Zajezdnia za 655 mln zł coraz bliżej. "Posiłkujemy się kredytem"
24 listopada 2021
Tramwaje Warszawskie są o krok od podpisania umowy na budowę zakładu na Annopolu. Niespodziewanie będzie to jedna z najdroższych inwestycji w historii warszawskiego samorządu.
W ubiegłym roku wrocławski samorząd unieważnił drugi konkurs na budowę największej w mieście zajezdni tramwajowej, planowanej na osiedlu Żerniki. Zakład o powierzchni 16 ha miał stać się bazą dla 150 składów z możliwością rozbudowy o kolejnych 50 miejsc. Koszt budowy wynoszący 340 mln zł okazał się dla samorządu stolicy Dolnego Śląska zaporowy, dlatego postanowiono zarzucić koncepcję i zaadaptować istniejące zajezdnie.
Ekstremalnie droga zajezdnia
Nowa zajezdnia Tramwajów Warszawskich będzie mieć powierzchnię o 3 ha mniejszą od planowanej na wrocławskich Żernikach, ale identyczną pojemność: 150 składów. Zakład na Annopolu będzie kosztować 655 mln zł. Choć przyszłoroczna dziura budżetowa jest planowana na 1,7 mld zł, samorząd jest zdeterminowany do rozpoczęcia inwestycji. Konieczne będzie pożyczenie pieniędzy i zwiększenie zadłużenia warszawiaków.
- 22 listopada zostały oddalone ostatnie odwołania w przetargu - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich. - Jesteśmy bardzo blisko podpisania umowy po wielu rozprawach w Krajowej Izbie Odwoławczej. Zabezpieczono finanse Tramwajów Warszawskich na nieprzewidziane sytuacje w relacjach z Komisją Europejską, które mogłyby utrudnić realizację tego kontraktu ze środków unijnych. Projekt będzie miał dodatkowe finansowanie z budżetu miasta poprzez dokapitalizowanie spółki w latach późniejszych. Do tego czasu, aby utrzymać płynność i znaleźć środki bieżące, posiłkujemy się kredytem, który będzie amortyzować wspomniane dokapitalizowanie.
Nowa zajezdnia na Białołęce
Gigantyczny koszt zakładu wynika m.in. z szeregu nowinek, których zażyczyli sobie tramwajarze. Zajezdnia na Annopolu będzie wyposażona w system informatyczny, który zautomatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas przez pracowników. Całość ma być obsługiwana przy pomocy tabletów i smartfonów, za pomocą których pracownicy będą przekazywali dane do centralnego systemu.
Zajezdnia Annopol będzie w dużym stopniu zasilania z wykorzystaniem odnawialnych, ale drogich źródeł energii, wykorzystywane będą m.in. pompy ciepła i ogniwa fotowoltaiczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.
(dg)