Białołęckie ulice budują deweloperzy. Ponad 110 umów ratusza
25 listopada 2021
Aby przyspieszyć prace nad rozbudową siatki ulic, od 2018 roku burmistrz Grzegorz Kuca zawarł z prywatnymi firmami umowy warte 124 mln zł.
Według wyliczeń urzędu dzielnicy aktualnie obowiązuje 114 umów z deweloperami, a kolejnych 18 jest w przygotowaniu. Prywatne firmy budują oczywiście ulice sąsiadujące z budowanymi blokami, ale z nowych publicznych dróg korzystają wszyscy mieszkańcy i sieć dróg się powiększa.
Nowe ulice Żerania
Białołęcki samorząd podpisuje umowy zgodnie z ustawą o drogach publicznych, według której budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją "niedrogową" należy do inwestora.
Kołacińska czeka na remont. Od lat tylko działania pozorowane i wymówki
"Kolejarze blokują przebudowę Szynowej, więc nie przebudujemy Kołacińskiej" - taką logiką kieruje się warszawski samorząd w sprawie oczekiwanej od lat inwestycji.
Zapisy ustawy są na tyle nieprecyzyjne, że w praktyce konieczne są negocjacje z deweloperami.
Na rozbudowującym się Żeraniu najbardziej widoczna jest przebudowa skrzyżowania ze Spedycyjną i Krzyżówki. Deweloper skończył już asfaltowanie, ale musi jeszcze zamontować sygnalizację świetlną i oświetlenie. Prywatny inwestor zbudował też Krzyżówki wraz z przystankami autobusowymi, a w głębi osiedla rusza właśnie budowa 260-metrowego odcinka Łopianowej, przy okazji której przebudowany zostanie fragment ciepłociągu. Deweloper zajmie się też 110-metrowym łącznikiem Krzyżówki z Łopianową. Kolejna firma buduje właśnie oświetlenie Morelowej, gdzie wcześniej zbudowała odcinek chodnika.
Budują głównie deweloperzy
W sąsiedztwie Galerii Północnej deweloper wybuduje 130-metrowe przedłużenie Szafrańców wraz z drogą rowerową, a także doświetli przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu z Kościeszów. Na pobliskim Wiśniewie prywatna firma buduje Dziatwy od Marchołta do Drożdżowej wraz z wyniesionym skrzyżowaniem. Inny deweloper wyniesie skrzyżowanie Żywicznej z ul. Fortel. Na osiedlu Tomaszew na mocy umowy z sektorem prywatnym powstanie odchodząca od Cieślewskich ulica Inna.
Deweloperzy budują drogi w kilku miejscach wschodniej Białołęki. Jeden kończy właśnie 110-metrowy odcinek drogi prostopadłej do Hemara a kolejny buduje chodnik, drogę rowerową i zatoki autobusowe na Zdziarskiej na odcinku od mostu na rzece Długiej do Verdiego. Następny buduje przedłużenie Verdiego.
W projekcie przyszłorocznego budżetu zapisano na budowę dróg 20 mln zł, co jest jedną z największych kwot wśród warszawskich dzielnic. Tymczasem średnia roczna wartość umów deweloperskich na budowę dróg to ponad 30 mln zł.
(dg)
Chcesz wiedzieć więcej o Warszawie, decyzjach samorządu stolicy i swojej dzielnicy? Zapisz się na newsletter..