REKLAMA

Bielany

komunikacja »

 

Tramwajami szybciej

  5 grudnia 2011

alt='Tramwajami szybciej'

Jest szansa, że niekorzystne połączenia autobusowe przestaną być niebawem problemem mieszkańców Bielan. Zarząd Transportu Miejskiego nada priorytet przejazdu tramwajom, także na bielańskich trasach.

REKLAMA

Średnia prędkość tramwajów to obecnie 17,4 km/h, wybiera je co czwarty stołeczny podróżny (autobusy preferuje 56% pasażerów). - Wprowadzenie priorytetów dla tramwajów wymaga szczegółowych analiz, takich jak np. korekta programów sygnalizacji świetlnej. Ich bezrefleksyjne uprzywilejowanie, a tym samym częstsze wstrzymywanie ruchu na poprzecznych ulicach, może spowolnić nie tylko prywatne samochody, ale także autobusy - mówi Konrad Klimczak, rzecznik ZTM. - Docelowo priorytet dla tramwajów przewidywany jest niemal na wszystkich odcinkach sieci tramwajowej - dodaje.

W latach 2011-2012 tramwaje uzyskają priorytet przejazdu m.in. na trasie: Wolska - Połczyńska - Powstańców Śląskich - al. Reymonta - Wólczyńska - Nocznickiego - Młociny oraz na ul. Górczewskiej. Natomiast do 2013 r. pierwszeństwo przejazdu tramwajem wdrożone zostanie również na trasie Piaski - Broniewskiego - al. Jana Pawła II - Chałubińskiego - al. Niepodległości - Rakowiecka - Kielecka oraz wzdłuż ul. Marymonckiej.

ZTM zakłada, że dzięki takiemu rozwiązaniu w perspektywie najbliższych kilku lat prędkość komunikacyjna tramwajów ma szansę wzrosnąć do ok. 20 km/h. W tzw. międzyczasie Tramwaje Warszawskie zamierzają systematycznie przeprowadzać wymiany torów. W przyszłym roku na Bielanach tory zostaną wymienione m.in. na pętlach Piaski oraz Twardowska.

Niekorzystne zmiany dla starszych

Zanim na Bielanach oddano do użytku pierwszą linię metra, to właśnie tramwaje zapewniały tu dogodne połączenia z innymi dzielnicami Warszawy. Przez wiele lat ulicą Marymoncką do Huty kursowały cztery linie tramwajowe: 6, 15, 17 i 27. Dzięki temu bez trudu można było dojechać na Pragę, Wolę, Mokotów czy do Śródmieścia. Niestety, w związku z przebudową wiaduktów na ul. Andersa linie 6 i 15 zostały zabrane, a trasę linii 27 skrócono do Potockiej. Mieszkańcom pozostawiono jedynie 17, która dodatkowo w związku z budową trasy mostu Północnego przez wiele miesięcy nie kursowała w ogóle.
20 km/h - to prędkość, jaką w perspektywie kilku lat mają osiągać tramwaje.
Obecnie przywrócona linia 6 kończy jazdę na pętli Twardowska, natomiast 15-tka zaczęła kursować do Śródmieścia z Marymontu. - Dlaczego żeby dostać się ze Śródmieścia np. w okolice ul. Przy Agorze, trzeba jechać aż trzema tramwajami: 15, 6 i 17? Takie przesiadki dla młodych ludzi są może bezproblemowe, niestety dla starszych już nie, a jednocześnie wydłuża się czas przejazdu - mówi pani Barbara, seniorka z Bielan. - W przypadku np. awarii na Służewcu nie ma jak dojechać do domu, bo dodatkowo między ul. Żeromskiego a Podleśną nie kursuje autobus, z wyjątkiem linii łomiankowskiej - zauważa czytelniczka. - Czy jest szansa na przywrócenie stanu sprzed lat, kiedy do Huty jeździły 6, 15, 17 i 27, a na Marymont 36? - pyta.

Wstąp do księgarni

Most zmieni wszystko

ZTM zapewnia, że wydłużenie trasy linii 6 do metra Młociny będzie możliwe po zakończeniu budowy trasy mostu Północnego i oddaniu do użytku odcinka trasy tramwajowej między zajezdnią "Żoliborz" i metrem Młociny. Niestety, na przywrócenie linii 15 w tej chwili nie ma co liczyć. - W tramwajach linii 17 kursującej ul. Marymoncką jest jeszcze znaczna rezerwa miejsc, po drugie skierowanie linii 15 na Marymoncką wiązałoby się z koniecznością zaangażowania dodatkowego taboru i skierowania innej linii do pętli Marymont-Potok - tłumaczy Konrad Klimczak, rzecznik ZTM. Dlaczego wcześniej problemu z taborem nie było? ZTM tłumaczy, że czasy się zmieniają, a taki układ funkcjonował przed oddaniem do użytku I linii metra, która ma stanowić podstawowy środek komunikacji na Żoliborzu i Bielanach. - Obecnie staramy się ograniczać liczbę linii, jednocześnie zwiększając częstotliwość kursowania. Linia 17 obsługująca ul. Marymoncką nigdy nie kursowała tak często jak obecnie: co 5 minut w szczycie i co 7-8 min poza szczytem oraz w weekendy - zachwala rzecznik. Jednocześnie zapewnia, że ZTM nie wyklucza korekt w układzie linii tramwajowych na Bielanach, w tym na ul. Marymonckiej, po uruchomieniu linii tramwajowej do Tarchomina.

Anna Przerwa

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBielany

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024