Zielone światło dla tunelu. Radny: to degradacja Międzylesia
26 marca 2014
Jest zezwolenie na realizację tunelu pod linią kolejową i ulicą Patriotów w Międzylesiu.
Nareszcie! Są już konkrety dotyczące budowy tunelu w Międzylesiu. Inwestycja ma wystartować w 2014 roku.
Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych zamierza ogłosić przetarg w kwietniu. Prace rozpoczną się w tym roku (nie jest jeszcze znany konkretny termin), a przebudowa ulic powinna zakończyć się w 2016 roku.
Mnóstwo uwag
Tunel razem z dojazdami ma kosztować aż 250 milionów złotych. Jest planowany od lat, a przyjęte rozwiązania są szeroko komentowane przez internautów.
Mieszkańcy zastanawiają się choćby, skąd ta astronomiczna suma, skoro podobny tunel w podwarszawskich Ząbkach kosztował jedną piątą tej kwoty?
- Kwota 250 mln zł została zarezerwowana w budżecie miasta na wypłatę odszkodowań za grunty i na budowę. Oczywiście, na razie nie znamy dokładnych kwot, bo wysokość odszkodowań ustali prezydent miasta, wydając decyzje, a koszt prac będziemy znali po rozstrzygnięciu przetargu. Nie mam informacji na temat zakresu prac, technologii i kosztów budowy tunelu w Ząbkach, w związku z czym nie mogę odnieść się do pytania o różnice w cenie. Podkreślam jednak, że koszt budowy tunelu w Międzylesiu nie jest jeszcze znany - stwierdza Małgorzata Gajewska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych.
Okazuje się, że wielu mieszkańcom nie podoba się też pomysł przejścia podziemnego koło urzędu dzielnicy, gdyż, jak zauważają, miasto "odchodzi od tego typu rozwiązań".
- Przejście podziemne dla pieszych pod ul. Żegańską będzie znajdowało się w strefie wzmożonego ruchu (urząd dzielnicy, szkoła), a kierowcy wyjeżdżający z zagłębionego tunelu będą mieli ograniczoną widoczność - wyjaśnia Małgorzata Gajewska.
Niektórzy obawiają się także, że na czas prac zamknięty zostanie jeden z torów kolejowych, jak to miało miejsce chociażby przy budowie takiego tunelu w Legionowie. Spowoduje to komunikacyjne utrudnienia. To możliwe, na razie nie wiadomo jednak, jak będzie wszystko przebiegało, gdyż harmonogram wyłączeń w ruchu kolejowym będzie uzgadniał z PKP wybrany w przetargu wykonawca prac.
Zastrzeżenie co do zasadności powstania tunelu mają nawet radni. - Skala tego przedsięwzięcia służy tylko degradacji centrum dzielnicy Wawer - mówi Andrzej Krasnowolski. - Nie jest to moje odosobnione zdanie. Kiedyś analizowaliśmy z architektem profesorem Krzysztofem Domerackim, jak mamy rozwiązać kwestię Międzylesia jako centrum - wtedy gminy, obecnie dzielnicy. Jego koncepcja zakładała, aby utrzymać małomiasteczkowy charakter i wykluczyć jakikolwiek tranzyt, a komunikację główną skierować na obrzeża osiedla. Realizowana koncepcja niszczy to osiedle. To, co powstanie, to będzie koszmar - twierdzi radny Krasnowolski.
ak
Równie negatywne są opinie mieszkańców Międzylesia? Zdawałoby się, że na tunel czekali od lat. Czekamy na listy i komentarze - redakcja@gazetaecho.pl..