Tramwaj do centrum już w tym miesiącu
9 lutego 2015
Najpierw bezpośredni tramwaj do Arkadii, Dworca Centralnego i Służewca, potem konsultacje społeczne w sprawie zmian linii autobusowych. Wkrótce komunikacja miejska na Tarchominie zostanie zaplanowana na nowo.
Tramwaj na Tarchomin to podręcznikowy przykład "inwestycji prowadzonej etapami". W styczniu 2013 r. linia tramwajowa połączyła Młociny ze Starymi Świdrami, w grudniu 2014 r. przedłużono ją na Tarchomin Kościelny. Teraz podstacja przy ul. Ćmielowskiej jest już skończona i Zarząd Transportu Miejskiego może wpuścić na tory więcej pojazdów. Zgodnie z zapowiedziami sprzed kilku miesięcy drugą linią będzie 17. Tramwaje będą kursować, podobnie jak "dwójka", ul. Światowida i mostem Północnym, a potem wyruszą w wyjątkowo długą drogę, zapewniając bezpośrednie połączenie z m.in. Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Szpitalem Bielańskim, Akademią Wychowania Fizycznego, Żoliborzem, Arkadią, centrum (przystanki Metro Rondo ONZ i Dworzec Centralny), Polem Mokotowskim i zagłębiem biurowym na Służewcu. Jazda "siedemnastką" z Tarchomina Kościelnego do centrum zajmie ok. 40 minut, będzie to więc alternatywa dla trasy przez Młociny. Jak będzie wyglądał rozkład jazdy?
- Linia 17 dojedzie na Tarchomin Kościelny i to na razie jedyna pewna informacja, jaką mogę podać - mówi Igor Krajnow, rzecznik ZTM. Nieoficjalnie można było usłyszeć, że dwie linie magistralne na ul. Światowida to za dużo i co drugi kurs 17 może być skrócony (Służewiec - Marymont). Nie wiadomo, czy pomysł ten jest wciąż aktualny.
Pozostają więc informacje nieoficjalne i domysły. ZTM ogłosił kilka miesięcy temu podział linii tramwajowych na kilka kategorii, umieszczając 2 i 17 w pierwszej (linie magistralne) i planując dla nich częstotliwość co 4 minuty w godzinach szczytu, co 6 minut między szczytami i co 7-8 minut w weekend. Nieoficjalnie można było usłyszeć, że dwie linie magistralne na ul. Światowida to za dużo i co drugi kurs 17 może być skrócony (Służewiec - Marymont). Nie wiadomo, czy pomysł ten jest wciąż aktualny. Nie wiadomo także, jak w związku z przedłużeniem "siedemnastki" zmienią się linie autobusowe.
- W sprawie zmian w kursowaniu autobusów odbędą się konsultacje społeczne - mówi Krajnow. - Wkrótce podamy do wiadomości ich datę.
Prawie pewne jest, że ZTM zaproponuje mieszkańcom cięcia autobusów jadących na Młociny (E-4, E-6, 101) i spróbuje przesunąć część linii z tarchomińskiego odcinka ul. Światowida. Być może konsultacje będą dobrą okazją dla mieszkańców ul. Świderskiej i Ćmielowskiej, by ściągnąć pod swoje domy jakieś dogodne dla nich linie np. 509? Spotkania z przedstawicielami ZTM zawsze są ciekawe.
Dominik Gadomski