S7 bez zjazdu na Bielany i most Północny? Wiceburmistrz Włodzimierz Piątkowski: "Kompletny absurd"
24 listopada 2021
Rada osiedla Młociny chce, żeby drogowcy wykreślili z projektu trasy szybkiego ruchu połączenie z Wólczyńską i Wóycickiego.
Po wielu latach przymiarek i przygotowań budowa trasy S7 wreszcie zaczyna nabierać realnych kształtów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma już decyzję środowiskową dla odcinka mającego połączyć Łomianki z trasą Obrońców Grodna (S8), którego elementami będą tunele pod Chomiczówką i Bemowem.
Trasa S7 - gdzie będą zjazdy?
Na warszawskim odcinku trasy S7 powstaną zaledwie trzy węzły: Wólka Węglowa (z Wólczyńską i Wóycickiego), Maczka (z przedłużeniem istniejącej ulicy) oraz z trasą Obrońców Grodna (S8).
Trasa S7 o krok bliżej. Powstaną tunele pod Chomiczówką i Bemowem
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma już ostateczną decyzję środowiskową dla odcinka trasy szybkiego ruchu, która połączy trasę Obrońców Grodna (S8) z Łomiankami.
Pierwotnie drogowcy rozważali jeszcze budowę węzła w rejonie Rodziny Połanieckich, a także węzła Janickiego. Trasa S7 powinna połączyć się na nim z planowanym przedłużeniem Nocznickiego, która docelowo ma być ulicą dwujezdniową i częścią długiej trasy mostu Północnego (Skłodowskiej-Curie), łączącej Bielany z Białołęką.
- Nie budujemy węzła Janickiego, a tylko pozostawiamy rezerwę terenu - potwierdza Małgorzata Tarnowska z GDDKiA. - Realizacja wynika wprost z połączenia S7 z przyszłą trasą mostu Północnego, która jest inwestycją Warszawy. Węzeł będzie mógł być realizowany po m.in. uzyskaniu przez miasto decyzji środowiskowej na realizację trasy mostu Północnego i włączenia jej do drogi S7. Nie mamy szczegółowych informacji dotyczących miejskiej inwestycji, w tym terminu jej realizacji i finansowania.
Trasa S7 - protest na Młocinach
Rezygnacja z budowy węzła Janickiego oznacza, że cały ruch z Bielan na trasę S7 będzie kumulować się w jednym miejscu. Rada osiedla Młociny obawia się zakorkowania Wólczyńskiej i Wóycickiego do tego stopnia, że proponuje... skreślenie także węzła Wólka Węglowa. Gdyby drogowcy przychylili się do tej propozycji, dostęp do trasy S7 byłby możliwy dopiero na Bemowie, na przedłużeniu Maczka.
- Dla Młocin odłożenie budowy węzła Janickiego oznacza, że ogromny ruch z węzła Wólka zjedzie na skrzyżowaniu Wólczyńskiej i Wóycickiego do metra, strefy przemysłowej, na Bielany - pisze rada osiedla. - Według tabel z analiz GDDKiA mają to być tysiące samochodów. Wystąpiliśmy o czasowe wstrzymanie budowy węzła Wólka, bo nasze uliczki nie zmieszczą tylu aut.
Trasa S7 - powtórka z historii?
Wszystko wskazuje na to, że na Bielanach szykuje się powtórka historii, która wydarzyła się przed laty na Bemowie. Część mieszkańców protestowała przeciwko budowie węzła S8 z Powstańców Śląskich do tego stopnia, że zniknął on z planów inwestycyjnych. W wyniku tej decyzji cały ruch z Jelonek i Bemowa kumuluje się na wąskim gardle Lazurowej, gdzie kierowcy mają do dyspozycji po jednym pasie w każdą stronę a całe Górce stoją w korkach.
- Z perspektywy Bielan rezygnacja z budowy zarówno węzła Janickiego, jak i węzła Wólka Węglowa oznaczałaby dokładnie tyle, że mieszkańcy dzielnicy nie skorzystają z trasy S7 - mówi wiceburmistrz Włodzimierz Piątkowski. - Budowa trasy szybkiego ruchu, na którą można wjechać w Łomiankach, a następnie dopiero na Bemowie, to kompletny absurd. Uważam, że warszawski ratusz powinien przyspieszyć prace nad trasą mostu Północnego i porozumieć się z GDDKiA w sprawie budowy węzła Janickiego, dopóki jeszcze jest na to czas. To jedyna szansa, żeby ruch tranzytowy zniknął z takich ulic, jak al. Reymonta.
Jak przekazała nam Małgorzata Tarnowska, na ten moment GDDKiA zamierza zbudować węzły Wólka Węglowa i Maczka, ponieważ będą one stanowić "dowiązanie" do istniejących ulic miejskich.
Trasa S7 - kiedy powstanie?
- Harmonogram realizacji będziemy mogli podać po uzyskaniu środków finansowych - zapowiada GDDKiA. - Przygotowujemy dokumentację niezbędną do ogłoszenia przetargu na kolejny etap realizacji inwestycji.
Przyszły odcinek drogi ekspresowej S7 pomiędzy Kiełpinem a trasą Obrońców Grodna, ułatwiający dojazd do stolicy od północy, będzie miał po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a w niektórych miejscach nawet cztery. Przez mocno zurbanizowane tereny Warszawy (Bemowo i Bielany) droga przejdzie dwoma tunelami. Trasa o długości około 12,9 km w początkowej części przebiegać będzie po istniejącym śladzie ulicy Kolejowej w Dziekanowie Leśnym. Następnie, za węzłem Kolejowa w kierunku Kanału Młocińskiego, zaprojektowana będzie na nasypie.
Dalej będzie biegła wschodnim skrajem Kampinoskiego Parku Narodowego do węzła z Wóycickiego, a za Arkuszową zejdzie do kilometrowego tunelu, planowanego obok bloków Chomiczówki. Połączenie z ulicami Bemowa zapewni węzeł z przedłużoną Maczka. Następnie trasa znów zejdzie pod ziemię, do długiego na 1100 metrów tunelu pod Bemowem. Zakończeniem odcinka będzie wielki węzeł z trasą Obrońców Grodna (S8), planowany obok ogródków działkowych między Księcia Janusza a Maryninem. Powstaną również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe i ekrany akustyczne.
(dg)
Chcesz wiedzieć więcej o Warszawie, decyzjach samorządu stolicy i swojej dzielnicy? Zapisz się na newsletter..