REKLAMA

Białołęka

inwestycje »

 

Ratusz oficjalnie: Tramwaj na Zieloną Białołękę to nie jest priorytet

  25 listopada 2021

alt='Ratusz oficjalnie: Tramwaj na Zieloną Białołękę to nie jest priorytet'
źródło: ZTM

Wiceprezydent Michał Olszewski przyznaje, że budowa linii w rejon osiedla Derby jest dla urzędu miasta mniej istotna od linii do Wilanowa czy na Gocław, który jednocześnie ma dostać metro.

REKLAMA

Decyzja o tym, w jakiej kolejności będą budowane linie tramwajowe w Warszawie - zapadła w Brukseli. Taki wniosek można wyciągnąć z pisma, które wiceprezydent miasta wysłał do Tramwajów Warszawskich. Czytamy w nim, że priorytetem są dla samorządu inwestycje z dofinansowaniem unijnym. Pierwszy kroczek dla tramwaju wzdłuż Modlińskiej. Studium za co najmniej 1,8 mln zł Pierwszy kroczek dla tramwaju wzdłuż Modlińskiej. Studium za co najmniej 1,8 mln zł
Tramwaje Warszawskie mają problem z wyborem firmy, która przygotuje koncepcję przedłużenia linii z pętli Żerań FSO. W zaplanowanym budżecie mieści się tylko jedna oferta.

Tramwaje w Warszawie - co jest priorytetem?

Za dwa tramwajowe priorytety wiceprezydent Olszewski uznał rozpoczynającą się budowę odcinka na Kasprzaka, który minimalnie przyspieszy dojazd z Jelonek i Odolan do ronda Daszyńskiego, a także budowę długiej linii do Miasteczka Wilanów. Warto przypomnieć, że mieszkańcy tego osiedla mają do dyspozycji dwie opcje dojazdu do centrum: z przesiadką do metra na Wilanowskiej (problemem są korki przy Dolinie Służewieckiej) lub bezpośrednio, bo buspasie na Sobieskiego. Połączony z centrum miasta długą, prostą arterią z pasami dla autobusów i leżący niedaleko pierwszej linii metra Wilanów jest w zupełnie innej sytuacji, niż wschodnia Białołęka, wisząca na wąskich i zakorkowanych ulicach: Głębockiej i Ostródzkiej. Mimo to za zdecydowanie ważniejsze urzędnicy uznali zastąpienie buspasów na Sobieskiego torowiskiem.

Na miejscach 3-5 wśród priorytetów wiceprezydent wymienia linie od Spacerowej obok Pola Mokotowskiego do Dworca Zachodniego, na Modlińskiej (ale tylko do białołęckiego ratusza) i w al. Wilanowskiej od stacji metra do ronda Unii Europejskiej. Linia od Rembielińskiej do Zaułka została wskazana jako "także kluczowa", ale już nie priorytetowa, dopiero na szóstym miejscu.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Kilka kilometrów co dekadę

W ciągu ostatnich 20 lat warszawski samorząd był w stanie zbudować tylko jedną nową linię tramwajową (Młociny - Winnica), choć na razie działa ona bez docelowej pętli przy Modlińskiej i obiecanego parkingu P+R. Oprócz tego otwierane były tylko krótkie połączenia na zachodzie miasta: między Nowym Bemowem a Broniewskiego oraz między Górczewską a Radiową. W sumie w ciągu dwóch dekad oddano do użytku 11,5 kilometra linii tramwajowych.

Do 2023 roku na Kasprzaka powstanie niewiele ponad kilometr nowych torów. Biorąc pod uwagę dotychczasowe tempo budowy za sukces będzie można uznać dociągnięcie linii ze Spacerowej do Wilanowa do końca dekady. Ponieważ dotacja unijna powinna być rozliczona do 2024 roku, warszawski ratusz czeka wyścig z czasem. Jeśli uda się go wygrać a priorytety się nie zmienią, w dalszej kolejności będą budowane odcinki na Modlińskiej, al. Wilanowskiej i obok Pola Mokotowskiego. Ciężar finansowy byłby teoretycznie do udźwignięcia, gdyby urzędnicy porzucili kuriozalny pomysł budowy metra ze Stadionu przez rondo Wiatraczna na Gocław. Z niewiadomego powodu wiceprezydent Olszewski lansuje jednak wizję Gocławia zarówno z tramwajem, jak i pętelką metra. W ratuszu już chyba nikt nie wierzy, że pięć linii wskazanych jako priorytetowe uda się otworzyć w dającej się przewidzieć przyszłości, czyli najbliższych kadencjach samorządu. Linia na Zieloną Białołękę jest w kolejce dopiero za nimi.

REKLAMA

Tramwaj na Zieloną Białołękę

Dla linii z Bródna na wschodnią Białołękę wciąż nie wydano decyzji środowiskowej. Rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz przekazał nam, że aktualnie trwają przygotowania do przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej. Wybrana firma będzie musiała zdobyć także decyzje administracyjne pozwalające przejmować nieruchomości pod budowę. Inwestycja jest zatem na bardzo wczesnym etapie, a w tzw. wieloletniej prognozie finansowej nie ma zapisanych na nią pieniędzy.

- Jeżeli miasto chce ograniczać ruch samochodowy w centrum, zwężać ulice czy przekształcać parkingi na zieleńce, najpierw powinno zadbać o rozwój sprawnego i szybkiego transportu publicznego, szczególnie w takich miejscach, jak wschodnia Białołęka, gdzie infrastruktura miejska nie nadąża za dynamicznym rozwojem mieszkalnictwa - komentuje Sebastian Gut ze stowarzyszenia Razem dla Białołęki. - Wąskie i wiecznie zakorkowane ulice powodują, że komunikacja autobusowa nie sprawdza się tutaj. Jedynym sensowym rozwiązaniem jest postawienie na transport szynowy. Linia tramwajowa w śladzie trasy Olszynki Grochowskiej to potrzeba na już, żeby nie powiedzieć, że na wczoraj. Tylko uprzywilejowany, szybki transport szynowy będzie stanowił realną alternatywę zachęcającą do przesiadki z samochodu do komunikacji miejskiej.

(dg)

Chcesz wiedzieć więcej o Warszawie, decyzjach samorządu stolicy i swojej dzielnicy? Zapisz się na newsletter..

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (26)

# lolooo

25.11.2021 17:52

Nie ma sensu inwestować w Derby i okolice, to jest już stracony rejon, za 20 lat jak kredyty zostaną pospłacane, to te mieszkania będą niewiele warte ze względu na fatalną urbanistykę i układ przypominający wielką pogrodzoną wiochę, a nie miejskie osiedle mieszkaniowe z miejskimi wygodami.

 drugastrona

25.11.2021 18:09

Błędne koło. Mieszkańcy Warszawy jęczą, że "zabudowują" i "betonują". Płaczą, że bloki nie powinny stać ściana w ścianę. Zagęszczanie zabudowy jest złe. Likwidacja ogródków działkowych w centrum i przy metrze jest złe. Likwidacja fabryk i baraków jest zła. Budowanie na polach kapusty z dala od centrum też jest zła, chociaż gdzie miały powstawać nowe bloki, jeżeli działki muszą zostać a zagęszczanie zabudowy bliżej centrum jest złe? Warszawa jest bardzo luźno zabudowanym miastem, koszmarnie rozwleczonym. I można po prostu udawać, że Derby nie istnieją, jasne, ale potem nie ma co płakać, że tysiące samochodów z tamtych bloków codziennie korkują warszawskie ulice. Tramwaj trzeba tam dociągnąć - szkoda tylko, że nie ma na to pieniędzy. Kolejne pytanie, ile procent mieszkańców tamtej części Białołęki w ogóle płaci podatki w Warszawie.

# Warszawak

25.11.2021 18:25

Kolejność jest prawidłowa. Dlaczego jakieś wypierdziszewo na Białołęce, które powstało na półdziko ma mieć tramwaj szybciej niż stare dzielnice jak Wilanów czy Gocław? Niech czekają na swoja kolej.
Warszawa kończy się na S8.

REKLAMA

 Taltos2

25.11.2021 18:27

Linia na ZB ma duży sens z kilku powodów. A najważniejszym jest ekonomia, jej wybudowanie spowoduje pełne wykorzystanie możliwości II linii metra. Po pierwsze, szybki dojazd z Derb (osiedle na kilkanaście tysięcy mieszkańców, a wciąż budowane są nowe) do stacji M Kondratowicza. Wzdłuż S8 możliwość wybudowania parkingów P&R, z których tramwaj szybko zabrałby kierowców zapychających dziś S8 - też szybko do metra. Przy istniejącym przebiegu II linii nie ma fizycznie możliwości zbudowania parkingów dla kierowców spoza Targówka i Bródna. Już dziś, gdy na S8 wypadek, przejazd Głębocką do Wincentego zajmuje kilkanaście minut. A tak będzie codziennie po otwarciu końcówki II linii, bo to najbliższy dojazd z S8

# Czytelnik

25.11.2021 18:36

Mieszkańcy ZB tak naprawdę powinni się cieszyć, że nie będą mieli tramwaju - zostaną im autobusy - będzie ciszej, szybciej i bezpieczniej.

