REKLAMA

Białołęka

komunikacja »

 

Tarchomin tramwajem przecięty

  9 maja 2008

- Z przerażeniem czytałem ostatnie "Echo" - mówi nasz Czytelnik z Tarchomina. - Projektowana linia tramwajowa wzdłuż Światowida podzieli osiedle na dwie części. To urbanistyczny skandal.

REKLAMA

Takich telefonów odebraliśmy w redakcji bardzo dużo po wydrukowaniu poprzed-niego wydania. Mieszkańcy Tarchomina i Nowodworów są zdegustowani tym, że projektowana linia tramwajowa nie będzie miała bezkolizyjnych przejazdów, lecz przetnie wszystkie skrzyżowania i utrudni komunikację pomiędzy dwiema stronami ulicy Światowida.

- Bardzo duża częstotliwość kursowania w połączeniu z możliwością włączania przez motorniczego zielonego światła dla tramwaju jest wróżbą totalnej katastrofy komunikacyjnej w tym rejonie - pisze nasz Czytelnik, pan Paweł. - Przy częstotli-wości około jednego tramwaju na minutę (w jedną stronę) zakładać należy, że do każdego skrzyżowania co pół minuty podjeżdżać będzie z jednej lub z drugiej stro-ny skład. Jeżeli każdy z nich włączy dla siebie światło, to ruch samochodowy pros-topadły do takiej linii zostanie w praktyce wstrzymany. Nie jestem specjalistą urba-nistyki ani organizacji ruchu drogowego i mam nadzieję, że moje obawy są nieuza-sadnione, ale na pierwszy rzut oka nie wygląda to optymistycznie.

Niestety Zarząd Transportu Miejskiego nie rozwiewa wątpliwości Czytelników "Echa": - Wydostanie się samochodem z Tarchomina nawet teraz graniczy z cu-dem. Jedyną sensowną alternatywą dla mieszkańców tego osiedla jest transport szynowy, który jest szybszy, wygodniejszy i tańszy, niż samochód osobowy - uwa-ża rzecznik ZTM Igor Krajnow. - Zapełnione ponad normę autobusy kursujące z Tarchomina dowodzą, że bardzo wielu mieszkańców korzysta z komunikacji zbioro-wej. I to właśnie dla nich powstanie szybka linia tramwajowa, która dowiezie ich do metra pozwalając zaoszczędzić mnóstwo cennego czasu. Uruchomienie linii tram-wajowej ma również na celu skłonienie kierowców do pozostawienia swoich aut na parkingach i przesiadki do tramwaju. Przebieg linii wzdłuż ul. Światowida jest prze-widziany w planie zagospodarowania - podsumowuje rzecznik ZTM.

Jednak sprawne wydostanie się do centrum nie może wykluczać możliwości po-ruszania się samochodem pomiędzy dwiema częściami wielkich osiedli na Tarcho-minie i Nowodworach. Mieszkańcy nie dają za wygraną:

- Odwiezienie dziecka rano z Odkrytej do szkoły na Strumykową będzie niewy-konalne - mówi pani Agnieszka.

- Po południu zaczynają się zajęcia w Białołęckim Ośrodku Kultury. To są go-dziny komunikacyjnego szczytu. Oczami wyobraźni widzę korek pojazdów chcących dostać się do BOK-u, ustawiający się po przeciwnej stronie linii tramwajowej - przestrzega pan Andrzej z ul. Erazma.

- Ludzie muszą normalnie przemieszczać się między jedną a drugą stroną osiedla. Jak można było dopuścić do zaplanowania takiej prowizorki w XXI wieku? - dodaje pan Jerzy.

Władze dzielnicy nie są wylewne w komentowaniu planów ZTM: - Budowa linii tramwajowej i walka o przywrócenie w planach miejscowych metra, a w przyszłości jego budowy, to bardzo istotne inwestycje komunikacyjne dla całej Białołęki - mówi rzeczniczka burmistrza Bernadeta Włoch-Nagórny. - Sprawny transport środkami komunikacji miejskiej ma skłonić znaczną część mieszkańców do rezygnacji z jaz-dy samochodem, a przynajmniej do jej ograniczenia w godzinach szczytu. Dlatego też dzielnica będzie podejmowała starania w kierunku rozwoju transportu miejs-kiego.

Elementem tych starań jest podjęta na ostatniej sesji rady uchwała wzywająca miasto do przedłużenia I linii metra z Młocin na Nowodwory. Ten sam postulat zgłaszał poprzedni burmistrz Jerzy Smoczyński od wielu lat. Problem w tym, że obecne - zdominowane przez PO - władze Białołęki, przez półtora roku nic nie zro-biły w sprawie metra oraz nie dopilnowały tego, że ZTM - wbrew wyborczym obiet-nicom Platformy i Hanny Gronkiewicz-Waltz - projektuje zwykłą linię tramwajową, która przetnie Tarchomin i Nowodwory na poziomie ruchu samochodowego. W roz-mowie z dziennikarzem "Echa" burmistrz Jacek Kaznowski jeszcze kilka miesięcy temu był pewien, że projektowane jest "coś w rodzaju naziemnego metra". Jak się okazało, mylił się i to bardzo.

Na pytanie dziennikarza "Echa", czy jest jeszcze szansa na zaprojektowanie bezkolizyjnych skrzyżowań na trasie tak często kursującego tramwaju, rzecznik ZTM Igor Krajnow odpowiedział bez wahania: - Nie ma możliwości wprowadzania do specyfikacji przetargowej tak dużych zmian i poprawek.

Nie pierwszy raz, i zapewne nie ostatni, mieszkańcy Białołęki zostali potrakto-wani jak prowincjusze, a nie obywatele stolicy. Tym razem - swoim półtorarocznym milczeniem - wydatnie przyczyniły się do tego władze tejże prowincji.

Biorąc pod uwagę nadjeżdżające co pół minuty tramwaje i priorytet zielonego światła dla ciągu samochodowego na Światowida, możliwość przejazdu dla ulic po-przecznych może zostać ograniczona nawet do pięciu, siedmiu sekund na minutę.

Wikipedia podaje: Szybki tramwaj - rodzaj systemu transportu miejskiego łą-czącego w sobie cechy tramwaju i metra, a czasem określenie pojazdu szynowego kursującego w takim systemie. Linia szybkiego tramwaju jest w znacznym stopniu niezależna od pozostałej komunikacji (torowiska wydzielone, wiadukty, nasypy, podziemne i napowietrzne przejścia piesze), ewentualnie dopuszcza się skrzyżowa-nia jednopoziomowe z układem sygnalizacji świetlnej dającej bezwzględne pierw-szeństwo pojazdowi szynowemu.

Należy zwrócić uwagę na słowo "ewentualnie". Na Tarchominie i Nowodworach ZTM planuje wyłącznie skrzyżowania jednopoziomowe. Nie będzie to zatem szybki tramwaj, co oznacza, że plany ZTM mają się nijak do tego, co w kampanii wybor-czej obiecywała Hanna Gronkiewicz-Waltz i Platforma Obywatelska.

Bartek Wołek

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break