Klamka zapadła. S7 w tunelach pod Bemowem i Bielanami
4 września 2018
Trasa szybkiego ruchu łącząca Gdańsk i Kraków przebiegnie pod ziemią obok bloków Nowego Bemowa i Chomiczówki. Jedna z największych inwestycji drogowych w Warszawie wchodzi na kolejny etap.
Mimo protestów dużej części mieszkańców Bemowa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie zmienia swoich zamiarów dotyczących warszawskiego odcinka drogi szybkiego ruchu S7.
- Ogłoszony został przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla budowy S7 Kiełpin - Trasa Obrońców Grodna - poinformowała GDDKiA 4 września. - Zadaniem projektanta będzie opracowanie dokumentacji zawierającej uszczegółowienia techniczne wskazane w decyzji środowiskowej, jak na przykład szerokość terenu potrzebnego pod przyszłą drogę ekspresową. Projektant przeprowadzi również szczegółowe badania warunków geologicznych.
W praktyce oznacza to kolejny etap w pracach nad trasą w takim wariancie, jaki GDDKiA uznała za najlepszy. Jak mówił wiosną burmistrz Bemowa Michał Grodzki, S7 przejdzie przez środek osiedli mieszkaniowych, w bliskim sąsiedztwie szkół, przy okazji wymuszając częściową likwidację lotniska oraz zburzenie dawnej wieży kontroli lotów przy Wolfkego.
Dwa tunele
Planowany odcinek będzie mieć prawie 13 km długości i w początkowej części przebiegać po istniejącym śladzie Kolejowej w Łomiankach. Następnie, za węzłem "Kolejowa" droga odbije na południe, w kierunku Kanału Młocińskiego, gdzie pobiegnie po nasypie. Dalej samochody pojadą między Kampinoskim Parkiem Narodowym a Cmentarzem Północnym. W pobliżu południowego skraju cmentarza powstanie tzw. węzeł zespolony "Wólka Węglowa / Janickiego". Przez gęsto zaludnione tereny Chomiczówki i Bemowa trasa poprowadzona zostanie dwoma tunelami, podobnymi do tego pod Centrum Nauki Kopernik. Bielański będzie mieć długość kilometra, natomiast bemowski ma być od niego dłuższy o ponad 100 metrów.
Pomiędzy tunelami powstanie węzeł drogowy, łączący S7 z przedłużonymi ulicami Żołnierzy Wyklętych i Maczka. Planowany aktualnie odcinek zakończy się wielkim węzłem z trasą S8 (Obrońców Grodna). Wzdłuż całej długości trasy zbudowane zostaną oczywiście również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe, ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt i ogrodzenie, uniemożliwiające wejście na jezdnię np. dzikom i łosiom.
Cel: 2024
W kwietniu dla trasy S7 wydana została tzw. decyzja środowiskowa, uznawana za najtrudniejszy do zdobycia dokument przy inwestycjach drogowych. Póki co jest jeszcze za wcześnie, by powiedzieć, jak będzie wyglądać zagospodarowanie terenu nad tunelami. Według zapowiedzi GDDKiA będzie to zieleń, ale konkrety poznamy dopiero na etapie prac nad projektem.
Aktualny harmonogram zakłada podpisanie umowy na projekt i budowę najpóźniej w czerwcu 2020 roku. Prace budowlane mogłyby rozpocząć się dwa lata później, a z gotowej trasy kierowcy skorzystaliby w roku 2024. Szacunkowy koszt inwestycji to 1,7 mld zł.
(dg)