 Taltos2

25.11.2021 18:44

Warszawa kończy się na S8.
Kolejny internetowy geniusz, który na geografię nie chodził i nie wie, jak plan Warszawy wygląda.
O ile Gocław faktycznie od dawna zasługuje na metro (bardziej niż Chrzanów np.) czy tramwaj (pytanie jedynie, czy dwie inwestycje naraz są uzasadnione), o tyle Wilanów za Pałacem to tak samo stażowo młode osiedle na byłych polach kapusty. A infrastrukturę buduje się tam, gdzie są duże skupiska ludzkie i generowane przez nie potrzeby.

REKLAMA

# mtirala

25.11.2021 19:56

Ratusz, cała ta POwska ekipa nie znosi prawej części W-wy, a juz Białołęki szczególnie. HGW wrzuciła coś 400mln+ w stadion Legii, a później biadoliła, że nie ma kasy na cokolwiek w Białołęce. To jej ekipa wymyśłiła kretyńską podwójną stację metra Stadion - z przesiadką, to ta ekipa odrzuciła pomysł zbudowania hubu komunikacyjnego (i ostatniej stacji metra) na skrzyżowaniu Głębockiej i S8. Trzaskowski powiela fundamentalnie złe koncepcje III linii. Nie ma gość zupełnie czasu na W-wę.
Piszę to jako rozwścieczony wyborca PO, bo czuję się w potrzasku. Z mojego punktu widzenia PO robi za dużo dużych, fundamentalnych błędów. Jednocześnie wiem, że jak zagłosuję na PiS będzie tylko gorzej. Mam kurcze przestać chodzić na wybory? Jaka jest alternatywa? Czy da się odpolitycznić wybory w W-wie?

# rada

25.11.2021 20:03

Podpowiem urzędasom za darmo. W miejscu, w którym miałaby być linia tramwajowa można zbudować drogę wyłącznie dla autobusów (bez taxi, elektryków czy rowerów). A jak za 30 lat będzie kasa wówczas będą tylko do położenia szyny i trakcja. O ile wcześniej PL nie wykończą pisowskie zbiry...

# Wilfrid

25.11.2021 20:35

Luzik. Jakoś na Bródno dojedziemy a tam już przesiadka w metro. Bródno zamieni się w jeden olbrzymi Park&Ride.

REKLAMA

# Elzar

25.11.2021 21:05

Ręce i nogi opadają. Aspirujemy do Europy, niby Stolica 37mln państwa a fakty mówią same za siebie, miasto nie nadąża za deweloperami i jest głęboko w tyle z infrastrukturą. Na nic nie ma kasy, nic się nie da, nic nie opłaca. Oczywiście jest lepiej niż w Uzbekistanie, ale z perspektywy tych 40-stu kilku lat życia z jednej strony Warszawa zmieniła się bardzo na plus, ale i na minus. Na plus to właściwie prywatne inwestycje, nowoczesne centrum z biurowcami, galerie handlowe, itp. Na minus niestety to co robi miasto, czyli złe uchwalanie planów zagospodarowania (albo brak planów), brak inwestycji w infrastrukturę, transport publiczny, źle lokalizowane kluczowe inwestycje. Mamy w tej materii dużo do nadrobienia. Szkoda, że na starość to się będę wolał stąd wyprowadzić... właściwie już o tym myślę, bo jak dojazd do pracy zjada mi 2h dziennie to mi się niedobrze robi.

# zdrt

25.11.2021 21:16

Ta inia na ZB jest taką samą kiełbasą wyborczą jak poprzednio metro na ZB...

# pykpyk

25.11.2021 21:55

A gdzie dawniejsze trolejbusy, czy muszą być koniecznie szyny, których jak widać budowa idzie opornie?
Ciekawe jak inne miasta radzą sobie z budową infrastruktury tramwajowej, czy tylko w stolicy taka "patologia" panuje w tym zakresie. Przykłady:
Najpierw rozbierają linie tramwajowe, a za kilkanaście lat w to samo miejsce budują (Kasprzaka). Podobno nowe tramwaje nie mieściły się i perony trzeba było przebudowywać, to spryciarze, że nikt tego wcześniej nie sprawdził - pełna profesja i prawidłowe planowanie. Och wizjonerzy
Bez unijnych dotacji Warszawa z czasem by się rozpadła z tego wynika, nie stać miasta. Nie jest w miarę samowystarczające. Stąd szukanie kasy i dojenie mieszkańców: opłaty za śmieci - kombinacje i gimnastyka jak maksymalnie wyczyścić kieszenie mieszkańców, strefy parkingowe itp.
Następna ekipa obudzi się z potężnym długiem do spłacenia. Po co komu tak kładka pieszo-rowerowa w tym momencie za grubą kasę.
A dalej ograniczyć liczbę urzędników bezsilnych w swoim działaniu a nie budować pałace czy wynajmować wieżowce całe na wydziały urzędu miasta (to już przegięcie). Trochę się zaoszczędzi to może na jakiś nędzny odcinek linii tramwajowej wystarczy.
A co naiwni ludzie gładko łykają kiełbasy i szynki wyborcze, a potem bóle głowy i brzucha...

