Ratusz bierze kredyt na... zielony dach dla pustego parkingu
28 grudnia 2021
Pieniądze pozwalające na budowę półtora tysiąca miejsc parkingowych zostaną wydane m.in. na dodanie zieleni na parkingu, z którego korzystają nieliczni kierowcy.
500 miejsc dla samochodów, 20 dla rowerów, dogodne przesiadki w wielu kierunkach - tak prezentuje się na papierze P+R Połczyńska, działający obok remontowanego centrum handlowego Fort Wola. W rzeczywistości jest to jeden z najgorzej działających parkingów w Warszawie.
P+R Połczyńska bez sukcesu
Parking na Połczyńskiej powstał z myślą o kierowcach, którzy chcieliby przesiadać się do tramwaju, a w przyszłości - także do kolei miejskiej odjeżdżającej z planowanej stacji w kierunku Dworca Gdańskiego.
Bio produkty z błyskawiczną dostawą do domu. Poznaj sklep Yesha!
E-zakupy to trend, który z roku na rok rośnie w siłę. Według sondaży - online zamawiamy już nie tylko książki, ubrania czy elektronikę, ale coraz częściej także artykuły spożywcze, szczególnie te z ekocertyfikatem. Szacuje się, że ich sprzedaż w samym tylko 2020 roku wzrosła o ponad 100%. Pierwsze miejsce pod kątem zainteresowania produktami bio niezmiennie zajmuje Warszawa. Szukasz sprawdzonego sklepu w stolicy, gdzie zrobisz ekozakupy bez wychodzenia z domu, a zamówienie odbierzesz nawet tego samego dnia? Czytaj dalej!
Przejazd "dziesiątką" do ścisłego centrum Warszawy trwa 21 minut, ale kierowcy nie widzą sensu pozostawiania samochodu w takim miejscu.
Widząc z bliska wolskie wieżowce i wiodącą do nich szeroką arterię stwierdzają, że lepiej dojechać do celu własnym autem. W rezultacie P+R Połczyńska jest wykorzystywany w małym stopniu. Z danych ZTM wynika, że przed stanem epidemii zapełniał się w mniej więcej połowie, a w październiku tego roku - w zaledwie 33%. Mimo to warszawski ratusz zapowiedział... modernizację parkingu.
Będziemy płacić do 2038 roku
- Radni wyrazili zgodę na zaciągnięcie pożyczki w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie inwestycji Eko P+R Połczyńska - informuje urząd miasta. - Cała inwestycja ma kosztować ok. 15 mln zł, na jej dofinansowanie miasto pożyczy 10 mln zł, pozostała część kwoty pochodzi z miejskich funduszy celowych związanych z ochroną środowiska.
Warszawski ratusz zamierza poprosić o umorzenie 30% pożyczonej kwoty, ale zapowiada, że pożyczka będzie spłacana do 2038 roku. Według aktualnych cen budowa miejsca parkingowego kosztuje około 10 tys. zł, więc za 15 mln zł można byłoby zbudować ich półtora tysiąca. O budowę parkingów P+R od lat apelują m.in. mieszkańcy Białołęki, dojeżdżający do stacji Płudy czy Choszczówka, ale samorząd nie jest w stanie porozumieć się z kolejarzami. Na razie powstaje tylko P+R Żerań, którego budowa miała zakończyć się w czerwcu. Za ponad 220 miejsc ZTM zapłacił 6 mln zł, co wydawało się absurdalnie wysoką ceną. Krytykując koszty parkingu na Żeraniu nawet nie wyobrażaliśmy sobie, że na Połczyńskiej czeka nas remont za 15 mln.
Kredyt na... gadżety
Pożyczone pieniądze samorząd wykorzysta m.in. na budowę systemu retencji wód opadowych i roztopowych, budowę zielonych dachów, otwartego zbiornika na wodę w części rekreacyjnej i zbiornika podziemnego oraz nasadzenia zieleni. W przebudowanym budynku zaplecza parkingu zostanie zainstalowany centralny inteligentny system zarządzania. W dni powszednie w budynku będą odbywać się... zajęcia dla dzieci reklamujące komunikację miejską.
- Tereny zieleni będą wzbogacone nowymi krzewami i drzewami, a trawniki wzdłuż ciągów pieszych staną się ogrodami deszczowymi - zapowiada urząd miasta. - Wybudowane będą kolejne stacje ładowania samochodów elektrycznych, a dotychczasowe oświetlenie zostanie zastąpione oświetleniem energooszczędnym. Na parkingu zainstalowane będą odnawialne źródła energii, a zmagazynowana dzięki nim energia elektryczna wykorzystywana będzie m.in. do oświetlenia terenu oraz ładowania pojazdów elektrycznych.
Projekt przebudowy powinien być gotowy w marcu. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wykonanie robót budowlanych, a następnie rozpoczną się prace w terenie, które potrwają do 2024 roku.
(dg)
.