REKLAMA

Puls Warszawy

inwestycje »

 

SKM na rondzie de Gaulle'a i Solcu. Umowa podpisana

  15 kwietnia 2021

alt='SKM na rondzie de Gaulle'a i Solcu. Umowa podpisana'
źródło: Wikimedia Commons / Adrian Grycuk

Ceniona pracownia Kuryłowicz&Associates zaprojektuje dwie nowe stacje na kolejowej linii średnicowej, które zastąpią przeznaczone do likwidacji Powiśle.

REKLAMA

Od kiedy między dworcami Zachodnim i Wschodnim przez stację Śródmieście kursują pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich, podmiejska linia średnicowa pełni w praktyce funkcję trzeciej, krótkiej linii metra. Podczas planowanego remontu PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają przeprowadzić na niej rewolucję. Wpisane do gminnej ewidencji zabytków perony stacji Powiśle zostaną opuszczone, a w zamian pociągi zatrzymają się w nowych miejscach: pod rondem de Gaulle'a i na Solcu.

SKM na Nowy Świat

- Nasza spółka zależna Torprojekt zawarła 8 kwietnia z PKP aneksy do umowy na wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy linii średnicowej - donosi Grupa Trakcja. - Dodatkowe prace obejmują m.in. projekt przebudowy tunelu średnicowego i budowy przystanków osobowych w rejonie ronda de Gaulle'a i ulicy Solec.

Zapraszamy na zakupy

Czekamy na ciekawy projekt

Kolejarze zapłacą za przygotowanie dodatkowych projektów 16 mln zł netto. Torprojekt przygotuje je we współpracy z wielokrotnie nagradzaną pracownią architektoniczną Kuryłowicz&Associates. W ostatnich latach zaprojektowała ona m.in. wieżowiec Plac Unii, dom towarowy Vitkac i wieżowiec Q22 na rogu al. Jana Pawła II i Grzybowskiej.

W ubiegłym roku kolejarze zapowiadali, że projekt nowych stacji i przebudowy tunelu będzie gotowy w 2022 roku, a prace będą prowadzone etapami w latach 2023-2027.

(dg)

REKLAMA

 

REKLAMA

Komentarze (4)

# Marian

16.04.2021 16:37

Kolej na najgorszy rodzaj komunikacji w mieście

# Pasażer na gapę

16.04.2021 18:24

To o ile wzrośnie czas przejazdu miedzy wschodnim i zachodnim?

# BeMózg

17.04.2021 00:13

Miejmy nadzieję, że stacje nie zostaną zaprojektowane zgodnie ze źle rozumianym "standardem warszawskim".
A jak wygląda standard warszawski? - Ano tak że, dla przykładu:
1) z podziemnej stacji kolejowej wychodzilibyśmy lub wyjeżdżalibyśmy schodami ruchomymi na chodnik tuż przy rondzie de Gaulle`a, po czym na drugą stronę ulicy Nowy Świat przechodzilibyśmy po pasach, bo projektanci (oraz odbierający ich pracę urzędnicy) nie pomyśleli, żeby podziemny tunel przedłużyć poza skrzyżowanie ulic - taki przykład bezmyślności w projektowaniu możemy zaobserwować przy bardzo rozległym rondzie Daszyńskiego, gdzie na drugą stronę ulicy Towarowej musimy dymać po pasach;
2) gdyby w dalszej przyszłości została wybudowana linia metra pod ulicą Nowy Świat, to na skutek bezmyślności projektantów (lub odbierających ich pracę urzędników) przejście od projektowanej wkrótce stacji kolejowej obok ronda de Gaulle`a do stacji metra miałoby nadzwyczaj skomplikowany i niekomfortowy przebieg - taki przykład bezmyślności w projektowaniu możemy zaobserwować na skrzyżowaniu linii metra M1 i M2 na stacji "Świętokrzyska";
3) stacja kolejowa na linii średnicowej w rejonie ronda de Gaulle`a powinna raczej znaleźć się pomiędzy tym rondem a ulicą Bracką - jako że przykład złego usytuowania stacji mamy w przypadku stacji metra "Wola Park", która na skutek bezmyślności projektantów (lub odbierających ich pracę urzędników) oraz zapewne na skutek nadzwyczaj skutecznego lobbingu właścicieli "Wola Parku" zamiast stykać się z linią kolei obwodowej (gdzie planowany jest przystanek kolejowy i przystanki autobusowe na ul. Górczewskiej i przedłużeniu trasy S7) została zlokalizowana na wysokości centrum handlowego, przez co przyszli pasażerowie zamierzający przesiąść się z metra do pociągu lub autobusu (albo odwrotnie), będą musieli dymać jakieś 300-400 m z buta pomiędzy tymi przystankami;
4) ze stacji "Warszawa Solec" mielibyśmy wyjście bezpośrednio na nabrzeże wiślane, co byłoby przydatne dla weekendowych imprezowiczów i im podobnych nadwiślańskich ochlapusów, zamiast istotniejszego wyjścia na ul. Dobrą i Solec, służącego licznym mieszkańcom tego rejonu miasta oraz pracującym tam ludziom - taki przykład bezmyślności projektantów (oraz odbierających ich pracę urzędników) możemy zaobserwować w przypadku stacji "Centrum Nauki Kopernik" (w sytuacji gdy większość zwiedzających CNK przyjeżdża autokarami lub prywatnymi samochodami), ponieważ stacje metra zaprojektowano pod Wisłostradą zamiast w rejonie ulic Tamka, Solec i Dobrej.

REKLAMA

# Rafał Wodzicki

17.04.2021 19:00

Projekt jest po prostu skadanliczny. Napisałem o tym paraekspertyzą na blogu eksploatyka.wordpress.com 8.8.2019, pod tytułem Linia średnicowa u progu kolejnej znaczacej-modernizacji. To kolejny przykład kombinowania zamiast projektowania systemu komunikacji. Nawet wymiany myśli unikają.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Majówka 2025 za granicą
Majówka 2025 za granicą
Majówka 2025 za granicą

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

Promocje Cyfrowe.pl
Promocje Cyfrowe.pl

REKLAMA

Lato 2025
Lato 2025

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni