Kiedy tramwaj wzdłuż Modlińskiej? Ratusz ma inne priorytety
19 lutego 2023
Zapowiedzi Tramwajów Warszawskich, że w 2024 roku tramwaje dotrą Modlińską do Winnicy, już dawno przestały być aktualne. Podawane obecnie terminy wykonania tych prac nie napawają optymizmem.
Budowę tramwaju na Modlińskiej można śmiało uznać za jedną z najpilniejszych inwestycji komunikacyjnych na Białołęce. O przedłużeniu linii z pętli Żerań FSO na Tarchomin mówi się już trzecią dekadę. Nowe połączenie miałoby zastąpić przepełnione autobusy linii 509 oraz poprawić dojazd na ciągle rozbudowujący się Żerań.
Białołęka przekroczyła 150 tys. mieszkańców. Kiedy zbudują kluczowy tramwaj?
Białołęka wyrosła na czwartą co do wielkości dzielnicę Warszawy, minimalnie ustępując Ursynowowi miejsca na podium. Tymczasem nowy plan ratusza zakłada budowę metra jedynie na Tarchomin, z którego już teraz można dojechać w kilka minut do stacji Młociny. Obiecany blisko dekadę temu tramwaj na osiedle Derby miałby ruszyć w roku 2033.
Jeśli staniemy na wiadukcie ul. Modlińskiej nad Kanałem Żerańskim, bez problemu zauważymy rezerwę pod torowisko tramwajowe. To jedyny element nowej linii, jaki udało się zbudować w ciągu kilkunastu lat.
Kiedy tramwaj na Modlińskiej?
W ubiegłym roku podpisano umowę na opracowanie studium techniczno-ekonomicznego nowej linii tramwajowej. Torowisko będzie przedłużeniem trasy, która biegnie wzdłuż Jagiellońskiej i kończy się pętlą pod Trasą Toruńską (S8). Dalej linia ma biec nad Kanałem Żerańskim, aby połączyć się z trasą z Młocin na Winnicę.
Prosto czy dookoła?
Wykonawca dokumentacji zaproponuje, jak mają przebiegać nowe tory przez węzeł drogowy Jagiellońskiej i trasy S8. To jedno z bardziej skomplikowanych zadań, bo może wiązać się z przebudową niektórych estakad. Tańsze rozwiązanie może polegać na obejściu torami całego węzła od zachodu wzdłuż brzegu Wisły. Zakładana jest też możliwość budowy dodatkowej trasy do przystanku kolejowego Żerań, a także pętli dla tramwajów i autobusów wraz z parkingiem przesiadkowym przy Familijnej.
Muzeum, kładka i teatr zamiast tramwaju
- Głównym czynnikiem warunkującym zmianę harmonogramu budowy linii tramwajowej na odcinku Żerań FSO - Trasa Mostu Północnego jest brak pieniędzy na realizację budowy tej trasy w perspektywie do roku 2027 - wyjaśniał zarząd spółki Tramwaje Warszawskie w odpowiedzi na pytanie białołęckiego radnego Piotra Cieszkowskiego. - Wszelkie dostępne środki skoncentrowano na inwestycjach o najwyższym priorytecie realizacyjnym - przekonują urzędnicy.
Wynika z tego, że miejski ratusz za "najwyższe priorytetowo inwestycje" uznał chociażby budowę kładki pieszo-rowerowej z bulwarów na Pragę, czy też powstające w Śródmieściu Muzeum Sztuki Nowoczesnej, a także nową siedzibę dla teatru TR. Ważniejsze od tramwaju na Modlińskiej jest też zdaniem ratusza rozbetonowanie stawu na Polu Mokotowskim czy "renaturyzacja" Stawów Brustmana na Wawrzyszewie. Za pieniądze wydane na te "priorytety Warszawy" mógłby powstać tramwaj wzdłuż Modlińskiej. Władze Warszawy uznały, że jest mniej ważny.
(db)
.