Szukamy autobusów na Lazurową
2 marca 2017
ZTM właśnie uruchomił nowe linie i podpisał umowę na 50 autobusów. Gdzie się podziała obiecana linia 220?
Otwarty w 2015 roku wiadukt w ciągu Lazurowej i 4 Czerwca 1989 budowano m.in. z myślą o uruchomieniu linii autobusowej, łączącej Jelonki z Włochami. Po konsultacjach społecznych Zarząd Transportu Miejskiego zdecydował, że otrzyma ona numer 220 i pojedzie z Nowego Bemowa ulicami ulicami Powstańców Śląskich, Piastów Śląskich, Żołnierzy Wyklętych, Wrocławską, Radiową, Kaliskiego, Lazurową, 4 Czerwca 1989, Poczty Gdańskiej, Dzieci Warszawy, Skoroszewską, Prystora, Ryżową (z podjazdem do stacji WKD Opacz), Środkową, Szyszkową i al. Krakowską do pętli P+R Aleja Krakowska. Po uruchomieniu nowej linii 122 miało zostać wycofane z Lazurowej i zawracać na Starym Bemowie.
220 miało wystartować 1 marca... ubiegłego roku. Nie ruszyło do dziś. ZTM zapewnia, że jedynym powodem jest brak wolnych autobusów w zajezdniach. Tymczasem w innych dzielnicach powstają nowe linie. 27 lutego na ulice Białołęki wyjechało 214, zaś od wczoraj mieszkańcy Powiśla mogą korzystać z 318. Start pierwszej z nowych linii był możliwy dzięki "odzyskaniu" wozów z białołęckich Nowodworów, na które dotarł tramwaj. Podczas konsultacji społecznych ZTM obiecał radnym i mieszkańcom, że autobusy nadal będą kursować po Białołęce. A co 318, które wyjechało na Powiśle dzięki staraniom śródmiejskich radnych?
- Linia jest obsługiwana przez tylko jeden mały, 8,5-metrowy autobus - mówi Wiktor Paul, rzecznik ZTM. - Tymczasem do obsługi 220 potrzebujemy co najmniej pięciu 12-metrowych wozów.
A może w uruchomieniu obiecanej linii pomoże nowy kontrakt z PKS Grodzisk Mazowiecki? Przewoźnik dostarczy w sierpniu 50 fabrycznie nowych, 12-metrowych autobusów.
- Dzięki nim liczebność taboru wzrośnie, ale tylko do końca roku - mówi Paul. - Wtedy skończy się inna umowa z PKS Grodzisk Mazowiecki i 50 wozów ubędzie. Co więcej, w drugiej połowie roku musimy zmierzyć się z remontem linii kolejowej do Grodziska, która zmusi nas do uruchomienia komunikacji zastępczej w Ursusie i Włochach.
Na ten moment jedyną możliwością uruchomienia 220 jest zabranie pięciu nieprzegubowych autobusów z innej linii.
(dg)