Ulice Warszawy coraz bezpieczniejsze. Najmniej wypadków od lat
5 stycznia 2023
W 2022 roku w wypadkach drogowych na warszawskich ulicach zginęło najmniej osób w historii dokładnych pomiarów. W ciągu trzech dekad liczba ofiar spadła ponad dziesięciokrotnie. Drogowcy zapowiadają dalsze zwężanie jezdni i montaż wysepek przy przejściach dla pieszych, zakładanie sygnalizacji świetlnych i ustawianie słupków uniemożliwiających parkowanie przy zebrach.
30 osób, które w ubiegłym roku zginęły w wypadkach drogowych w Warszawie to najmniej, odkąd prowadzone są pomiary. Jak zauważa Zarząd Dróg Miejskich, to wciąż za dużo śmiertelnych ofiar, ale trend jest pozytywny. Tragicznych wypadków jest mniej, niż przed stanem epidemii covid-19.
Zwężą odcinek Marszałkowskiej. Przebudowa w tym roku
Przebudowa odcinka Marszałkowskiej od Królewskiej do pl. Bankowego będzie kosztować co najmniej 8,2 mln zł. Warszawski ratusz zapowiada podpisanie niebawem umowy na prace budowlane, które potrwają 240 dni.
Nowa odsłona Sokratesa nie wzbudza entuzjazmu
- Przebudowaliśmy bielańską ulicę Sokratesa. Wybudowaliśmy dwa ronda, wszystkie przejścia dla pieszych skróciliśmy i zabezpieczyliśmy azylem, a chodniki poszerzyliśmy. Dodaliśmy też sporo zieleni, tworząc m.in. ogrody deszczowe - chwali się Zarząd Dróg Miejskich. Nie wszystkim zmiany przypadły do gustu. Co przeszkadza użytkownikom ulicy?
Mniej wypadków w Warszawie
- Skąd ta poprawa? Wydaje się, że po pierwsze wpływ miały na to ostatnie zmiany w przepisach drogowych. Przede wszystkim wzrosła wysokość mandatów za najbardziej niebezpieczne wykroczenia, ale też zmieniły się na plus zasady obowiązujące kierowców i pieszych na zebrach. Temat zmian był szeroko opisywany i omawiany w mediach co na pewno spowodowało, że użytkownicy dróg baczniej zwracali uwagę na swoje zachowanie - spekulują drogowcy.
Duży wpływ na liczbę śmiertelnych wypadków miały zapewne działania ZDM polegające na poprawie bezpieczeństwa w okolicach przejść dla pieszych. Wykonany w latach 2016-2020 audyt 4096 przejść jest podstawą kolejnych zmian na najbardziej niebezpiecznych zebrach. Do tej pory instalację sygnalizacji, azyli, skrócenie przejścia, czy ustawienie słupków uniemożliwiających parkowanie w jego pobliżu przeszło ponad 300 zebr ocenionych na 0, 1 lub 2 w skali 0-5.
Fotoradary w Warszawie
Wśród czynników poprawiających bezpieczeństwo ZDM wymienia także fotoradary na moście Poniatowskiego. W latach 2015-2019 na zabytkowej przeprawie było 26 wypadków, w tym trzy śmiertelne. Po zamontowaniu żółtych skrzynek wypadki zostały wyeliminowane.
"Warto prześledzić jaką drogę pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego przechodziła Warszawa w ostatnich dekadach, by uzmysłowić sobie, z jakiego poziomu startowaliśmy. Liczby z niedalekiej przecież przeszłości wydają się dziś szokujące. 314 ofiar wypadków w 1991 r. budzi grozę, ale przez całą ostatnią dekadę ubiegłego wieku ta liczba rokrocznie oscylowała wokół 200, a spadła poniżej 100 ofiar w ciągu roku kalendarzowego dopiero w 2009 r." - podsumowują drogowcy.
(jok)
.