REKLAMA

Białołęka

komunikacja »

 

Tramwajem na Derby?

  24 września 2010

Gdy pięć lat temu zacząłem prezentować swój pomysł budowy linii tramwajowej na Zieloną Białołękę, spotykałem się zazwyczaj z uśmiechami niedowierzania.

REKLAMA


Autor jest radnym dzielnicy Białołęka 
Dziś ta koncepcja powoli przebija się do realności i staje się rozwiązaniem, które jest poważnie rozpat-rywane przez miejskich planistów. Pojawia się szan-sa na to, że kiedyś rzeczywiście szybko i wygodnie dojedziemy tramwajem w rejon osiedla Derby i jesz-cze dalej.

Jednym z największych problemów, z którymi boryka się wschodnia część naszej dzielnicy, zwana Zieloną Białołęką, jest brak dobrego połączenia ko-munikacją publiczną z centrum miasta. Deweloperzy nie próżnują. Powstają kolejne wielkie osiedla miesz-kaniowe, już nie tylko w rejonie ulic Głębockiej i Skarbka z Gór, ale także jeszcze dalej - przy Zdziar-skiej i Kobiałce. Sprzyjają temu między innymi uchwalone około 10 lat temu nieprecyzyjne plany miejscowe. Dla przykładu, leżący w północnej części i posiadający tajemniczą nazwę plan X71, to aż 650 hektarów terenu, który prak-tycznie na całym obszarze dopuszcza lokalizowanie osiedli z wielorodzinnymi bloka-mi mieszkalnymi.

Pojawia się więc pytanie, co zrobić, aby w przyszłości mieszkańcy tych nowych osiedli mogli szybko i bezpiecznie przemieszczać się do innych części miasta? Uruchomienie kolejnych linii autobusowych przyniesie poprawę tylko do pewnego momentu, ponieważ barierą będzie niedrożny układ ulic.

Nie wymyślono do tej pory chyba lepszego środka transportu miejskiego, niż tramwaj poruszający się po wydzielonym torowisku. W przyszłości miasto planuje wybudowanie linii tramwajowej do wschodniej części dzielnicy. Ma ona pobiec wzdłuż trasy mostu Północnego (TMP), od ul. Modlińskiej w stronę Marek. Według tej koncepcji, dojazd do centrum miasta ma przebiegać z przesiadką do metra na Młocinach. Z pewnością będzie to bardzo czasochłonne. Poza tym, ta wielokilo-metrowej długości trasa, zanim dotrze do okolic ul. Głębockiej, będzie przebiegać przez rejony zabudowane domami jednorodzinnymi, gdzie nie znajdzie zapewne dużej liczby pasażerów. Koszt wybudowania linii będzie też na tyle duży, że za-pewne przez bardzo wiele lat realizacja tej koncepcji pozostanie na papierze.

Można prościej!

Moim zdaniem, istnieje lepsza metoda doprowadzenia linii tramwajowej na Zieloną Białołękę, znacznie krót-szą drogą. Miasto planuje w przyszłości przedłużenie torów tramwajowych z ul. Budowlanej na Bródnie aż do Trasy Toruńskiej, wzdłuż ulic Wincentego i Głęboc-kiej (niebieskie kropki na mapce). Ta trasa będzie miała kluczowy przystanek przy przyszłej stacji metra "Kondratowicza", która w ten sposób stanie się waż-nym węzłem przesiadkowym.

I tu pojawia się mój pomysł. Planowaną nową li-nię tramwajową należy przedłużyć na Zieloną Białołę-kę (czerwone kropki na mapce), wiaduktem nad Tra-są Toruńską wzdłuż ul. Głębockiej, a następnie w kie-runku północnym, wykorzystując rezerwę terenu pod trasę Olszynki Grochowskiej (TOG). W dalszej przy-szłości, mogłaby się łączyć w jedną całość z wybudo-waną linią tramwajową wzdłuż TMP. Myślę, że ta idea ma szanse na realizację, ponieważ:

  • linia tramwajowa będzie przebiegać w bezpośrednim sąsiedztwie dużych osiedli mieszkaniowych, które zapewnią wypełnienie tramwajów,
  • będzie wspierana przez dwie dzielnice: Targówek i Białołękę,
  • przebiega wzdłuż od dawna ustalonych rezerw pod trasy komunikacyjne,
  • jest tańsza niż poprowadzenie wielokilometrowej linii wzdłuż trasy mostu Pół-nocnego,
  • potrzeba zaledwie dwóch kilometrów dodatkowych torów i wiaduktu, aby tram-waj pojawił się przy Berensona.
Cztery lata temu zostałem radnym. Jednym z pierwszych zrealizowanych zadań by-ła intencyjna uchwała rady dzielnicy na temat przygotowań do budowy linii tramwa-jowej na Zieloną Białołękę według mojej koncepcji, która została skierowana do władz miasta. W ostatnich latach ta idea zaczęła się pojawiać w różnych opracowa-niach projektowych Warszawy. W 2008 roku Biuro Planowania Rozwoju Warszawy w wykonanym studium trasy Olszynki Grochowskiej zajęło się między innymi tym tematem. Stwierdzono możliwość poprowadzenia tramwaju w korytarzu trasy. Zaproponowano też lokalizację przystanków tramwajowych. W konsultowanym w 2009 roku projekcie przebudowy ul. Św. Wincentego i Głębockiej na Targówku, wi-dać pozostawioną rezerwę terenu pod interesującą nas linię tramwajową. W stu-dium obsługi komunikacyjnej wschodniej Białołęki, wykonanym na zlecenie m.st. Warszawy w 2010 roku, także pozytywnie oceniono koncepcję budowy tej linii.

Oczywiście są niezbyt duże szanse na to, aby tramwaj zawitał na Zieloną Białołękę w ciągu najbliższych kilku lat. Co roku jednak w tym rejonie miasta liczba nowych mieszkańców będzie rosła bardzo szybko. Jeżeli chcemy, aby w przyszłości mogli dojechać tramwajem do domu, to już teraz należy zacząć planować tę inwestycję, rozpocząć projektowanie oraz, co dzisiaj najważniejsze, zarezerwować na nią odpowiednie tereny, wpisując trasę w plany miejscowe.

Więcej informacji na temat budowy linii tramwajowej i komunikacji na Zielonej Białołęce znajdziecie Państwo na stronie www.zielonabialoleka.pl.

Waldemar Roszak
waldek@roszak.eu www.roszak.eu

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024