REKLAMA

# Marian

25.11.2021 22:31

Bardzo dobrze. Może w końcu zmadrzeją te ludzie i przestaną głosować na peło. Zamiast tramwaju Czask wam kładke przez Wisłe zrobi.

# Piotr W.

26.11.2021 08:25

Biadoliny zamiast wywalić towarzystwo Trzaskowskiego i jego samego podczas kolejnych wyborów.. Mamy tych samych ćmokow od wielu lat w urzędzie to chcecie żeby coś się sami zmieniło ? Kompletnie nie rozumieją potrzeb a ludzie wciąż na nich głosują. Sami sobie winni są.

# Warszawiak od x pokoleń

26.11.2021 10:04

Nowoprzybyli ,,Warszawiacy " ktoś tego pajaca i jego Bizantyjski dwór wybrał .I niech Wam jeszcze strefy płatnego parkowania załatwi. Bo każda pusta .

REKLAMA

 drugastrona

26.11.2021 10:57

#mtirala napisał(a) 25.11.2021 19:56
Ratusz, cała ta POwska ekipa nie znosi prawej części W-wy, a juz Białołęki szczególnie. HGW wrzuciła coś 400mln+ w stadion Legii, a później biadoliła, że nie ma kasy na cokolwiek w Białołęce. To jej ekipa wymyśłiła kretyńską podwójną stację metra Stadion - z przesiadką,

Akurat tutaj mijasz się z prawdą. Stadion Legii zatwierdził Marcinkiewicz, a pomysł z podwójną stacją Stadion jest tak stary jak koncepcja drugiej linii metra, starszy niż ekipa HGW. Winą tej ekipy jest to, że nie zmieniła koncepcji, bo się spieszyła z budową na Euro2012, co i tak się nie udało.

# młodzik

26.11.2021 13:23

drugastrona napisał 26.11.2021 10:57

Akurat tutaj mijasz się z prawdą. Stadion Legii zatwierdził Marcinkiewicz
Nie wiem na czym polegało to zatwierdzenie, tym nie mniej ostatecznie liczy się to, kto podjął nieodwracalne decyzje finansowe. A to chyba jednak HGW. Czy nie?

# Kris

26.11.2021 20:47

#Warszawak napisał(a) 25.11.2021 18:25
Kolejność jest prawidłowa. Dlaczego jakieś wypierdziszewo na Białołęce, które powstało na półdziko ma mieć tramwaj szybciej niż stare dzielnice jak Wilanów czy Gocław? Niech czekają na swoja kolej.
Warszawa kończy się na S8.

Śmieszny ten gostek, nie łapie perspektywy, ale w Warszawie można przyzwyczaić się do prostoty w myśleniu :)
Jak mieszkałem z rodzicami na Żelaznej to w podstawówce mówili nam, że jesteśmy gorsi, bo jesteśmy z Woli a nie ze Śródmieścia a to nie prawdziwa Warszawa :):):) Później przeprowadziliśmy się na Ursynów i okazało się w liceum na Mokotowie, że Warszawa kończy właśnie na Mokotowie i znów jesteśmy gorsi - Ci z Ursynowa to nie z Warszawy :):):) Dużo później zamieszkaliśmy z żoną na Bródnie i znów usłyszałem (często od nowych mieszkańców Miasta), że to już nie Warszawa :):):) W końcu zbudowałem dom na Białołęce i teraz po 50 latach jakiś następny klaun/mądrala na forum zadecydował Warszawa kończy się tu i tu. Walnij gościu barana w ścianę i dużo lodu później :)

REKLAMA

# B.Zubrzycka

26.11.2021 23:49

Białołęka to zaplecze i odbyt miasta, wstyd się przyznawać do mieszkania w takim miejscu.

# Wincentego

27.11.2021 02:28

#B.Zubrzycka napisał(a) 26.11.2021 23:49
Białołęka to zaplecze i odbyt miasta, wstyd się przyznawać do mieszkania w takim miejscu.
Ooo! Następna prosta dzida z kompleksem z jakiegoś blokowiska
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA