REKLAMA

Bemowo

komunikacja »

 

Szybki tramwaj na Bemowo. Czy to realne?

  7 października 2014

alt='Szybki tramwaj na Bemowo. Czy to realne?'
Tak prezentuje się szybki tramwaj w norweskim Bergen.
źródło: Wikimedia Commons

Głównym powodem batalii mieszkańców z Zarządem Transportu Miejskiego o autobusy były tak naprawdę tramwaje. To one powinny być najszybszym połączeniem z centrum, ale jak jest, każdy widzi.

REKLAMA

Jak podaje ZTM, tzw. prędkość handlowa tramwaju pomiędzy urzędem dzielnicy Bemowo a najbliższą obecnie stacją metra, do której jest wygodny dojazd (Ratusz Arsenał) wynosi... 17,9 km/h. Nie wynika to z ograniczeń prędkości, związanych np. ze złym stanem torowisk, bo jedyne na tej trasie ograniczenie jest pod wiaduktem kolejowym przy rondzie Lubomirskiego (węźle Trasy Prymasa Tysiąclecia z Wolską) i obniża ono prędkość przejazdu do... 40 km/h. Więc czemu tramwaj z Bemowa tak się wlecze?

Bo stoi na światłach przy Konarskiego, Legendy, Człuchowskiej, Synów Pułku, na skrzyżowaniu Powstańców Śląskich z Połczyńską, przy ciepłowni Wola, P+R Połczyńska, Forcie Wola, kościele mariawitów, Sowińskiego, Redutowej, Elekcyjnej, Wolskiej, Sokołowskiej, Płockiej, Skierniewickiej, Młynarskiej, Okopowej, Żelaznej, al. Jana Pawła i na pl. Bankowym.

Dla porównania otwarty cztery lata temu szybki tramwaj (Bybanen) w norweskim Bergen na trasie długości 13,4 km nie zatrzymuje się na światłach nigdzie. Jest "szybki" nie dlatego, że rozpędza się do niezwykłej prędkości, ale dlatego, że ma absolutny priorytet na wszystkich skrzyżowaniach. Podobne tramwaje funkcjonują w wielu miastach Europy, osiągając prędkość handlową ok. 30 km/h (dla porównania: prędkość handlowa warszawskiego metra to 36 km/h). Do szczęścia potrzeba niewiele: pętli indukcyjnych (urządzeń wyczuwających nadjeżdżający pojazd i włączających światło) oraz tuneli w kluczowych miejscach. Bybanen ma jeszcze darmowe wifi, ale to nie jest warunek konieczny.

Linia na Kasprzaka

Czy tramwaje są w stanie pokonać drogę z Bemowa do centrum dwukrotnie szybciej niż teraz? Tak, i Tramwaje Warszawskie poczyniły nawet pierwsze kroki w tym kierunku. Prywatne Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego przygotowało na zlecenie tramwajarzy pięć wariantów przebudowy skrzyżowania Wolskiej z Redutową i przywrócenia linii na Kasprzaka. Na samej Kasprzaka nie ma wątpliwości, różne opcje rozważane są dopiero na zachód od wiaduktu kolejowego:
1) Powrót do stanu sprzed 1990 r. Tramwaje wróciłyby na Kasprzaka i Trasę Prymasa Tysiąclecia.
2) Połączenie torów na Kasprzaka i Wolskiej nowym odcinkiem na Ordona.
3) Połączenie Kasprzaka z Wolską tunelem pod skrzyżowaniem z Redutową. Otwarty cztery lata temu szybki tramwaj (Bybanen) w norweskim Bergen na trasie długości 13,4 km nie zatrzymuje się na światłach nigdzie. Jest "szybki" nie dlatego, że rozpędza się do niezwykłej prędkości, ale dlatego, że ma absolutny priorytet na wszystkich skrzyżowaniach.
4) Połączenie Kasprzaka z Wolską na powierzchni, obok Wolskiego Cmentarza Prawosławnego.
5) Całkowita przebudowa węzła na Reducie Wolskiej - tunel zarówno dla samochodów, jak i tramwajów.

- Bardzo poważnie bierzemy pod uwagę warianty trzeci i piąty - mówi Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich. - Wariant piąty wymaga przebudowy wszystkich istniejących obiektów drogowych oraz wykonania przeplotu torów na Kasprzaka w sposób bezkolizyjny.

Nieoficjalnie wiadomo, że tramwajarze nie zamierzają inwestować w tunel dla samochodów i zdecydowanym faworytem jest wariant trzeci. To nie wszystko: już na początku przyszłego roku przystanki P+R Połczyńska i Cm. Prawosławny (jednokierunkowy w stronę Bemowa) zostaną przekształcone w przystanki na żądanie. Jak z nich korzystać?

- Pasażer stojący na przystanku nie musi machać ręką. Wystarczy, że będzie stał - wyjaśnia Adam Szuba z ZTM. - Pasażer jadący tramwajem będzie musiał zasygnalizować motorniczemu przyciskiem, że chce wysiąść. - Omijać niektóre przystanki będą więc te tramwaje, które mają w środku przyciski. Chodzi o to, by tramwaj nie zatrzymywał się tam, gdzie na przystanku nikogo nie ma, a w środku nikt nie chce wysiąść.

Ponieważ oba przystanki są bardzo mało wykorzystywane, przekształcenie ich w warunkowe oznacza przyspieszenie tramwajów. Na razie nie wiadomo, o ile wzrośnie ich prędkość dzięki przystankom na żądanie i rozważanemu tunelowi na Wolskiej.

DG

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (6)

# bemowianka

07.10.2014 09:16

Cieszę się ze już po 7 latach od pierwszej daty zakończenia powstanie łącznik tramwajowy na Bemowie.
Chciałabym szybkiego tramwaju na Bemowo, z tunelem, przystankami na żądanie i uprzywilejowanym przejazdem.
Nie chce już o tym słyszeć o planach w mediach, na wiecach itp. Chce efektów!!!!

 maja

07.10.2014 09:32

Niech najpierw dokończą tę linię tramwajową z Os. Górczewska do Radiowej, bo już chyba z pół roku tam jest rozkopane i końca nie widać! :/

# bem

07.10.2014 20:15

maja, żadne pół roku lecz 3,5 miesiąca to duża różnica. Widać koniec, tempo robót jest bardzo szybkie, najwidoczniej tego nie dostrzegasz...

REKLAMA

# zjelonek

07.10.2014 21:42

petle indukcyjne to przeżytek , podobno TW mają system lokalizacji wagonów ( GPS czy po sieci trakcyjnej ) więc co za problem to zintegrowac ze światłami ?
NIEDASIE ? w XXI wieku ?
Metro jest super ale to wynalazek z XIX wieku , obecnie potwornie drogi w budowie i dajac raptem 20% wyższą prędkość handlową, nie wszędzie się opłaca , biorąc pod uwagę odległości między stacjami zwiększające czas dojścia.
A może BRT - w krajach Ameryki Południowej o podobnych dochodach ludności ponoć się udały.

# abe

08.10.2014 10:13

Marzy mi się szybki tramwaj (zamiast linii metra za 30-50 lat) z Bemowa na Mokotów i dalej na Wilanów.
Ludzie jadą do Centrum po to by się przesiąść.
Dla czego nie sprawdzić "potoków" transportowych i zrobić skrót z "sypialni" do "pracy".

# Orto Graf

09.10.2014 14:51

#abe - wyraz "dlaczego" piszemy łącznie. Zatem do szkoły (podstawowej) wrrróć!!!

REKLAMA

więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA