REKLAMA

Puls Warszawy

inwestycje »

 

SKM na rondzie de Gaulle'a i Solcu. Umowa podpisana

  15 kwietnia 2021

alt='SKM na rondzie de Gaulle'a i Solcu. Umowa podpisana'
źródło: Wikimedia Commons / Adrian Grycuk

Ceniona pracownia Kuryłowicz&Associates zaprojektuje dwie nowe stacje na kolejowej linii średnicowej, które zastąpią przeznaczone do likwidacji Powiśle.

REKLAMA

Od kiedy między dworcami Zachodnim i Wschodnim przez stację Śródmieście kursują pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich, podmiejska linia średnicowa pełni w praktyce funkcję trzeciej, krótkiej linii metra. Podczas planowanego remontu PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają przeprowadzić na niej rewolucję. Wpisane do gminnej ewidencji zabytków perony stacji Powiśle zostaną opuszczone, a w zamian pociągi zatrzymają się w nowych miejscach: pod rondem de Gaulle'a i na Solcu.

SKM na Nowy Świat

- Nasza spółka zależna Torprojekt zawarła 8 kwietnia z PKP aneksy do umowy na wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy linii średnicowej - donosi Grupa Trakcja. - Dodatkowe prace obejmują m.in. projekt przebudowy tunelu średnicowego i budowy przystanków osobowych w rejonie ronda de Gaulle'a i ulicy Solec.

Zapraszamy na zakupy

Czekamy na ciekawy projekt

Kolejarze zapłacą za przygotowanie dodatkowych projektów 16 mln zł netto. Torprojekt przygotuje je we współpracy z wielokrotnie nagradzaną pracownią architektoniczną Kuryłowicz&Associates. W ostatnich latach zaprojektowała ona m.in. wieżowiec Plac Unii, dom towarowy Vitkac i wieżowiec Q22 na rogu al. Jana Pawła II i Grzybowskiej.

W ubiegłym roku kolejarze zapowiadali, że projekt nowych stacji i przebudowy tunelu będzie gotowy w 2022 roku, a prace będą prowadzone etapami w latach 2023-2027.

(dg)

REKLAMA

 

REKLAMA

Komentarze (4)

# Marian

16.04.2021 16:37

Kolej na najgorszy rodzaj komunikacji w mieście

# Pasażer na gapę

16.04.2021 18:24

To o ile wzrośnie czas przejazdu miedzy wschodnim i zachodnim?

# BeMózg

17.04.2021 00:13

Miejmy nadzieję, że stacje nie zostaną zaprojektowane zgodnie ze źle rozumianym "standardem warszawskim".
A jak wygląda standard warszawski? - Ano tak że, dla przykładu:
1) z podziemnej stacji kolejowej wychodzilibyśmy lub wyjeżdżalibyśmy schodami ruchomymi na chodnik tuż przy rondzie de Gaulle`a, po czym na drugą stronę ulicy Nowy Świat przechodzilibyśmy po pasach, bo projektanci (oraz odbierający ich pracę urzędnicy) nie pomyśleli, żeby podziemny tunel przedłużyć poza skrzyżowanie ulic - taki przykład bezmyślności w projektowaniu możemy zaobserwować przy bardzo rozległym rondzie Daszyńskiego, gdzie na drugą stronę ulicy Towarowej musimy dymać po pasach;
2) gdyby w dalszej przyszłości została wybudowana linia metra pod ulicą Nowy Świat, to na skutek bezmyślności projektantów (lub odbierających ich pracę urzędników) przejście od projektowanej wkrótce stacji kolejowej obok ronda de Gaulle`a do stacji metra miałoby nadzwyczaj skomplikowany i niekomfortowy przebieg - taki przykład bezmyślności w projektowaniu możemy zaobserwować na skrzyżowaniu linii metra M1 i M2 na stacji "Świętokrzyska";
3) stacja kolejowa na linii średnicowej w rejonie ronda de Gaulle`a powinna raczej znaleźć się pomiędzy tym rondem a ulicą Bracką - jako że przykład złego usytuowania stacji mamy w przypadku stacji metra "Wola Park", która na skutek bezmyślności projektantów (lub odbierających ich pracę urzędników) oraz zapewne na skutek nadzwyczaj skutecznego lobbingu właścicieli "Wola Parku" zamiast stykać się z linią kolei obwodowej (gdzie planowany jest przystanek kolejowy i przystanki autobusowe na ul. Górczewskiej i przedłużeniu trasy S7) została zlokalizowana na wysokości centrum handlowego, przez co przyszli pasażerowie zamierzający przesiąść się z metra do pociągu lub autobusu (albo odwrotnie), będą musieli dymać jakieś 300-400 m z buta pomiędzy tymi przystankami;
4) ze stacji "Warszawa Solec" mielibyśmy wyjście bezpośrednio na nabrzeże wiślane, co byłoby przydatne dla weekendowych imprezowiczów i im podobnych nadwiślańskich ochlapusów, zamiast istotniejszego wyjścia na ul. Dobrą i Solec, służącego licznym mieszkańcom tego rejonu miasta oraz pracującym tam ludziom - taki przykład bezmyślności projektantów (oraz odbierających ich pracę urzędników) możemy zaobserwować w przypadku stacji "Centrum Nauki Kopernik" (w sytuacji gdy większość zwiedzających CNK przyjeżdża autokarami lub prywatnymi samochodami), ponieważ stacje metra zaprojektowano pod Wisłostradą zamiast w rejonie ulic Tamka, Solec i Dobrej.

REKLAMA

# Rafał Wodzicki

17.04.2021 19:00

Projekt jest po prostu skadanliczny. Napisałem o tym paraekspertyzą na blogu eksploatyka.wordpress.com 8.8.2019, pod tytułem Linia średnicowa u progu kolejnej znaczacej-modernizacji. To kolejny przykład kombinowania zamiast projektowania systemu komunikacji. Nawet wymiany myśli unikają.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA