby doprowadzić do postawienia m.in. budynku o wysokości 46 metrów. Chcieliby nawet więcej, ale to z kolei niemożliwe ze względu na bliskość lotniska Bemowo. Wiele zależy także od koniunktury w następnych latach. Od tego, czy inwestor będzie w stanie znaleźć najemców do budynków, które postawi. Ta budowa prędzej czy później zapewne ruszy, ale może się okazać, że skończy się na pierwszym etapie. Z tymi miejscami do pracy też bym nie przesadzał, bo w takich lokalach usługowych warunki zatrudnienia nie są też przesadnie atrakcyjne - kontruje radny Zaniewski.

- Widzieliśmy sporo wielkich projektów, z których nic potem nie wynikało. Choćby przy Klubie Sportowym Hutnik, kiedy jeszcze urząd Bielan dysponował pieniędzmi - dopowiada Zbigniew Klukowski, przewodniczący rady Samorządu Mieszkańców Młocin.

Kup bilet

Jak tam dojechać?

- W tym miejscu galeria obroni się bez problemu. Najemcy napędzą wpływy do budżetu dzielnicy. Będzie też atrakcyjnym miejscem nie tylko dla mieszkańców Bielan, ale także Tarchomina, Łomianek, Izabelina i nie tylko - to głos jednego z mieszkańców.

I tu jest "pies pogrzebany". Według zgromadzonych mieszkańców duże zainteresowanie spowoduje natężenie ruchu o niespotykanych dotąd rozmiarach. A już teraz poruszanie się po Bielanach sprawia spore kłopoty.

- Inwestor zapowiedział remont i przebudowę ul. Zgrupowania AK Kampinos oraz Książąt Mazowieckich, czyli części dawnej Encyklopedycznej, do Heroldów. AK Kampinos miałaby wyprowadzić ruch w kierunku północnym przez Nocznickiego do Marymonckiej i to raczej się nie sprawdzi. Cały ruch będzie przejmowała Encyklopedyczna, nieprzewidziana w tej przebudowie - zwraca uwagę Klukowski.

- Bielany mają bardzo dobrą komunikację. Autobusy, tramwaje, metro. Na przebudowę Encyklopedycznej, łącznie z zapłaceniem odszkodowań właścicielom działek potrzeba 25 mln zł. Dzielnica tego nie rozwiąże - mówił przed miesiącem "Echu" Kacper Pietrusiński, były wiceburmistrz Bielan, obecnie już burmistrz Rembertowa.

Dlatego wieść o chęci poprawy sytuacji drogowej przez inwestora bardzo zainteresowała mieszkańców. Niemniej, jeżeli projekt ma dotyczyć tylko wspomnianego odcinka, wiele to nie pomoże.

- Postawienie biurowców spowoduje, że będą tam dojeżdżać biznesmeni. A trudno spodziewać się, żeby robili to komunikacją miejską. Kilkupoziomowe parkingi zaplanowane w galerii są oczywiście konieczne, ale trzeba będzie przecież jakoś do nich dojechać - mówi radny Zaniewski.

- Bardzo fajnie, że ta galeria powstanie, ale w tamtym rejonie nie ma rozwiązanego problemu zjazdów z mostu Północnego. Oczywiście także z przebiciem się z osiedli Młocin. Przede wszystkim dotyczy to rejonów o niskiej zabudowie. Podjęliśmy uchwałę zobowiązującą samorząd dzielnicy do wzmożonej aktywności dotyczącej inwestycji drogowych w tamtym rejonie i nagłaśniania ich w miejskim ratuszu. Projektowana inwestycja jest dobrym pretekstem do wskazania problemu - mówi Ilona Soja-Kozłowska, przewodnicząca dzielnicowej komisji architektury.

- Nie ma wątpliwości, że dotychczasowy układ dróg na Bielanach przy tak wielkiej inwestycji nie będzie wystarczający. Bardzo nam zależy, żeby nie powtórzył się problem Arkadii, gdzie inwestor zaoszczędził na budowie przejść podziemnych, których brakuje do dzisiaj. Dzielnica nie jest partnerem dla inwestora, możemy tylko lobbować w tej sprawie. Część problemu rozładuje przedłużenie trasy mostu Północnego w stronę planowanej trasy S7, ale wiadomo, że to potrwa. Obecna organizacja dróg na pewno nie wystarczy, żeby ruch był płynny. Arkadię rocznie odwiedza 20 mln osób. Nawet jeżeli "Galeria Młociny" będzie mniejsza, to i tak natężenie ruchu zwiększy się wielokrotnie - mówi wiceburmistrz Grzegorz Pietruczuk.

REKLAMA

Zakorkują się całe Bielany

- Dla inwestycji wspieranych przez Unię jest plan kilkuletni, dlatego pieniędzy na drogi w najbliższym czasie nie będzie. Horror zacznie się na Kasprowicza, Żeromskiego i Broniewskiego. Trudno powiedzieć, ile osób będzie chciało się dostać do centrum handlowego tamtędy, ale można śmiało założyć, że 70 procent ruchu pójdzie tymi trzema ulicami. Co prawda na Kasprowicza będą dwie nitki, ale dopóki nie są tam planowane parkingi, to jedna zostanie częściowo zablokowana przez samochody stojące na jednym z pasów. Do tego Żeromskiego i Broniewskiego zbiegają się przy Wólczyńskiej, gdzie mamy jeden pas ruchu. Już dziś ta ulica jest bardzo słabo przejezdna. Nie wspomnę o jej przedłużeniu, czyli Arkuszowej. Wąskie skręty stamtąd w Sokratesa czy Nocznickiego także spowodują gigantyczne korki, które w sporym wymiarze mamy już dzisiaj. Miasto nie ma pieniędzy, a tych dróg inwestor przecież nie wybuduje. Gdzieś tam, w oddali, jest budowa trasy S7, która miałaby w jakiś sposób podprowadzać dojeżdżających w te rejony, ale to też kwestia co najmniej pięciu lat. Osobne kłopoty pojawią się w czasie, kiedy roboty drogowe będą przeprowadzane - zauważa Zaniewski. - Trudno mówić "nie" dla tej inwestycji, bo mimo wszystko porządkuje ona ten niewykorzystany teren. Niemniej, podstawowym problemem będą dojazdy. To dopiero początek dyskusji - dodaje.

Maciej Weber

Czy mieszkańcy są równie sceptycznie nastawieni do inwestycji? A może czarnowidztwo jest w tym wypadku przesadzone? Czekamy na opinie.

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (10)

# mieszkańcy

21.03.2013 17:23

są.

# eRDe

21.03.2013 21:19

Bielanom wystarczy już "uszczęśliwienie" mostem północnym:( Galeria i biurowce to już byłby nadmiar szczęścia.

# kapitan nemo

03.04.2013 08:32

Paraliż to jedno , z tego co mi wiadomo trasa Białołęka - Ursus/ Włochy czyli Nowolazurowa nie jest przewidziana w planach zagospodarowania w gminie Bielany do 2033r ,a na wizualizacji jest ona wyraźnie widoczna , bez dojazdu jest to chore.... z drugiej jednak strony takie inwestycje powodują rozwój regionu ,miejsca pracy etc,etc i są to pozytywne założenia inwestycji.
Ale wydaje mi się ,że dla radnych magiczne jest to 2 mld złotych.....
Boże jakie to stwarza możliwości...

REKLAMA

# zibi079

13.05.2013 14:29

Sceptyczne nastawienie do tej inwestycji wg. mnie jest nie pojęte wiadomo, że wygeneruje wzmożony ruch itd. ale na Boga jesteśmy w mieście które ciągle się rozwija a nie na wsi to jedna sprawa a druga ..... Może wg. wszystkich oponentów lepiej w tym miejscu zostawić stan obecny ogólnodostępne gruzy szkoły i przychodni.... plus działki "rekreacyjne" między pętlą tramwajową a mostem północnym. Świetne miejsce na udany wypoczynek chyba wynajmę tam domek ....
Reasumując inwestycja jak najbardziej na tak ale projektowana ze zdrowym rozsądkiem. Ponadto park&ride młociny już w tym momencie powinien być dwa razy większy.... Po otwarciu mostu tak to wygląda, że o 8 rano nie ma co marzyć o zaparkowaniu tam samochodu.

# fifi

26.08.2015 15:33

Szkoda, że mieszkańcy Bielan mieszkają na wsi (!!!???)... jako jedyna dzielnica. A sklepów osiedlowych brak, no i kina ani teatry też nie obecne w dzielnicy o liczbie ludności ponad 130 000 (miasto małe) oraz ponad 32 km2 powierzchni. Martwić należy się, że nie można wyjechac i przyjechać z pracy, bo Białołęka zapycha metro!!!

# ira

20.07.2018 09:11

ciekawe, że: nie było zgody na budowę mieszkań bo teren zdegradowany po hucie, a na biura, centrum handlowe jest zgoda. cytat "ponieważ teren nie nadaje się do zamieszkania ze względu na wieloletnią szkodliwą dla środowiska działalność zakładów hutniczych." Ciekawe .....

REKLAMA

# XXX

20.07.2018 13:09

#fifi napisał(a) 26.08.2015 15:33
Szkoda, że mieszkańcy Bielan mieszkają na wsi (!!!???)... jako jedyna dzielnica. A sklepów osiedlowych brak, no i kina ani teatry też nie obecne w dzielnicy o liczbie ludności ponad 130 000 (miasto małe) oraz ponad 32 km2 powierzchni. Martwić należy się, że nie można wyjechac i przyjechać z pracy, bo Białołęka zapycha metro!!!
Proponuję walcz o to, by Miasto przedłużyło linię metra na Białołękę. Potem, by pozamykało stacje na Bielanach i rozbudowało linie autobusowe i tramwajowe z Bielan do Centrum. Wówczas nie będziesz miał problemu, że ktoś Ci zapycha metro...

# Nyb

05.08.2018 15:45

Taki sam paraliż jak przy galerii północnej. Przez tydzień z ciekawości będą ludzie przyjeżdżać, a potem będą pustki.

# Bomba

29.05.2019 10:35

Tu mozecie zobaczyc czesc galerii :)
https://youtu.be/YL_lWVKT92Q

REKLAMA

# Fred

26.09.2019 13:16

Pamiętam że ciężko było dojechać do niektórych lokalizacji, np. spóźniłem się przez to do dentysty, ale wydaje mi się że było warto - ta galeria jest naprawdę świetna i jest w niej wszystko czego dusza zapragnie
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBielany

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe